WD 80GB dood.

Pagina: 1
Acties:

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Gisteren kocht ik in de Gamma 2 geluidsisolerende matten met als doel het lawaai van mijn hdd te absorberen.
Draaide prima met mijn volledige schijf ingepakt. Echter was dit nog te luid dus besloot ik om het ding op te hangen in een optical drive bay mbv Innovatek hd setje (speciaal om het geluid te dempen). Eenmaal ingebouwd plaatste ik een stuk noppenschuim onder de schijf (het schuim maakte kontact met de behuizing) met daarop nog een stuk. De schijf was geaard mbv een stukje geleider dat ik bovenop de behuizing gekleeft had en verbonden had met de kast.
De hele setup heeft een uurtje prima gewerkt, tot ik een casefan wou uittrekken om de invloed ervan op de totale geluidsproductie te achterhalen. Op het moment dat ik de molex uitplugde kwamen er vonken uit de molex. Ik heb meteen de schakelaar uitgezet en de visuele schade opgemeten wat dus nul was. Het enige wat er merkbaar was aan de molex was een brandluchtje, en dat was ook te ruiken aan de onderkant van de hdd (motor). :(
De schijf gaat nu niet meer draaien.
Ik heb met een multimeter de Ohmse weerstand proberen te meten van dat noppenschuim maar dat stijgde telkens evenredig tot boven het meetbereik dus ik neem aan dat de matten niet geleiden, ook was de hdd geaard door dat draadje.
Ik denk dus dat ik het niet had kunnen voorkomen door de matten weg te laten, de hdd en de mat zelf waren geaard en maakten geen fysiek contact.
Het enige wat ik nog voor mogelijk acht is dat de schijf stuk is gegaan door een kortsluiting op de molex van de voeding, de fan en hdd hadden elke een aparte molex trouwens.
Nu vraag ik of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen (hdd en noppenschuim) (kortsluiting molex, hdd dood) om deze te posten zodat ik kan achterhalen hoe de schijf juist dood ging zodat ik het geen 2e keer hoef te doorstaan (als ik er al iets aan had kunnen doen).
De rest van de pc komt iig door de post.
En nog een laatste vraag, zou ik recht hebben op garantie? De schijf dateerd van 22 november 2002 (productiedag), het is er 1 met 8MB cache (normaal 3 jaar garantie dus). Ik heb de factuur helaas niet meer.
De schijf vertoont geen enkele vorm van schade, alleen stinkt het motortje als je er met je neus opzit.

[ Voor 3% gewijzigd door peke op 27-08-2004 16:41 ]

Verwijderd

Voor garantie kan je maar proberen. Niet geschoten is zeker mis ;)

En laat het een les zijn om als de PC opstaat niet met kabeltjes te prutsen.

[liegmodus] Ikzelf doe dat nooit, dus ik kan dat niet tegenkomen [/liegmodus]

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Voor garantie heb je geen bon nodig, check de site van de fabrikant :) voor een rma formulier, uitprinten hdd verpakken en opsturen.

Tevens kan je aan de hand van het sn de garantie status checken.

[ Voor 31% gewijzigd door Strikie op 27-08-2004 17:02 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

mr_petit

opperprutser

volgens mij moet je de WD site checken :o

Ik denk dat je gewoon een nieuwe krijgt
* mr_petit heeft ook net een nieuwe WD 80 gb binnen

"man is not truly one, but truly two,"

• peke
Tja, het was een doodgewone molexconnector, hoe kan je daar nou kortsluiting mee hebben door het uit te trekken. :?
Mogelijk zat er een braam of iets anders geleidend in waardoor ik de vonken kreeg.
Dan nog is het gewoon raar dat de hdd welke op een andere kabel aangesloten zit de geest geeft.
Het was trouwens een nieuwe Tagan voeding waarvan ik die molexconnector misschien voor het eerst in gebruik had.
Ik vraag me nog steeds af hoe zoiets nu kon gebeuren. :|

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

mr_petit

opperprutser

wat kan is als je een stroomkring onderbreekt (de casefan), en je krijg dus een vonk, dat je ook een flinke piekspanning krijgt.
misschien heeft die piekspanning je hdd om zeep geholpen. Alle 12v (danwel 5v) leidingen komen immers gewoon bij elkaar in je voeding.
hoe dan ook zou ik een rma aanvragen, en je hdd opsturen :)

"man is not truly one, but truly two,"

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Nooit aan je PC klooien als 'ie aan staat, het gaat 999 van de 1000 keer goed, maar die ene keer is het fout.
Hopelijk heb je hier van geleerd (ik wel ;)).
Je HDD kun je netjes RMA'en bij WD. Als je de hdd netjes inpakt op stuurt en de aanwijzingen volgt die op de website gegeven worden dan heb je vrij snel een nieuwe :)
Alleen ben je helaas je data kwijt :/

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 27-08-2004 18:49 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• peke
Ja, het ging idd altijd goed tot nu die ene keer. Ik wist dat je parallelle en serieële (ps2) poorten niet mocht in - of uitpluggen met de pc aan dus deed ik het ook niet. Nooit gedacht echter dat het uitpluggen van een fannetje zoiets kon veroorzaken.
De meeste data heb ik nog op een andere schijf staan want ik had pas enkele weken een verse install gedaan en de data overgezet, gelukkig maar. :)
Ik heb de rma aanvraag ingevuld en stuur de schijf morgen op, ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

• peke
Afgelopen week kreeg ik een mailtje dat er een nieuwe 80GB schijf onderweg is.
Heb ik toch wel net geen nieuwe Seagate B V gekocht.
:(

Verwijderd

omg dom hoor NOOIT een case fan uittrekken als deze op toeren draait ook geen hd of cd drive wanneer deze draait want daardoor krijgde een emk (tegenspanning) over u motorke en die kan tot 1000V zijn dusjah ...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Dat heeft dan wel lang geduurt, ging bij mij sneller :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1