Toon posts:

Onscherpe vette lettertypes op Dell E172FP

Pagina: 1
Acties:
  • 836 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen

Sinds juli zit ik met een storend probleempje op mijn beeldscherm.

Om te beginnen: ik heb een Dell E172FP scherm (Active matrix TFT LCD / Diagonal 17.0" (43.1cm)) en videokaart = Matrox Millennium G550 (beeldscherm zit met adapter op de DVI poort).

Mijn beeldschermresolutie is 1280 x 1024 - 32 bits kleurkwaliteit - Vernieuwingsfrequentie 60 Hertz.

Nu geeft hij alles mooi scherp weer, behalve 90 % van de vette lettertypes op internetpagina's geeft hij onscherp/wazig weer. Ook als ik dan een stukje selecteer zie je dat het bijzonder onscherp is.

Een voorbeeld: http://cmdstud.khlim.be/~smartens/vet-onscherp1.jpg
De 2 woorden "technische specificaties" heb ik geselecteerd en wordt hier ook heel onscherp weergegeven net zoals de vette woordjes (ook de blauwe linksboven).

Wie weet waar het probleem zit? Ik heb het net afgezocht en vind nergens iemand met hetzelfde probleem.

Hopend op wat hulp

Grtz

Verwijderd

Hier ziet je screenshot er normaal uit hoor B)

Om even uit te sluiten of het aan het scherm zelf ligt of aan je videokaart of zelfs drivers, probeer je scherm eens aan een andere pc te hangen.

edit:
Sinds er op je screenshot niet veel te bemerken valt (buiten dat die geselecteerde text toch een heel klein beetje wazig is bij nader inzien) is het vermoedelijk een softwarematig probleem ...

drivers maybe ? Is er een nieuwere versie beschikbaar van je video drivers ?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 02:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een tweede scherm bijgehangen en als ik dezelfde pagina daar opvraag geeft hij wel alles mooi weer :?

Ik heb voor mijn Dell scherm de meegeleverde drivers geinstalleerd.

Ligt het dan toch aam mijn scherm? Dan zal ik morgenvroeg eens mijn scherm meenemen naar een andere locatie en zien wat het daar doet.

...

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 08:33

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Als je een digitaal scherm op een analoge uitgang aansluit is er altijd kans op wat onscherpte aan de randen van letters en lijnen, simpelweg omdat de monitor het analoge signaal weer digitaliseerd. Sluit je scherm aan op een DVI poort en je ziet dat het direct beter is.

<edit> De 1702FP is een analoog scherm.....

[ Voor 8% gewijzigd door DaRealRenzel op 27-08-2004 03:18 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Leg anders je scherm even op een scanner want ik snap niet wat ik me erbij voor moet stellen.

Kijk even wat ie doet bij andere resoluties. Probeer ook even of de kabel nog goed is. Bij mij zorgde een brakke verlengkabel bijvoorbeeld ervoor dat het beeld van de tft wat wazig en minder helder werd.

Verwijderd

Topicstarter
DaRealRenzel schreef op 27 augustus 2004 @ 03:16:
Als je een digitaal scherm op een analoge uitgang aansluit is er altijd kans op wat onscherpte aan de randen van letters en lijnen, simpelweg omdat de monitor het analoge signaal weer digitaliseerd. Sluit je scherm aan op een DVI poort en je ziet dat het direct beter is.

De Matrox videokaart heeft 1 VGA en DVI poort. Mijn scherm hangt dmv een adapter aan de DVI poort. Dit heb ik nu veranderd: het scherm zit nu rechtstreeks op de VGA poort. Ik zie toch geen verandering.

Ook heb ik de andere resoluties getest, maar daar is het hele scherm wazig dan. Ook heb ik "alle modi weergeven" uitgeschakeld en zo mijn vernieuwingsgrequentie op 75 Hertz gezet ipv 60 Hertz: ook zonder succes.

Straks mijn scerm eens aan een andere pc hangen, kijken wat dat geeft.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 22:40

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

NEEEEEEE
blijf met je tengels van de verversingsnelheid af!
Dat bestaat niet bij een TFT....

Heb je windows XP ?
Die zou je scherm vanzelf goed moeten zetten

HEb je windows 2000 of lager:
Start, Afsluiten/afmelden, en windows op het afsluitkeuze scherm laten.
(dat scherm met : wilt u: afsluiten,afmelden,opnieuw opstarten)

Klik nu op de auto scherpstel knop.

Verwijderd

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat hij font smoothing aan heeft, het schuifje heeft 3 stappen: none, basic, cleartype. Hij staat volgens mij op basic, en dan worden vette lettertjes idd wat ronder gemaakt IPV pixelig. Wie weet vind hij dat die wazigheid? Persoonlijk vind ik het wel mooi, maar je kan het iig uitzetten.

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Ik zie wat je bedoelt, had dat op mijn laptop ook na formatteren, was een setting die niet meer goed stond... maar welke weet ik nu niet meer :(
Cleartype hielp bij mij niet voldoende...
'k zal nog wat verder denken, mss kom ik er nog op.

Run je trouwens in optimale resolutie, want als je dat niet doet, heb je altijd zo onscherpe letters?

[ Voor 19% gewijzigd door gill op 27-08-2004 10:52 ]

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

Verwijderd

LCD schermen moeten als ze op een analoge poort worden aangesloten ff gecalibreerd worden. Vaak zit er een knop auto op. Beste resultaat krijg je met een testbeeld of met een word document met veel tekst. Als je op de knop auto drukt moet ie goed zijn, anders moet je het scherm met de hand instellen. Cleartype uitzetten, want die maakt de letters pas echt wazig

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

weeraanmelden schreef op 27 augustus 2004 @ 10:36:
NEEEEEEE
blijf met je tengels van de verversingsnelheid af!
Dat bestaat niet bij een TFT....
nou nou,
verversingsfrequentie is wel degelijk van toepassing op lcd schermen.

oudere schermen doen het goed bij 60Hz en nieuwere wellicht bij 70 of 75Hz.

en probeer het eens met en zonder ClearType

[ Voor 7% gewijzigd door PipoDeClown op 27-08-2004 11:05 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
DaRealRenzel schreef op 27 augustus 2004 @ 03:16:

Waarom heb ik hem dan DVI aangesloten en zit er een DVI ingang op 8)7.

Bij mij zien de letters er gewoon scherp uit, ook het geselecteerde stuk. Ik denk eerder dat het software matig is dan dat het aan het scherm ligt. Kan je niet een andere videokaart proberen?
Pagina: 1