Toon posts:

[Flash MX 2004] AS Guide zonder tween

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heel simpel een guide layer gemaakt met daarop een MC die de guide volgt

normaal zou je dan een tween maken en dan zou de mc keurig de guide layer volgen. maar nu is de vraag: is het ook mogelijk dit zonder tween te doen en de mc met AS aan te spreken

als ik

setProperty(mc,_x,mc._x + 10);

dan verplaatst ie maar niet via de guide layer.
Bedoeling is dus om dit zonder een tween of andere extra frames voor mekaar te krijgen.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Volgens is een Guide Layer alleen maar een design-time/authoring hulpmiddel, en is dus niet beschikbaar tijdens run-time. Hierdoor kun je dus niet gebruik maken van de guide layer in ActionScript. Oftewel wat jij graag wilt doen kan niet, dat zou je zelf moeten afhandelen bijv. een array met punten ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
hmm dat zou errugg jammer zijn :)

• alienfruit

alienfruit

Nou bij mijn weten kan het in ieder geval niet :)

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe herkent flash zelf dan de guide @ runtime ?
als jij kan zeggen begin een tween bij frame 1 en stop er mee op frame 10
dan moet flash dat besturings element toch ergens hebben liggen waar je mis/gebruik van kan maken? :)

• alienfruit

alienfruit

Ik denk dat ie de posities zelf ook opslaat :) Alleen kan je die niet bewerken via ActionScript tijdens run-time, als je een idee hebt. Dan hoor ik het graag ;) Ik gebruik guides zelf toch nooit :+ Maar goed als je de start positie en de eind positie weet kun je natuurlijk een beziér pad creëren en vervolgens dit pad aflopen :):) Of gewoon zo'n library gebruiken zoals: mx.transitions.easing

[ Voor 97% gewijzigd door alienfruit op 27-08-2004 14:24 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ik ga voor de oplossing van alienfruit en hem een array met punten laten volgen.
(het kan ook niet volgens mij, zal eens proberen)

Dan is hij beschikbaar in runtime in AS

Is het een erg ingewikkelde beweging anders kun je er ook een formule voor opstellen met bijvoorbeeld dit erg leuke proggel : http://www.download.com/G...10154791.html?tag=lst-0-2

Stoer; Marduq

• alienfruit

alienfruit

Cool proggie man! Thanks, ga ik eens na kijken. Programma's die helpen met formules maken zijn altijd handig, alles beter dan met de hand, uuh met het koppie :D

[ Voor 9% gewijzigd door alienfruit op 27-08-2004 14:35 ]

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
Kuch... setProperty?

code:
1
mc._x += 10

• XangadiX

XangadiX

hmm, ja hmm, weefselkweekje, nu heb ik me laatst dooe mr10 laten vertellen dat setProperty() net ff iets sneller uitgevoerd wordt dan het dom-model (waar ik me iets bij voor kan stellen (hij hoeft de data niet te zoeken))

de verschillen zijn miniem, maar in een grote loop met een paar sinus berekeningen erin ofzo (denk (semi-) 3d engine) scheelt het toch wel degelijk in je framerate.

wees blij dat hij geen:

Flash ActionScript:
1
2
3
telltarget(mc) {
 _x = 10
}

gebruikt ;)

Stoer; Marduq

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

XangadiX schreef op 28 augustus 2004 @ 13:27:
hmm, ja hmm, weefselkweekje, nu heb ik me laatst dooe mr10 laten vertellen dat setProperty() net ff iets sneller uitgevoerd wordt dan het dom-model (waar ik me iets bij voor kan stellen (hij hoeft de data niet te zoeken))
"hij hoeft de data niet te zoeken"...hij is dat kaboutertje in de computer ofzo? leuke theorie ;). Met de laatste Flash compiler ( Ellipsis ) is dit de output van de verschillende methodes...

Flash ActionScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  frame 0
    constants 'mc', '_x'  
    push 'mc'
    getVariable
    push X_PROPERTY, 'mc'
    getVariable
    push '_x'
    getMember
    push 10
    add
    setProperty
  end // of frame 0

en
Flash ActionScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  frame 0
    constants 'mc', '_x'  
    push 'mc'
    getVariable
    push '_x', 'mc'
    getVariable
    push '_x'
    getMember
    push 10
    add
    setMember
  end // of frame 0

maw...op bytecode nivo ( wat de Flash player dus interpreteert ) is er geen verschil....

"You're only as good, as what you did last week."

• XangadiX

XangadiX

ik heb het inderdaad over de flash-kabouter die de hele tijd op en neer rent om ifjes af te gaan en data bij elkaar te sprokkelen,

Zal er eens een test caseje van maken, ik kan me voorstellen dat zeker in de latere versies van flash je hetzelfde aan het doen bent, maar er schijnen dus frames gewonnen te kunnen worden met setProperty. Heb ik me laten vertellen. Maar ik laat me zoveel vertellen...

achja, we gaan nu wel erg ver offtopic he ;)

Stoer; Marduq

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Weer terug ontopic...volgende Animation library schoot me te binnen, is eigenlijk precies wat je wilt: http://www.alex-uhlmann.d...tion/MoveOnCurve_doc.html :)

"You're only as good, as what you did last week."

Pagina: 1