Hulp bij samenstellen PC >Zit over m'n budget

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-01 20:29
Hoi iedereen,
ik heb hulp nodig bij het samenstellen van een nieuwe PC. De pc wordt voor algemeen gebruik maar ik wil er ook games op gaan spelen. Nu heb ik via de best buyer guide de onderstaande setup samengesteld. Het probleem is echter dat ik ongeveer €1200/€1250 euro te besteden heb terwijl ik uitkom op €1425. De onderstaande lijst heb ik samengesteld bij < http://www.pc-tuning.nl/index.php > Ik wil de onderdelen bij deze winkel bestellen omdat er een goede service wordt verleend (volgens de shopsurvey) en het is in de buurt (Tilburg) van waar ik woon dus mocht er iets mis zijn met de pc dan kan ik er makkelijk langs gaan.

Mijn vraag aan jullie is nu waar ik het best op kan "bezuinigen" zonder teveel in te moeten leveren op de prestaties.

De lijst:

-AMD ATHLON 64 3000+ SOCKET 754 BOXED €193,00
(Of moet ik een XP nemen? Hebben ze echter niet bij deze winkel)

-ASUS A7N8X-E Deluxe NFORCE 2 DDR333 LAN+AUDIO+VID SOCKET-A €108,00

-DANE-ELEC DIMM 512MB 133MHZ €116,00

-CLUB3D ATI RADEON 9800PRO 128MB AGP TV-OUT DVI € 269,00
(Of is een CLUB3D ATI RADEON 9600XT 128MB AGP TV-OUT DVI ook genoeg, scheelt €100)

-MAXTOR 160GB 7200RPM ATA133 LIQUID 8MB Cache €112,00
(Of moet ik een SATA aansluiting kiezen?)

-LITE-ON DVD 16X48 IDE BULK €31,00

-MIDI TOWER XENON XB 6X3.5 4X5.25 300W BLACK €55,00

-ACER 17" TFT IVORY AL1714 €379,00
(Ik wil het liefst een tft aangezien ik bijna geen ruimte heb op m'n kamertje. De reactietijd is 14ms en neem aan dat dit toch goed is. Of niet? Verder heb ik iets gehoord over een dvi stekker maar maakt dit veel verschil?)

-CREATIVE INSPIRE 2.1 P380 SPEAKERSSET €45,90

-LOGITECH PILOT WHEEL MOUSE OPTICAL €25,00

-APACER HANDY FLASH/PEN DRIVE 256MB USB2.0 €47,00

-ASSEMBLAGE PC (ZONDER SOFTWARE INSTALLATIE) €42,50
(Wil dit niet zelf doen aangezien ik dat nog nooit gedaan heb. Of zeggen jullie van dat kun je ook gewoon zelf doen. Heb wel een kleine handleiding gezien op internet en zag er niet zoheel moeilijk uit maar wil het risco toch eigenlijk niet nemen)

ps. Een toetsenbord + brander heb ik nog liggen)

alvast bedankt iedereen ;)

d'n oliesjeik

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05
Misschien heb je hier wat aan: http://www.tweakers.net/nieuws/33972.
't Zal nog niet fatsoenlijk verkrijgbaar zijn, maar mischien leuk als je geen haast hebt?
Verder lijkt mij een 9600 idd afdoende. Ben geen spelletjesfanaat (in tegendeel, zit zelf nog op CIV II :*)), dus 'k denk dat een beetje gamer het hartgrondig met me oneens zal zijn maar goed. Ik krijg i.h.a. de indruk dat iedereen behalve de echt fanatieke gamer het best de eerste "bezuinigingsronde" op z'n videokaart kan botvieren.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De videokaart kun je goedkoper krijgen, maar dan moet je hem wel bij een andere winkel kopen. De Sapphire 9800 Pro 128 MB 256 bit is er voor 195 euro, scheelt toch 74 euro voor eenzelfde kaart. Het verschil tussen de 9600 en 9800 is merkbaar, als je het kunt veroorloven dan zou ik de 9800 kiezen.

DVD speler kun je in principe in eerste instantie laten zitten, aangezien je zelf een cd-brander hebt heb je de mogelijkheid om cd's in te lezen op het systeem. Je kunt later rustig een dvd-speler/brander aanschaffen en erin plaatsen.

Processor en moederbord passen NIET op elkaar, bovendien is het geheugen wat je gekozen hebt prut.
Een keuze zou het door jou gekozen asus moederbord met een Athlon XP 2800+ (of 3000+) met 2x 256 MB PC3200 geheugen kunnen zijn. Die onderdelen zijn wel op elkaar afgestemd.

Harde schijf: S-ATA is leuk, zeker voor de toekomst, snelheidsverschil is op dit moment nog niet echt merkbaar, dus als je kunt besparen door P-ATA te nemen, zou ik dat zeker doen. Je kunt in principe ook voor een 120 of 80 GB uitvoering gaan, daarmee win je weer wat euro's.

Ik ben bang dat de voeding in de behuizing (300 watt) een goedkope Sweex of vergelijkbaars is. Uit ervaring weet ik dat de meeste 300 en 350 Watt sweex voedingen geen stabiele spanning leveren, zeker in combinatie met de videokaarten van tegenwoordig (9600/9800/nieuwste radeons en anderen ;) ) zal dit een bottleneck zijn voor je systeem. Bij mij was het zelfs zo erg dat de pc vastliep op het moment dat ik een DirectX 8/9 spel ging spelen. Kon ik de hele pc weer rebooten. Dus als je slim bent, investeer dan een euro of 70 voor een redelijke voeding. Zalman's zijn heel goed, maar duur. Antec zijn goed, wat goedkoper. A-open maakt ook goede voedingen.

Als je een goede koptelefoon hebt, kun je in principe de boxen initieel ook achterwege laten, tenzij je je pc ook wilt gebruiken om een stukje muziek op te spelen. Dan zijn de boxen wel nodig. Als je je pc enkel gebruikt als je achter je monitor zit, dan zou ik dus initieel voor een koptelefoon gaan.

De USB pendrive kun je skippen en later aanschaffen mocht je er behoefte aan hebben. Windows/Linux cd's zijn bootable, dus je systeem kun je op die manier makkelijk inrichten. Mocht je toch behoefte hebben aan een verwisselbaar medium, dan kun je voor minder dan 10 euro een 3½" floppystation aanschaffen.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb,

Hier kon uw advertentie staan

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
• Dane elec 133mhz 512mb. Ik hoop dat dit DDR is? En dan kun je sowieso veel beter voor DDR 3200 gaan

• Radeon 9800Pro. Een Radeon 9700 (kun je flashen naar pro) is op dit moment echt snel genoeg. Sneller dan een 9600XT en kost minder 2e hands

• 300 Watt voeding Op een voeding wil je niet bezuinigen. En 300Watt is echt minimaal voor een systeem zoals jouwes. De kaart alleen al trek 80+ Watt.

• Of moet ik een XXX kopen Dit kun je zelf ook vinden, gewoon paar reviews lezen, zo zul je zien dat de AMD 64 3000+ Sneller is in games dan een XP 3200+

• Ook past je CPU nieteens op je moederbord 8)7

AMD 64 3000+ Review

[ Voor 30% gewijzigd door Roberto op 27-08-2004 11:13 ]

Verwijderd

Ik zou wel gewoon die AMD 64 3000+ nemen..

Verder zou ik voor een SATA HD gaan, en i.p.v. de radeon 9800 xt.. de radeon 9600 xt halen, omdat je wat geld wil besparen is die videokaart wel voldoende is voor de komende tijd.

Waar bestel je trouwens al je onderdelen?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Nitroglycerine schreef op 27 augustus 2004 @ 11:07:
KNIP
Processor en moederbord passen NIET op elkaar, bovendien is het geheugen wat je gekozen hebt prut.
Een keuze zou het door jou gekozen asus moederbord met een Athlon XP 2800+ (of 3000+) met 2x 256 MB PC3200 geheugen kunnen zijn. Die onderdelen zijn wel op elkaar afgestemd.
KNIP
Euhm.. het geheugen is niet echt prut.. Enige probleem is dat TS wil proberen om SDRAM op een moederbord te plaatsen waar alleen DDR-Ram op kan.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

FlipFluitketel schreef op 27 augustus 2004 @ 11:13:
[...]

Euhm.. het geheugen is niet echt prut.. Enige probleem is dat TS wil proberen om SDRAM op een moederbord te plaatsen waar alleen DDR-Ram op kan.
Afgezien van het feit dat de TS ook nog een socket AMD 64 3000+ in een socket A asus moederbord probeerd te proppen. Dat gaat niet werken 8)7 .

• Oliesjeik1
ok tnx. Dat van die processor en moederbord is erg stom :o
Niet echt goed gekeken.

Maar is het geheugen nou goed of niet? En is het niet zo dat wanneer ik er 2 van 256mb neem daarna niet meer kan uitbreiden (zijn toch maar 2 slots beschikbaar?)

Verder is een koptelefoon geen optie want gebruik het ook gewoon voor muziek en heb geen zin om de hele tijd met zo'n ding op te zitten. Heb echter wel een Stereo in de buurt van de Pc staan. Is het mogelijk om die aan elkaar te koppelen (of zeg ik nou iets heel stoms? :D )

iig bedankt voor de reacties maar meer mag natuurlijk altijd

d'n oliesjeik

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 11:11:
Ik zou wel gewoon die AMD 64 3000+ nemen..

Verder zou ik voor een SATA HD gaan, en i.p.v. de radeon 9800 xt.. de radeon 9600 xt halen, omdat je wat geld wil besparen is die videokaart wel voldoende is voor de komende tijd.

Waar bestel je trouwens al je onderdelen?
Je kan al een 9800 PRO voor €185 (Club3D, Sapphire kost €195) vinden en een 9600 XT voor €143 (Sapphire), dus €42 verschil voor een veel betere kaart.

S-ATA is niet sneller, maar wel duurder, dus waarom zou je zoiets nemen?

Waarom wil je eigenlijk een TFT? Je kan al een goede CRT 19" voor €200 vinden.
Overheen gelezen van de ruimte. Er zijn ook redelijk kleine CRT's, natuurlijk niet zo klein als een TFT, maar wel goedkoper...

Socket 754 A64 heeft geen dual channel, dus 2 x 256mb heeft geen nut en is allemaal maar storend bij toekomstige upgrades.

[ Voor 8% gewijzigd door pisart op 27-08-2004 11:26 ]

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Oliesjeik1 schreef op 27 augustus 2004 @ 11:22:
ok tnx. Dat van die processor en moederbord is erg stom :o
Niet echt goed gekeken.

Maar is het geheugen nou goed of niet? En is het niet zo dat wanneer ik er 2 van 256mb neem daarna niet meer kan uitbreiden (zijn toch maar 2 slots beschikbaar?)

Verder is een koptelefoon geen optie want gebruik het ook gewoon voor muziek en heb geen zin om de hele tijd met zo'n ding op te zitten. Heb echter wel een Stereo in de buurt van de Pc staan. Is het mogelijk om die aan elkaar te koppelen (of zeg ik nou iets heel stoms? :D )

iig bedankt voor de reacties maar meer mag natuurlijk altijd
Als je het gekozen moederbord behoudt, dan kun je er nog een reepje bij prikken. Maar bedenk wel goed welk type geheugen je aanschaft. In de asus A7 moederborden moet DDR geheugen, en het lieft PC2700 of PC3200. 133 MHz geheugen is uit de tijd van de P3 machines, toen was het the top of the range, maar inmiddels (net zoals de processors) danig voorbij gestreefd.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Nitroglycerine schreef op 27 augustus 2004 @ 11:24:
[...]

Als je het gekozen moederbord behoudt, dan kun je er nog een reepje bij prikken. Maar bedenk wel goed welk type geheugen je aanschaft. In de asus A7 moederborden moet DDR geheugen, en het lieft PC2700 of PC3200. 133 MHz geheugen is uit de tijd van de P3 machines, toen was het the top of the range, maar inmiddels (net zoals de processors) danig voorbij gestreefd.
+ het gaat gewoon niet passen.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Toch zou ik voor zelf assembleren gaan. Ik ben zelf niet bepaald een handig iemand, maar een pc in elkaar zetten lukte zelfs mij nog wel. Als je er gewoon elke keer voor zorgt dat je niet statisch geladen bent, dan kan er eigenlijk vrij weinig fout gaan.

Of je vraagt het aan een van je vrienden die er misschien wel ervaring mee heeft?

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Als je een AUX ingang aan je stereo hebt is het perfect mogelijk om je computer eraan te koppelen. Dit kan je nagaan door een knop/stand te vinden waar AUX bijstaat.
Koppelen gaat eenvoudig door bij je audiowinkel een kabel te gaan halen. (ik weet de naam niet, maar hier zal vast iemand zijn die je daarmee kan helpen.

Ik heb het zelf ook zo en het werkt super, klinkt iig beter dan die kleine boksjes van je computer. :)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Het geheugen is dus niet goed, ga voor pc3200 geheugen.
En de videokaart is bij deze zaak veel te duur. JE kan dezelfde al voor 190 Euro krijgen.
www.komplett.nl, zit ook in Tilburg en is een stuk goedkoper. Kijk daar maar eens.

[ Voor 23% gewijzigd door UltraR-pc op 27-08-2004 13:02 ]

• Oliesjeik1
Ok, heb net iemand van school gesproken die het wel vaker heeft gedaan dus die kan me helpen. Ik heb even op alternate gekeken en dit is toch wel heel wat goedkoper. Heb nu het volgende want heb setup eigenlijk ook aangepast :)
Hoop dat nu wel alles past :D .

AMD Athlon XP 3000+ (2.16 GHz) EUR 179,00

Sapphire Radeon Atlantis 9800 Pro EUR 229,00

Asus A7N8X-E D.nForce2 EUR 95,00

Kingston DIMM 512 MB EUR 92,00
(Is dit wel een goed geheugen en past het allemaal 8)7 ?)

Hitachi Deskstar 7K250 (160 GB) EUR 85,00
(iets snellere toeganstijd dan maxor )

Samsung SD-616 EUR 28,00
(DVD speler, is sneller dan de lite-on)

AOpen H600B EUR 99,00
(Met goede 350 watt voeding ok?)

Logitech X-220 EUR 42,00 (Optie)
(Heeft 3 watt rms meer dan creative + mooiere vormgeving ;) )

LOGITECH PILOT WHEEL MOUSE OPTICAL EUR 22,00

SanDisk Cruzer USB Stick micro 128 MB EUR 32,00

Ik zit alleen nog met de monitor. Zal ik voor TFT gaan of gewoon CRT
- Als ik CRT kies dan had ik deze op het oog > Philips 107E56 17" (zwart) EUR 139,00
(Dit is een van de kleinere crt schermen volgens de site)
- Als ik TFT kies dan had ik deze op het oog > ACER 17" TFT IVORY AL1714 €379,00
Maar deze kost wel €240 euro duurder

Totaal kom ik dan uit op :
- EUR 1088,00 met CRT scherm
- EUR 1328,00 met TFT scherm

Kan iemand mij trouwens ook iets meer vertellen over alternate?
Krijg je snel een nieuw product wanneer blijkt dat er iets kapot is?

Alvast iedereen weer bedankt voor je reactie

d'n oliesjeik

• Oliesjeik1
TrickShot schreef op 27 augustus 2004 @ 12:23:
Als je een AUX ingang aan je stereo hebt is het perfect mogelijk om je computer eraan te koppelen. Dit kan je nagaan door een knop/stand te vinden waar AUX bijstaat.
Koppelen gaat eenvoudig door bij je audiowinkel een kabel te gaan halen. (ik weet de naam niet, maar hier zal vast iemand zijn die je daarmee kan helpen.

Ik heb het zelf ook zo en het werkt super, klinkt iig beter dan die kleine boksjes van je computer. :)
Ik heb m'n minidisc ook welleens aangesloten via de Video/AUX uitgang maar is dat dezelfde kabel? Dus een kabel die uit de koptelefoon uitgang van je minidisc overloopt in twee tulip stekkertjes voor je stereo? Of is het toch iets anders?

d'n oliesjeik

• Oliesjeik1
Nog een vraag over alternate,

Als je de PC builder gebruik vragen ze €50 Assemblagekosten terwijl als je gewoon alles zelf selecteerd dit niet het geval is. Waar slaat dit op? 8)7

d'n oliesjeik

• UltraR-pc
www.komplett.nl (Tilburg)

Chieftec Matrix Medium Tower m/deur Zilver Behuizing m/360W MX-01SL-D P4 / A

82.44
--------------------------------------------------------------------------------
LG DVD drive IDE 16x/48x (GDR-8161BB) Bulk version

27
--------------------------------------------------------------------------------
Sony Floppy Drive, 3,5" 1,44MB Zwart Floppy Drive Intern

15.01
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

83
Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

206
Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

91
MSI K8T NEO-FIS2R Moederbord socket 754 K8T800, SATA, LAN, ATX, Raid, Firewire

117
Logitech MX510 Optische muis USB & PS-2, Retail

39
AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

168
Samsung 17" LCD Syncmaster 710N TCO99 Monitor, Zilver

395
TwinMOS USB2.0 Mobile Disk IV 256 MB USB High Speed

35
Creative Inspire P380 (Sub,2 monitors,voorversterker), Retail

36
Totaal: 1294.45

[ Voor 38% gewijzigd door UltraR-pc op 27-08-2004 13:16 ]

• UltraR-pc
Oliesjeik1 schreef op 27 augustus 2004 @ 13:13:

Als je de PC builder gebruik vragen ze €50 Assemblagekosten terwijl als je gewoon alles zelf selecteerd dit niet het geval is. Waar slaat dit op? 8)7
Geld uit de zak kloppen van mensen die geen verstand hebben van pc's.

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-01 16:00
I'm with Ultra on the config. Mede door de AMD 64, want die heeft meer toekomstige mogelijkheden tot upgraden.

Alleen als je veel gamed, of wilt gaan gamen, dan zou ik voor een headset gaan met mic, ipv een speakerset. En dan de pc op de stereo aansluiten met een minijack naar tulp kabeltje. Is fijner voor de buren, en imo speelt het ook veel lekkerder. En je kan ingame of over msn chatten zonder dat iedereen kan meeluisteren.

En dat bouwen moet je lekker zelf doen. Als je je goed ontlaad (statische spanning door bijv de case vast te pakken) is er niets aan de hand. Of je moet 4 linkerhanden en linker voeten hebben... Die amd's hebben een heatspreader, dus de core kan je ook niet crunchen.

Ow, wel ff een guide opzoeken voor dat inelkaar knutselen hè!

[ Voor 6% gewijzigd door freggel op 27-08-2004 13:28 ]

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-01 21:52
Oliesjeik1 schreef op 27 augustus 2004 @ 13:06:
Kan iemand mij trouwens ook iets meer vertellen over alternate?
Krijg je snel een nieuw product wanneer blijkt dat er iets kapot is?
Dus nu ben je afgestapt dat je een PC in de buurt wilt kopen?

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Oliesjeik1 schreef op 27 augustus 2004 @ 13:13:

Alternate is een goede winkel, ik had alleen wat pech: [rml][ Abit NF7-S] Mosfets opgeblazen[/rml] . OF je geheugen past weet ik niet, het moet in ieder geval wel PC3200 of PC2700 zijn. Maar je maakt veel fouten, ik zal even Alternate bellen en die config die jij wilt uitleggen en de PC door Alternate laten bouwen.

Je PC kan je aan je stereo aansluiten, ga eens naar de lokale electriciteitsshop, die weten wel raad.
edit:
Assemblage is voor Alternate tijd besteden, die mensen moeten ook betaald worden. Niet zelf bouwen, ik heb niet het vertrouwen dat je dat kan als ik kijk naar je eerste config. Oja, je kan je posts ook editten, lees gewoon eens de FAQ door, zo moeilijk is dat toch niet :??.

[ Voor 18% gewijzigd door Bobje op 27-08-2004 13:50 ]

• Oliesjeik1
Canard schreef op 27 augustus 2004 @ 13:39:
[...]

Dus nu ben je afgestapt dat je een PC in de buurt wilt kopen?
nou, die vriend van school had deze site genoemd dus vandaar. Maar ik zie net ook dat Ultra-PC een andere winkel in Tilburg weet namelijk Komplett. Dus zit nu ff te kijken op hun site :D

d'n oliesjeik

• UltraR-pc
Dat is nogal simpel te vinden; www.tweakers.net/shopsurvey daar kies je een winkel uit tilburg en je klikt dan op 'tilburg' (staat achter de naam van de winkel).
Je krijgt dan een lijst met alle pc-zaken uit Tilburg.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-01 21:52
Komplett is een online shop... en ik heb het idee dat je beter bij een "gewone" winkel je spullen kunt kopen aangezien je daar eventueel langs kunt gaan bij problemen :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Inmiddels heb je erg veel hulp gehad van je medetweakers. Het lijkt me nu een goed moment om zelf te beginnen met dingen uit te zoeken. Niemand is met kennis geboren, en erg veel dingen in dit topic zijn vrij gemakkelijk te vinden.

Via de Shop Survey en de Pricewatch kan je zelf gemakkelijk uitvinden waar je dingen kan kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Laurent op 27-08-2004 17:40 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.