Toon posts:

Geforce 6800 GT geheugenchips koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik waterkoeling heb, wil ik de koelblok van mijn leadtekt 6800 GT verwijderen en een swifttech mcw-50 op zetten.

Echter zijn de geheugenchips dan niet meer in contact met het koelblok.
Heeft er iemand ervaring met het functioneren van een 6800gt zonder geheugen koeling ?

BVD

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Geen ervaring, maar wat voor vorm hebben je geheugenchips en hoe groot zijn ze? Wellicht kan je er simpelweg ramsinks opzetten. Kost je minder dan €10 en koelt zo goed als zeker je geheugen voldoende (ATi kan ook nog altijd zonder..).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 20:35

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

DDR3 geheugen koelen heeft niet zoveel nut omdat het helemaal niet zo warm wordt als voorgaand geheugen. De "winst" die je haalt met koeling erop ligt vaak onder de 10MHz en die zie je nergens terug.
Kijk maar eens hoe het geheugen nu gekoeld is als je de koeler eraf haalt, gaat nergens over.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Huigie schreef op 27 augustus 2004 @ 10:51:
DDR3 geheugen koelen heeft niet zoveel nut omdat het helemaal niet zo warm wordt als voorgaand geheugen. De "winst" die je haalt met koeling erop ligt vaak onder de 10MHz en die zie je nergens terug.
Kijk maar eens hoe het geheugen nu gekoeld is als je de koeler eraf haalt, gaat nergens over.
zie bij jouw specs dat je ook een 6800gt hebt met waterkoeling :)
Maar heb jij heatsinks erop ?
geen last van artifacts ?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 12:37
Ik heb zelf een ultra...en daar zit standaard een soort van heatpipe over 't geheugen heen...

Nou heb ik 'zo'n dubbele heatpipe erop gezet zónder memsinks, en hij klokt verder over dan met zo'n heatpipe-geval...

Volgens mij maakt 't idd amper wat uit bij gddr3

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-08-2004 12:20 ]

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 19:32
Ik kan het geheugen van mijn xfx 6800gt (standaard 1000) zonder problemen op 1135 laten lopen. Hoger kan ik niet proberen omdat coolbits dan gaat zeiken :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben maybe een beetje onduidelijk geweest.

Wat ik wil doen is het koelblok van de 6800 GT eraf the halen en een waterkoelingsblok erop te zetten.
Echter is het waterkoelingsblok alleen voor de GPU en niet voor het geheugen.

De geheugenblokjes hebben dan geen koeling als ik dat waterkoelingsblok erop zet. Wat ik me dus afvraag is, kan de 6800 GT ook draaien zonder koeling voor het geheugen.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:58

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 13:04:

Wat ik wil doen is het koelblok van de 6800 GT eraf the halen en een waterkoelingsblok erop te zetten.
Echter is het waterkoelingsblok alleen voor de GPU en niet voor het geheugen.

De geheugenblokjes hebben dan geen koeling als ik dat waterkoelingsblok erop zet. Wat ik me dus afvraag is, kan de 6800 GT ook draaien zonder koeling voor het geheugen.
Waarom niet? Ik dacht namelijk dat DDR3 niet zo warm werd. Misschien kan het wel, of een extra casefan erlangs laten blazen, of idd ramsinkjes. Kosten niks ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 13:04:

. Wat ik me dus afvraag is, kan de 6800 GT ook draaien zonder koeling voor het geheugen.
Als een ultra dat al kan, dan moet 't met een gt geen enkel probleem zijn

zelfs een 9800xt werkt zonder geheugenkoeling als er een heatpipe op word gezet

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-08-2004 13:33 ]

Verwijderd

ik ga hier even met een nieuwe vraag op reageren zodat ik niet onodig een nieuw topic hoef te starten.
ik heb zelf namelijk de 6800 dus geen gt maar de 128mb versie en die heeft geloof ik gewoon ddr geheugen
weet het niet zeker maar dat ik geloof ik geen ddr3.
kan ik die dan ook zonder geheugen koeling ombouwen naar waterkoeling
zit met hetzelfde probleem (heb een wc-blok voor de chip aleen)

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 14:16:
ik ga hier even met een nieuwe vraag op reageren zodat ik niet onodig een nieuw topic hoef te starten.
ik heb zelf namelijk de 6800 dus geen gt maar de 128mb versie en die heeft geloof ik gewoon ddr geheugen
weet het niet zeker maar dat ik geloof ik geen ddr3.
kan ik die dan ook zonder geheugen koeling ombouwen naar waterkoeling
zit met hetzelfde probleem (heb een wc-blok voor de chip aleen)
Zoals ik al zei: zelfs een 9800xt (ddr)werkt zónder memsinks....

Verwijderd

ok dan ga ik ervan uit dat het kan.
zal wel kut zijn als na het ombouwen de kaart naar de kloten gaat..
maar ik ga ervan uit dat je weet wat je zegt en dat het dus wel goed komt
bedankt.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
nouja, koop gewoon ramsinks en probeer het...
als je er een arctic VGA silencer op kan zetten (die ook geen mem cooling heeft als ik het goed heb) moet een wcblokje ook kunnen...
die ramsinks kosten zoals vele zeggen niks, en het ziet er ook nog eens cool uit..

Als je dit allemaal hebt gedaan moet je wel even je ervaringen posten, ben namelijk wel benieuwd (wil met kerst ook een GT kopen).
Goodluck

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 14:23:
ok dan ga ik ervan uit dat het kan.
zal wel kut zijn als na het ombouwen de kaart naar de kloten gaat..
maar ik ga ervan uit dat je weet wat je zegt en dat het dus wel goed komt
bedankt.
Kapot zal ie niet gaan.....hóóguit wat artifacts !

Verwijderd

wat zijn artifacts?

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-08 21:03
foutjes in het beeld in de vorm van ghosting of puntjes

Verwijderd

als ik die zou krijgen is dat dan permanet aanwezig of als ik dan eventueel over ga op een blok met ddr-koeling gaan ze dan weer weg
ik bedoel als het zo is dat ik ze krijg betekent het dan dat er iets kaopt is gegaan en dat het dan niet meer omkeerbaar is of- kan je ze weer laten verdwijnen als je de ddr modules weer gaat koelen?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:52

Thandor

SilverStreak

Dat je beeld niet meer goed is, dus dat je tijdens spellen zwarte blokjes of foute texures krijgt.

Artifacts zijn ook gewoon deeltjes, en artifacts in de computerwereld wil dus zeggen dat je deeltjes met beeld over je beeld krijgt (Vage zin ;))

Klik op de plaatjes voor de grote versie.
Afbeeldingslocatie: http://www.xmbunited.co.uk/raar.JPG
Artifacts in de vorm van zwarte blokken. (nVidia GeForce FX)

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~jwros/radeon-artifacts.jpg
Artifacts in de vorm van stipjes/streepjes. (ATi Radeon)
De artifacts zijn goed zichtbaar op/in het wapen

Deze artifacts zijn niet permanent als je de koeling niet in orde hebt. (Tenzij je de chips ontzettend heet laat worden, 200 graden o.i.d. :P )
Als ik mijn kaart te ver oc'ed of niet goed genoeg koel dan blijft het beeld hangen en na een tijdje (15 sec ofzo) gaat 'ie weer verder maar dan heb ik het hele beeld vol met blokjes zitten. Na het onderklokken/koeling weer in orde maken en een reboot is alles weer goed :)

Ik heb een XFX GeForce FX 5600, en het DDR geheugen wat erop zit kan behoorlijk warm worden. Er zitten standaard heatsinks op, en de frequentie is 550MHz. Als ik hem overclock naar 680 dan is koeling wel degelijk nodig. Zelfs op 600MHz krijg ik na een tijdje gamen al artifacts. Ik moet wel zeggen dat ik bijna geen airflow heb, en de GPU wordt gekoelt door een Zalman ZM80C-HP

[ Voor 126% gewijzigd door Thandor op 27-08-2004 14:59 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
rekenfouten, of dataoverdracht fouten, waardoor je gekke dingen in beeld gaat zien (strepen e.d.)

Volgens mij heb je vooral geheugenkoeling nodig als je gaat volt-modden. En heatsinks zijn dan niet het belangrijkste, het is belangrijker om een goede fan op het kaart te hebben staan i.v.m. luchtcirculatie.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

volgens een jongen die ik ken "die bij een computerzaak werkt"
hoef je de modules niet te koelen als je niet gaat océn
en ertifacts krijg je volgens hem als de kaart stuk is of tever is overgeklokt
dus komt wel goed denk ik

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je kunt je post ook editen met de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifedit knop.

GDDR3 wordt niet zo warm, mijn DDR zit met 680MHz vrij aan de top en maakt dus aardig wat warmte. Een FX5600 Ultra met hogere memspeeds heeft niet voor niets ander geheugen. (Vierkante chips i.p.v. rechthoekige)

Verwijderd

ja maar dit is geloof ik gewoon ddr geheugen en geen ddr3

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Volgens mij is er ook BGA geheugen. Dat is ook DDR. Ik heb de rechthoekige chips.
Mijn broer heeft op zijn Radeon wel de vierkante BGA chips. Die zijn beter dan de rechthoekige.

Jouw kaart heeft ook BGA chips, en dus zal het wel moeten kunnen. :)

Verwijderd

thx

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/kennes/6800LE_5small.jpg
Een XFX 6800 LE zonder koeling op de vierkante BGA Ram chips :)

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 11:16:
[...]

zie bij jouw specs dat je ook een 6800gt hebt met waterkoeling :)
Maar heb jij heatsinks erop ?
geen last van artifacts ?
Alleen de chip is gekoelt, op het geheugen zit niks maar geloof me, als het wat uit zou maken dan zat er echt wat op. ;)

Maar daarom schreef ik ook, als de topicstarter zijn koeler eraf haalt dan zal ie zien dan er tussen de koeler en de ramchips een warmtegeleidingsplak van 2mm zit gemaakt van soort stevige pasta in gaasverband. Dat koelt dus voor geen meter en zit er puur om cosmetische redenen. Ook als je gaat overklokken heeft xtra koeling geen zin, je moet daar qua kaart en geheugen gewoon mazzel hebben. Ik mag middels de coolbits tweak van NVidia op 456/1180 O-) draaien terwijl er zat kaarten in omloop zijn die niet verder dan 375-1050 gaan wat voor koeling en voltage je er ook tegenaan smijt.

Specs

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

dubbelpost
(ja gaat lekker, foutmelding geven en toch posten... :? )

[ Voor 87% gewijzigd door Huigie op 27-08-2004 18:44 ]

Specs

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 19:32
Huigie schreef op 27 augustus 2004 @ 18:40:
[...]

Ik mag middels de coolbits tweak van NVidia op 456/1800 draaien
En wat is de echte snelheid van je geheugen? ;)

Verwijderd

Als je de heatsink en fan van een xfx 6800 gt haald heb je toch nog steeds het geheugenblok met heatpipe erop? bij mij wel in combi met waterkoeling.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 00:30:
Als je de heatsink en fan van een xfx 6800 gt haald heb je toch nog steeds het geheugenblok met heatpipe erop? bij mij wel in combi met waterkoeling.
Oww man, dat is wel heel vet... misschien dat ik toch maar eens moet overstappen op wc voor ik mn nieuwe compu ga bouwen...
Heb je pics??? :9 :9~ !

Verwijderd

Ik heb op mijn 6800gt ook een waterblok gezet zonder het geheugen te koelen en het lijkt prima te gaan.

Na een paar uurtjes gamen zijn de bga chips handwarm en dat op 1100mhz, ik denk dat die geheugen koeling marketing en/of nodig is om het geheugen te beschermen tegen de hitte van de gpu.
Pagina: 1