[Laptop] Ik kan door de bomen het bos niet meer zien :S

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Tjikoschutte
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Ik ben al een tijdje aan het kijken welke laptop ik moet gaan kopen. Ik heb ook al het laptop topic gelezen, maar dan krijg ik mijn twijfels.

Ik wil een laptop gaan kopen voor school. Nu heb ik eerst zitten kijken naar een lange accu tijd, maar ik dacht heb ik die wel nodig, aangezien ik overal stroom op school heb. Dan zit ik te kijken tussen een amd 64bit proc of een p4 proc.
Ik wil een externe videokaart (eentje met eigen geheugen bedoel ik).
En minimaal 512mb geheugen en een hd met 7200 toeren.

Maar er zijn zoveeeeeeeel laptops op de markt dus ik weet het echt niet meer.
Mijn budget is +/- 1400 wat moet ik kopen?

• tbag
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-07-2024
R2D3 schreef op 27 augustus 2004 @ 00:35:
Ik ben al een tijdje aan het kijken welke laptop ik moet gaan kopen. Ik heb ook al het laptop etc. etc
Heya R2D3!

Kzat met t zelfde prob! Hier de tips waarmee ik mijn voorwaarden heb voorgesteld.

Tip: Ik ben nagegaan wat ik ermee wilde gaan doen en hoelang. (Photoshop, Illustrator, Premiére en zelfs MAYA3d) Met als eis dat de eerste 2 progs de komende 3 jaar makkelijk kunnen draaien. Goeie videokaart dus..

Tip: Ga niet gelijk voor cremé-dela-cremé want upgraden kan ook altijd nog of ga na aanschaf doorsparen voor desktop. Maar koop wel iets waar je evt. mee vooruitkan. Recent moederbord met standaard/lage proc. snelh.

Tip: Ga voor lange accutijd als je lang moet reizen meer dan een uur!
20min is pentium 4 ht (ook vanwege Maya/3dmax)
1uur centrino (die is stroom besp. toch?)

Tip: Kies voor Wifi want dat is zeer in opkomst en makkelijk. Voornamelijk op scholen. In combinatie met je mobiele telefoon is geíntegreerde bluetooth ook leuk!

Tip: Ben je film freak of ga je veel met 3 modelleer prog of video progs werken is een Dvd+/-writer handig en kan kiezen voor een kleinere harddisk. Of neem anders een combodrive met een HD met ietswat grotere capaciteit.

Tip: Van plan om op school eigen video materiaal te bewerken is FireWire aan te raden. Dit zit er meestal al standaard al op net als usb 2.0 aansluiting en tv-out etc. etc.

Tip: blijf goed op de hoogte van het aanbod! (kieskeurig.nl)

Tip: Widescreen is handig bij beeldverwerkings prog's vanwege de extra ruimte naast je workspace (die toch altijd te klein blijft)

Voorwaarden vast gesteld? Ga nu kijken waar volgens je voorwaarden het voordeligst uit bent en blijf goed door sparen. Dit is het moeilijkste gedeelte!

Vraag ondertussen aan je baas of je pa en ma (mits ze werk hebben) of een privé pc project mogelijk is. Dit word dmv een belastings technisch trucje zeer vordelig gemaakt. Let op de prijzen of deze incl of excl btw(19%), vezendkosten en/of installatie kosten zijn. En LET OP DE GARANTIEMOGELIJKHEDEN!

Hoedan ook is en blijft een compu en met name een laptop een slechte investering, maar probeer niet te slecht af te zijn.

Suc6 Tbag

[ Voor 3% gewijzigd door tbag op 27-08-2004 01:08 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

R2D3 schreef op 27 augustus 2004 @ 00:35:
Maar er zijn zoveeeeeeeel laptops op de markt dus ik weet het echt niet meer.
Mijn budget is +/- 1400 wat moet ik kopen?
Door steeds selectiever te gaan kijken wat je eisen zijn. Wil je een breed scherm ja/nee? Wil je Ati Mobility 9700 of ben je met minder ook tevreden? Wat voor garantie wil je? Heb je nog eisen wat betreft het uiterlijk etc. etc.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om na te gaan wat je ermee gaat doen. Alleen internet en wat office of wil je er ook redelijk serieus mee gamen?

Als je bijvoorbeeld bij http://www.de-laptopper.nl/ kijkt zie je al vrij veel laptops. Toch vallen er al heel erg veel af op het moment dat jij wat specifieke eisen gaat stellen :)

Verder is het aan te raden veel te lezen en te vergelijken.

edit:
Zou ik toch bijna vergeten CSL FAQ te noemen. Mocht je die over het hoofd hebben gezien :)

[ Voor 9% gewijzigd door SmartDoDo op 27-08-2004 01:21 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probeer eens de keus wat meer te richten op een aantal notebooks. In de Best Buy Guide staan veel tips, en ook in de studenten guide kan je erg veel handige informatie vinden. Daar worden ook notebooks behandeld. Deze notebooks vind jij misschien niet al te mooi, maar er wordt op elk punt ingegaan (processor/geheugen/grafische processor/etc). Zodoende kan je al snel concluderen wat voor jou het beste uitkomt.

Wat sneller is; de Athlon 64 of de Pentium 4 is gemakkelijk zelf uit te zoeken. Er zijn enorm veel sites die benchmarks hebben gepubliceerd waarin de Athlon64 en de Pentium4 naast elkaar worden gezet. Hier gebeurt dat bijvoorbeeld. De tips van de heren hier boven komen ook goed van te pas.

Veel succes!

Dit topic is gesloten.