[sql2k] transaction log size opvragen

Pagina: 1
Acties:

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een totale newb met betrekking tot sql. Vandaar deze waarschijnlijk simpele vraag. Ik wil graag zien hoe groot mijn transaction log is van een van mijn dbtjes.
hij is vandaag volgelopen en heb hem maar even tijdelijk vergroot. nu heb ik een scheduled task aangemaakt om deze elke week te purgen. Maar ik wil weten of het gelukt is. Waarschijnlijk wel aangezien de task succesfull aangeeft. Maar die logfile moet ook een behoorlijk stukje zijn geschrinked. en dat wil ik zien.

in de sql server enterprise manager kan ik het niet terugvinden (in sql6.5 kan het wel)

Ik heb dit command gebruikt voor de purge.

code:
1
dump transaction dbname with no_log

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als een logfile eenmaal heel groot is moet een DBCC SHRINKFILE uitvoeren om de fysieke grootte te verkleinen. Verder zou ik het transactielog gewoon backuppen met truncate om de logische grootte te verkleinen.

Kun je niet gewoon via het filesystem kijken hoe groot het bestand is??

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:44
Voer het onderstaande script uit in de Query Analyzer en zet daarna logging op simple in je database. Dit zorgt ervoor dat je transaction logs niet gigantsich groeien:

use [Databasenaam]
BACKUP LOG [Databasenaam] with TRUNCATE_ONLY
go
use [Databasenaam]
DBCC shrinkdatabase(N'Databasenaaml')
go

[ Voor 4% gewijzigd door --Mulder-- op 27-08-2004 09:11 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
--Mulder-- schreef op 27 augustus 2004 @ 09:10:
Voer het onderstaande script uit in de Query Analyzer en zet daarna logging op simple in je database. Dit zorgt ervoor dat je transaction logs niet gigantsich groeien:
Voor je logging op simple zet moet je wel voor jezelf beoordelen of je dat wel wilt ivm recovery in het geval van problemen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Je kan in de enterprise manager zien hoe groot je log file is:
1) rechtermuisknop database en vervolgens properties
of
2) selecteer de database met de linkermuisknop, klik met de rechtermuisknop op de database en kies view, kies taskpad.

Je kan inderdaad op het filesysteem zien hoe groot deze is.

Verstandig is om elk uur een transactielog backup te maken van je database als je wilt kunnen recoveren in geval van problemen en een point in time restore wilt hebben

Anders kan je het recovery model op simple zetten en dan zit je hier niet mee.

dbcc shrink commando wordt gebruikt voor het geval je de log file wilt verkleinen. Is dit verstandig? Het kan soms nodig zijn, maar beter is om van begin af aan een juiste grootte van je logfile te hebben en deze niet te vergroten om filesystem fragmentatie tegen te gaan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Topicstarter
c70070540 schreef op 27 augustus 2004 @ 09:32:
Je kan in de enterprise manager zien hoe groot je log file is:
1) rechtermuisknop database en vervolgens properties
of
2) selecteer de database met de linkermuisknop, klik met de rechtermuisknop op de database en kies view, kies taskpad.

Je kan inderdaad op het filesysteem zien hoe groot deze is.

Verstandig is om elk uur een transactielog backup te maken van je database als je wilt kunnen recoveren in geval van problemen en een point in time restore wilt hebben

Anders kan je het recovery model op simple zetten en dan zit je hier niet mee.

dbcc shrink commando wordt gebruikt voor het geval je de log file wilt verkleinen. Is dit verstandig? Het kan soms nodig zijn, maar beter is om van begin af aan een juiste grootte van je logfile te hebben en deze niet te vergroten om filesystem fragmentatie tegen te gaan.
Thx dit is even wat ik wou weten, Ik heb de logsize tijdelijk vergroot met in mijn achterhoofd dat het een daadwerkelijk omslachtige oplossing was. Het is immers niet echt een kritieke db. en enorme logs zullen er niet ontstaan. bedankt voor al jullie tips. ik zal ze even noteren!
Pagina: 1