Toon posts:

Netwerk tussen twee woningen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Even een schets van de huidige situatie:

Woning 1
- kantoor 1 (hier staat een switch met enkele pc's, adsl zit direct op de switch)
- kantoor 2 (hier staat één pc, verbonden via utp met de switch in kantoor 1)

Woning 2
- kantoor 3 (komen drie werkplekken, er is één utp-kabel getrokken naar kantoor 2 (zo'n 85 meter))

In kantoor 2 en 3 heb ik al een switch klaarliggen. Maar als de stekker uit de computer in kantoor 2 haal en deze in de switch stop en een ander utp-kabeltje van de switch naar de pc laat lopen, heb ik geen netwerk meer...

De bedoeling is om alles aan elkaar te hangen. In kantoor 2 een switch, waar de kabel van kantoor 3 ingaat. In kantoor 3 komt ook weer een switch te staan, voor de andere pc in die woning.

De poorten van de switch kunnen zowel normaal als voor uplink gebruikt worden.

- Waarom werkt het niet in kantoor 2?
- Is deze opzet mogelijk? (lijkt mij wel, maar even voor de zekerheid)

Greetzz,
R!P

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:42

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Switches moet je (bijna altijd) onderling verbinden met een cross-cable. Of de uplinkpoort gebruiken.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Wat heb je nu allemaal al geprobeerd ?

ben je al met een cross cable bezig geweest ?

wat voor switches gebruik je ? zijn deze wel auto mdi x-mdi of heb je gewoon een gecrosste poort ?

wat zijn de symptomen als je de situatie niet werkend hebt, heb je wel link ?

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik begrepen heb is dat het qua kabel niet (meer) uitmaakt tegenwoordig. De switch heeft vijf poorten, die allemaal als up-link te gebruiken zijn.

In kantoor 1 staat een 'Belkin' 5-poorts switch (10/100) en in kantoor 2 & 3 gebruik ik een 5-poorts Sweex switch.

Als ik de stekkers in de switch in kantoor 2 steek, dan gaan wel de lampjes branden. Verbinding maken lukt niet (pingen van de computer in kantoor 2 naar 1 lukt niet).

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Starten van topics in NT *lezen*

Zie ander genoemde vragen, we zijn hier geen helpdesk die aan het handje gaan vragen opf je overal wel het stekkertje e.d. hebt ingestopt.

Meer info graag!

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 12:14:
Wat ik begrepen heb is dat het qua kabel niet (meer) uitmaakt tegenwoordig. De switch heeft vijf poorten, die allemaal als up-link te gebruiken zijn.

In kantoor 1 staat een 'Belkin' 5-poorts switch (10/100) en in kantoor 2 & 3 gebruik ik een 5-poorts Sweex switch.

Als ik de stekkers in de switch in kantoor 2 steek, dan gaan wel de lampjes branden. Verbinding maken lukt niet (pingen van de computer in kantoor 2 naar 1 lukt niet).
Als je wire map (kruis paren) niet kloppen kan het behoorlijk fout gaan dusssss.

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik gelezen en daar staat weinig nieuws in... Ik weet heus wel hoe ik een stekkertje eraan moet knijpen. Ook heb ergens gelezen dat een switch beide kabels kan gebruiken en het intern oplost (of dat waar is?).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 12:21:
Die heb ik gelezen en daar staat weinig nieuws in... Ik weet heus wel hoe ik een stekkertje eraan moet knijpen. Ook heb ergens gelezen dat een switch beide kabels kan gebruiken en het intern oplost (of dat waar is?).
Zeker niet altijd waar, auto kan ook auto fout betekenen ik zweer zelf bij manageble switches daar je ogen hebt en in kunt grijpen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 12:14:

Hmmm, is het de goedkoopst mogelijke Sweex switch? Volgens mij is dat ding vrij zwak, om daar nou 85 - 90 meter mee te overbruggen..... misschien levert dat het probleem. Kun je niet even van iemand een andere lenen (3com OfficeConnect ofzo)?

(Voor zakelijk gebruik ben ik niet zo'n fan van die goedkope Sweex-dingen. Aangezien het geld gaat kosten als ze problemen op gaan leveren, kun je beter een paar tientjes meer uitgeven aan een kwalitatief betere 3com ofzo. Voor thuis maakt het niet zo heel veel uit, maar dan liever ook niet zo'n goedkope plastic switch.)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 12:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar als het zwak is, dan moet het een slechte verbinding zijn. En hier is geen verbinding. Maar het is het proberen waard!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 12:29:
Maar als het zwak is, dan moet het een slechte verbinding zijn. En hier is geen verbinding. Maar het is het proberen waard!
Als de ledjes gaan branden is er een fysieke verbinding. Je krijgt er zo te horen alleen geen data overheen gepompt. En dat zou dus weleens met de combi erg zwakke switch + lange afstand te maken kunnen hebben. (Heb geen zin om het hele technische verhaal erbij te pakken.)

Verwijderd

Stel dat alles op ethernetniveau gaat werken (dus er is een link tot stand gekomen tussen de switches aan beide zijden), klopt het IP-niveau dan wel? Je hebt nu één groot broadcastdomain gecreëerd. Daar hoor je dus ook één IP-netwerk te gebruiken. Is dat ook zo?

het zou zo kunnen zijn dat je in beide huizen nu een DHCP server hebt staan die adressen uitdelen (dat weet ik dus niet). Dan weet je nooit van te voren in welk netwerk je terecht komt.

Kortom, volgens mij geef je óf te weinig informatie, óf je netwerk rammelt. Maar zoals gezegd, begin met een goede kruiskabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 12:39 ]

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 08:43

raswic

It is I

Probeer die 85 meter kabel eens te testen door in ruimte 3 er rechtstreeks een pc aan te knopen (dus zonder switch) en in ruimte 2 de switch.
Controleer ook je ip instellingen (ip in zelfde subnet etc.)
Probeer dan vanaf een pc in ruimte 2 de pc in ruimte 3 eens te pingen.
Werkt dit, draai dan de situatie eens om. Dus pc in ruimte 2 rechtstreeks aan de kabel en in ruimte 3 de switch er weer tussen met weer een pc aan de switch.
Probeer dan eens te pingen.
Wat is het resultaat?

Btw. Ik denk dat een crosscable met moderne swithes niet nodig is.

Verwijderd

Heb dezelfde ervaring, ook met een sweex switch. De afstand was net te groot (ging om +- 90 meter). Heb de kabel halverwege door geknipt en op dat punt gewoon nog een switchje er tussen geplaatst om het signaal te versterken, en het werkt nog steeds.

Dus je zou ergens onderweg een switchje als signaal booster er tussen kunnen plaatsen. Die kleine sweex switchen zijn niet erg sterk, maar daarom kosten ze ook geen drol :)

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 08:43

raswic

It is I

Als je ergens een extra switch moet plaatsen kan je beter een betere switch kopen, voor dat geld wat je aan die extra switch kwijt ben kan je beter in één keer een goede kopen (3com oid). Met een betere switch is de snelheid van het netwerkje ook hoger.

Bovendien is het energieverbruik ook minder als je een switch minder heb, die dingen staat tenslotte over het algemeen 24 uur per dag aan.
Pagina: 1