Extern HDD: NTFS, FAT32 of beide

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Ik vond wel wat via search, ivm usb booten enzo, maar mijn specifieke vraag zag ik niet beantwoord dus ik hoop dat iemand dit weet ivm besteld: externe usb 2.0 behuizing voor hdd + 80 gig 8mb cache hdd :

NTFS kan toch niet door elk OS gezien en benaderd worden, dus bijv. iemand met win98 zal mijn ext. hdd als deze ntfs is niet kunnen gebruiken? Of wel na installatie van de met de externe behuizing meegeleverde drivers? Dit laatste gaat niet op voor pc's die niet meer opstarten natuurlijk...

Nu zitten er wel drivers bij de externe behuizing ivm usb 2.0 maar lost dat ook een eventueel 'NTFS onzichtbaarheids-probleem voor sommige OS's' op ?

Partities:
beter 1, 2, of 3 partities, ivm swap files, dir-listings e.d.?
Kunnen die dan ntfs èn fat 32 worden, bijv. 2 x 40 gig?
Zodat ik altijd minimaal de fat 32 partitie overal vandaan kan benaderen?
Of gewoon voor ntfs gaan, in combi met knoppix of PEbuilder?

Booten: wat heeft voorkeur als ik de hdd met 2 partities doe: ntfs of fat 32 als eerste/boot partitie?
Wat is 'het slimste' OS voor een externe usb boot disk? xp, me, w98, 3 iets anders...?

[ Voor 11% gewijzigd door notsonewbie op 27-08-2004 03:02 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu zitten er wel drivers bij de externe behuizing ivm usb 2.0 maar lost dat ook een eventueel 'NTFS onzichtbaarheids-probleem voor sommige OS's' op ?
Nee. Je kan hiervoor wel o.a. NTFSDOS gebruiken.
Kunnen die dan ntfs èn fat 32 worden, bijv. 2 x 40 gig?
Natuurlijk kun je verschillende bestandssystemen per partitie op 1 schijf gebruiken :)
Booten: wat heeft voorkeur als ik de hdd met 2 partities doe: ntfs of fat 32 als eerste/boot partitie?
Dat maakt niet uit :)
Wat is 'het slimste' OS voor een externe usb boot disk? xp, me, w98, 3 iets anders...?
Dat maakt tevens niet uit :) In XP is het wel makkelijk plug&play, terwijl je voor andere OS'en eerst drivers moet installeren. Verder is NTFS ook zwaar te prefereren boven de FAT varianten. Vervang anders de andere OS'en door 2K/XP indien mogelijk :)

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
notsonewbie schreef op 27 augustus 2004 @ 02:59:
Of wel na installatie van de met de externe behuizing meegeleverde drivers? Dit laatste gaat niet op voor pc's die niet meer opstarten natuurlijk...
als die pc niet meer opstart, heb je op die pc zowiezo niets aan die schijf, tenzij je van die externe schijf boot :)
als je van je externe schijf boot, kan dat alleen als er een os op staat dat het gebruikte fs ondersteunt, dus dat komt dan vanzelf goed.

zelf heb ik 2 partities, 1 grote ntfs en een kleine van zo'n 20gig voor als ik 'm wil gebruiken aan 'n systeem dat geen ntfs ondersteunt. ik boot er niet van maar het is wel een handig idee om er een os op te zetten idd :)

met een hamer past alles

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Punksmurf schreef op 27 augustus 2004 @ 09:49: als die pc niet meer opstart, heb je op die pc zowiezo niets aan die schijf, tenzij je van die externe schijf boot :)
Klopt, deze externe is als backup / meeneem / èn eventueel boot-disk bedoeld.
Dus of de andere pc nu wel of niet meer opstart, deze zal vooral veel bij kenissen gebruikt worden voor data transport.
[/quote]
als je van je externe schijf boot, kan dat alleen als er een os op staat dat het gebruikte fs ondersteunt, dus dat komt dan vanzelf goed.
Ok, ik zet er dus xp home op, hoe dat dan uitpakt kwa naam en serienummer onlinbe enzo merk ik dan wel.
[/quote]
zelf heb ik 2 partities, 1 grote ntfs en een kleine van zo'n 20gig voor als ik 'm wil gebruiken aan 'n systeem dat geen ntfs ondersteunt. ik boot er niet van maar het is wel een handig idee om er een os op te zetten idd :)
[/quote]
Duidelijk, het wordt dus 70 ntfs en 10 fat32

Bedankt voor de reacties allen!

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat ook een idee is om op dat kleine FAT32-partitie NTFSDOS, NTFS for 9X of een vergelijkbaar NTFS-XS progsel te zetten. Je hoeft dan enkel deze op een 9X PC te installeren om bij de NTFS partitie te kunnen komen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 27-08-2004 10:44 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
BalusC schreef op 27 augustus 2004 @ 10:43: Wat ook een idee is om op dat kleine FAT32-partitie NTFSDOS, NTFS for 9X of een vergelijkbaar NTFS-XS progsel te zetten. Je hoeft dan enkel deze op een 9X PC te installeren om bij de NTFS partitie te kunnen komen ;)
ZEKER! Goed idee, ik zal eens zoeken naar een proggie dat dat kan.
Alle extra's zijn meegenomen :7

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 14:10
Misschien een stomme opmerking, maar volgens mij kun je niet vanaf een externe hdd booten !

't kán wel, maar dan moet de bootsector op je interne schijf staan....

bij jouw zelf zal 't dus geen probleem zijn, maar als je die schijf meeneemt, lijkt 't mij zeer onwaarschijnlijk dat ie vanaf die pc opstart...

Dos herkent toch geen usb (standaard) ???

of zie ik nou iets over 't hoofd :|

Let wel op....als je 'm als fat32 formatteerd, kun je maximaal bestanden van 4gig erop zetten

[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-08-2004 12:27 ]

• Punksmurf
Mr. Detonator schreef op 27 augustus 2004 @ 12:25:
Misschien een stomme opmerking, maar volgens mij kun je niet vanaf een externe hdd booten !

't kán wel, maar dan moet de bootsector op je interne schijf staan....
nee, je bios moet het ondersteunen, en ook je externe schijf (niet alle flashdrives kunnen dat. hoe het met echte schijven zit weet ik niet
Dos herkent toch geen usb (standaard) ???
nee, en dat heeft er verder ook niets mee te maken :)
Let wel op....als je 'm als fat32 formatteerd, kun je maximaal bestanden van 4gig erop zetten
idd

met een hamer past alles

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je niet met bestanden van GBs groot werkt zal ik lekker FAT32 pakken. Je kunt wel leuk tooltjes als NFTS4DOS op Windows 98 PCs installeren (extra werk), maar dan zit je nog met Linux PCs die goed om kunnen gaan met FAT32, maar moeilijk met NTFS.
NTFS biedt naar mijn mening niet bijzonder veel voordelen vergeleken FAT32, tenzei je de extra security gebruiken wilt. :)

🌞🍃

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Even een kleine toevoeging; NT, W2k, XP en W2k3 kun je niet booten vanaf een USB bootdevice.. dan krijg dood leuk een bluescreen tijdens install of tijdens booten als je een ghost image terugzet.

Maw; W9x dan maar of gewoon DOS incl NTFS tools als je voor NTFS kiest..

Dan komt de vraag of je wel NTFS wilt; NTFS zou handig zijn voor security, maar als je een willekeurige NTFS schijf in een machine met XP hangt kun je ook op die schijf lezen en schrijven. Dus kwa security maakt het geen ruk uit.

Nog een vraag: Wat wil je doen met deze bootable USB schijf?

Pvouput live

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:16
Krypt schreef op 27 augustus 2004 @ 14:23:
Even een kleine toevoeging; NT, W2k, XP en W2k3 kun je niet booten vanaf een USB bootdevice.. dan krijg dood leuk een bluescreen tijdens install of tijdens booten als je een ghost image terugzet.
Ik zal nog even uitleggen waarom je een BSOD krijgt. Áls je moederbord al booten van USb ondersteund is dat alleen voor memtest progjes en dergelijken op een USB stick.
Tijdens de boot herinitialiseerd Windows de USB-bus omdat hij zijn eigen drivers laadt. daarbij wordt de verbinding naar je schijf verbroken.
"hé, waar is mijn bootschijf nou?" BAF - Blauw scherm: "unmountable boot device"

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Punksmurf
lol, leuk uitgelegd :)
jammer dat t niet gaat dan... maar klinkt idd logisch...

met een hamer past alles

Pagina: 1