Hoi,
Bij deze mijn eerste post op dit Forum.
Wij zijn ons momenteel aan het orienteren voor een nieuwe netwerkomgeving voor ons bedrijf. Aangezien de meningen binnen onze projectgroep nogal van elkaar verschillen zou ik graag eens wat reakties willen hebben op de diverse oplossingen.
Hieronder in het kort de huidige situatie samengevat:
Locaties:
1. Hoofdvestiging in Nederland, 100 werkplekken. (Verkoop + Produktie)
2. Vestiging in Nederland, 80 werkplekken. (Verkoop + Produktie)
3. Vestiging in Frankrijk, 5 werkplekken. (Verkoop)
4. Vestiging in Duitsland, 10 werkplekken. (Verkoop + Produktie)
Servers:
Locatie 1.:
Centrale ERP (BaaN - AIX) server staan.
Windows NT domein file en print servers (2x)
Domino server
Proxy voor centrale internet toegang
Locatie 2.:
Novell file en print servers (2x)
Domino server
SQL server
Locatie 3.:
Windows NT domein server (1x)
Locatie 4.:
Windows NT domein server
Domino server
Verbindingen
Alle locatie zijn met de Hoofdlocatie verbonden via een vaste verbinding. De Hoofdlocatie is verbonden met het Internet.
Locatie 2.: 2048 Kb
Locatie 3.: 256 Kb
Locatie 4.: 256 Kb
Internet : 512 Kb
Applicaties en Data:
Als hoofdapplicatie word er BaaN gebruikt dat centraal op de hoofdvestiging draait.
Als CRM wordt er een eigen pakket gebruikt dat centraal de data op een SQL server opslaat.
De domino servers repliceren met elkaar de benodigde data.
Overige data wordt op de fileservers bewaard en hoeft niet specifiek op meerdere locaties beschikbaar te zijn!
Hardware:
Gezien ouderdom van Hardware zal ongeveer alles vervangen moeten worden.
Oplossingen:
Centraal.:
Op hoofdvestiging worden Terminal Servers met Citrix geplaatst die overige vestigingen voorzien van een desktop
Decentraal.:
Op alle vestigingen blijft een File/print server staan. De CRM en ERP blijven centraal op hoofdvestiging
Combinatie:
Op beide vestigingen in NL blijft een File/print server staan.
Of hoofdvesting wordt een Terminal server geplaatst die vestingingen buitenland van desktop voorziet.
Over de bovenstaande oplossingen zijn de meningen dus nogal verschillend. Iedere oplossing heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Ik ben dus op zoek naar wat reakties van mensen die eventueel al voor deze keuze hebben gestaan en waarop zij hun keuze hebben gebaseerd. Reakties over hoe de implementatie is verlopen zijn ook van harte welkom.
Aandachtspunten:
- Beschikbaarheid
- Implementatie
- Onderhoud
Ik weet dat hier niet standaard een oplossing voor is te bieden, ik hoop echter op deze manier wat extra informatie beschikbaar te krijgen om zo toch de goede keuze te kunnen maken.
Mvg, Erik.
Bij deze mijn eerste post op dit Forum.
Wij zijn ons momenteel aan het orienteren voor een nieuwe netwerkomgeving voor ons bedrijf. Aangezien de meningen binnen onze projectgroep nogal van elkaar verschillen zou ik graag eens wat reakties willen hebben op de diverse oplossingen.
Hieronder in het kort de huidige situatie samengevat:
Locaties:
1. Hoofdvestiging in Nederland, 100 werkplekken. (Verkoop + Produktie)
2. Vestiging in Nederland, 80 werkplekken. (Verkoop + Produktie)
3. Vestiging in Frankrijk, 5 werkplekken. (Verkoop)
4. Vestiging in Duitsland, 10 werkplekken. (Verkoop + Produktie)
Servers:
Locatie 1.:
Centrale ERP (BaaN - AIX) server staan.
Windows NT domein file en print servers (2x)
Domino server
Proxy voor centrale internet toegang
Locatie 2.:
Novell file en print servers (2x)
Domino server
SQL server
Locatie 3.:
Windows NT domein server (1x)
Locatie 4.:
Windows NT domein server
Domino server
Verbindingen
Alle locatie zijn met de Hoofdlocatie verbonden via een vaste verbinding. De Hoofdlocatie is verbonden met het Internet.
Locatie 2.: 2048 Kb
Locatie 3.: 256 Kb
Locatie 4.: 256 Kb
Internet : 512 Kb
Applicaties en Data:
Als hoofdapplicatie word er BaaN gebruikt dat centraal op de hoofdvestiging draait.
Als CRM wordt er een eigen pakket gebruikt dat centraal de data op een SQL server opslaat.
De domino servers repliceren met elkaar de benodigde data.
Overige data wordt op de fileservers bewaard en hoeft niet specifiek op meerdere locaties beschikbaar te zijn!
Hardware:
Gezien ouderdom van Hardware zal ongeveer alles vervangen moeten worden.
Oplossingen:
Centraal.:
Op hoofdvestiging worden Terminal Servers met Citrix geplaatst die overige vestigingen voorzien van een desktop
Decentraal.:
Op alle vestigingen blijft een File/print server staan. De CRM en ERP blijven centraal op hoofdvestiging
Combinatie:
Op beide vestigingen in NL blijft een File/print server staan.
Of hoofdvesting wordt een Terminal server geplaatst die vestingingen buitenland van desktop voorziet.
Over de bovenstaande oplossingen zijn de meningen dus nogal verschillend. Iedere oplossing heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Ik ben dus op zoek naar wat reakties van mensen die eventueel al voor deze keuze hebben gestaan en waarop zij hun keuze hebben gebaseerd. Reakties over hoe de implementatie is verlopen zijn ook van harte welkom.
Aandachtspunten:
- Beschikbaarheid
- Implementatie
- Onderhoud
Ik weet dat hier niet standaard een oplossing voor is te bieden, ik hoop echter op deze manier wat extra informatie beschikbaar te krijgen om zo toch de goede keuze te kunnen maken.
Mvg, Erik.