Toon posts:

Audigy 2 (zs) digitaal dts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ten eerste mijn vraag is er word over gesproken bij de audigy 2 ZS dat je een digitaal kabeltje erbij krijgt. Is dat genoeg voor de passthrough van dts en dolby digitaal? En wat voor kabeltje is het? want ik zie op de kaart zelf geen optical of coaxial... Of is het kabeltje aan 1 van de uiteinde coaxial of optisch ofzow?

En dan mijn 2de punt wat is nou het voordeel naast de DTS decoder op de ZS tov de normale 2.
Want de decoder voor DTS of dolby digitaal zit in elke dts dolby reciever elke reciever die dat heeft, heeft ook een decoder ik ken er eigenlijk geen zonder, maar dat terzijde.

Dus dan alelen voordeel van dts als je hem analoog/digitaal op zon creative setje aansluit? Dat hoor je echt wel met zulke bagger speakertjes :) (het verschil tussen dts en dolby digitaal) (NOT)

bvd thomas

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Hmm. Bij mijn Audigy 2 ZS Platinum Pro zit volgens mij geen digitaal kabeltje. Of het moet coaxiaal zijn. Ik heb de mijne optisch aan mijn receiver hangen. Mijn receiver decodeert het DTS en Dolby Digital signaal, niet mijn Audigy. Heb ik zo ingesteld :)

En op een 5.1 set fullrange speakers + sub klinkt het idd stukken beter dan zo'n PC speakerset.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Volgens mij zit er geen enkel kabeltje bij een audigy (noch de 1, noch de 2, noch normaal noch Platinum), althans geen kabeltjes voor hem digitaal of optisch aan te sluiten. De reden waarom ze dit niet doen is omdat er zoveel aansluitmogelijkheden zijn, en het zou zonde zijn om nutteloze kabeltjes in een doos te stampen :*). Vergelijk het maar met een printer, je moet de kabel er apart bijkopen. Het kan namelijk USB of parallel aangesloten worden.

Maar nu iets meer on-topic. Waar wil je de kaart juist op aansluiten? Als de ingang van de set een cinch is moet je een MONO jack naar cinch hebben. Dus geen stereo en 1 van beide gebruiken want de kaart detecteert welk type plug wordt ingeplugd. Enkel met een mono-jack zal je de set zonder problemen op passthrough kunnen zetten. De set moet dan wel een decoder hebben. Anders sluit je het best analoog aan

Voordeel van digitale signalen is dat je er eigenlijk 100 000 stukjes kan tussenzetten en dat het signaal (als het werkt tenminste) evengoed zal werken als een rechtstreekse kabel. Voorbeeld, mijn Z-680 is op deze manier aangesloten, eigenlijk zit er nog een kabel van 5m achter om tot aan de pod te geraken. Geluid is vrijwel even goed als met een optical (die wel vanop een andere kaart vertrok)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/IM001563.jpg
Het waren kabels die hier al jaren lagen niets te doen, ik weigerde ze weg te doen omdat ze wel nog eens van pas zouden komen, en voilà.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hem op mijn reciever aansluiten.

Maar ik snap dat niet helemaal? moet ik dus straks een jackplug mono aan de ene kant in me soundcard stoppen? (ik wil namelijk geen platinum pro ofzow gewoon alleen de kaart) En aan de andere kant zit dan een coaxial? (tulp) en dan werkt het?

bvd
thomas

Verwijderd

Jep :*) probeer maar eens. Dan wel de Audigy op AC3 passthrough zetten en het zou moeten gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als je heb op pass through zet, kan dan zelfs een sb live 5.1 niet dts doorgeven? of tenmniste een audigy 1? Want de enige met dts is de zs.

En dan nog een vraag, Hoe krijg ik eax op mijn reciever? of kan dat niet, want een vriend van me krijgt het niet voor elkaar en die heeft hem digitaal aangesloten.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 12:05 ]

Verwijderd

DTS is niet meer of minder als een bepaald type geluidsindeling. Volgens mij kan elke kaart met digitale uitgang DTS signalen naar een decoder brengen. Uiteindelijk is het niet meer als een signaal van bron naar doel brengen zonder extra rekenwerk door de kaart.

Als je eax bedoelt zoals in spelletjes en zo heeft je vriend gelijk, dan lukt da niet (zijn analoge singalen die niet naar digitaal worden omgezet), de soundcard doet hiervoor het rekenwerk.

Ik kan er voor beide zaken totaal naast zitten, maar ik denk van niet >:)

• Cableguy434
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-10-2023
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 12:15:

Ik kan er voor beide zaken totaal naast zitten, maar ik denk van niet >:)
Je hebt gelijk volgens mij.
DTS digitaal oversturen vraagt wel om een goede kabel. Ik gebruik TV kabel Coax.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dit lijkt me voor het geld helemaal ideaal

http://www.4u-com.nl/site/images/artikelen/images/190019.jpg

En hierbij zou het dan ookw eer werken met die passthrough?

Maar die pass through zal toch alleen dts en dolby weergeven in power dvd? of ook in de andere spelers?

Maar als dit werkt is dit ideaal
stereo dts en dolby digitaal alles door 1optische :P hoezo dvd speler kopen die divx kan :)

Ow jah daar komt met 2de vraag ik neem dat he took werkt maar werkt het ook met xvids enz die dts of dolby digitaal hebben? Dat hij het gewoon door stuurt? (lijkt mij wel) Of moet hij het dan wel doen de soundcard dat hij het decode...

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe krijg je eigenlijk eax op je reciever, want het is dus wel een analoog signaal

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 19:26:
Hoe krijg je eigenlijk eax op je reciever, want het is dus wel een analoog signaal
EAX zit in het geluidssignaal zelf, je receiver heeft daar verder niks mee te maken. Sluit je je receiver dus 5.1 analoog aan op de geluidskaart output, dan kan je gewoon 5.1 eax ontvangen.

Verwijderd

Cyb schreef op 27 augustus 2004 @ 19:33:
[...]

EAX zit in het geluidssignaal zelf, je receiver heeft daar verder niks mee te maken. Sluit je je receiver dus 5.1 analoog aan op de geluidskaart output, dan kan je gewoon 5.1 eax ontvangen.
Inderdaad, maar dan moet hij wel analoog zijn aangesloten. Dus niet digitaal.

En zou er mij nu eens iemand kunnen uitleggen waarom het coax wordt genoemd. Een tulp kabel heeft gewoon 2 draadjes zitten; 1 op de kroon een 1 in het center. Daarrond zit er isolatie. bij een coax is er toch een soort van weerstand tussen center en ring?

Zeker zo een gele cinch (voor video doeleinden), je kan zelfs lichte lampjes met zo een kabel aansturen, zonder verlies van lichtsterkte. Dus echt coax is dat niet.

offtopic:
Ik heb zoals jullie wel kunnen lezen totaal geen verstand van dat soort van kabeltypes. Nooit op school geleerd, dus je ziet, een algemene opleiding heeft veel gaten

Verwijderd

Topicstarter
Coax en coaxial is ook iets anders coax is wat je bij TV (kabel) gebruikt

En coaxiaal is eignelijk het zelfde als tulp.... Naar mijn weten, overal ook namen voor ik weet wel hoe iets eruit ziet en wat ik nodig heb maar namen weet ik ook niet altijd :)

Verwijderd

Nog even een opmerking over DTS en DD: Je kaart moet dit wel ondersteunen omdat de PC op een andere manier met het geluid omgaat. Het AC3-signaal wordt op de kaart omgezet naar het signaal wat de reveiver kan verwerken. Dit kan natuurlijk ook softwarematig, maar het scheelt een hoop in performance.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 00:23:
Coax en coaxial is ook iets anders coax is wat je bij TV (kabel) gebruikt

En coaxiaal is eignelijk het zelfde als tulp.... Naar mijn weten, overal ook namen voor ik weet wel hoe iets eruit ziet en wat ik nodig heb maar namen weet ik ook niet altijd :)
Vwala, zo leert een mens elke dag bij. Ze geven dus enkel die naam om wat stoerder over te komen >:). Trouwens, de namen voor die stekkertjes verschillen nogal van streek tot streek. De befaamde rood / witte (soms ook gele) plugs worden; Cinch, Tulp, Tullip, ... genoemd. 3 keer hetzelfde. Dat levert bij sommige mensen wel eens problemen op.

offtopic:
heb ooit in de winkel iemand zien klagen omdat hij de juiste kabel niet kreeg. Zij (een blondje dan nog :*) ) vroeg een cinch kabel en er stond TULP op de verpakking
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 01:49:
Nog even een opmerking over DTS en DD: Je kaart moet dit wel ondersteunen omdat de PC op een andere manier met het geluid omgaat. Het AC3-signaal wordt op de kaart omgezet naar het signaal wat de reveiver kan verwerken. Dit kan natuurlijk ook softwarematig, maar het scheelt een hoop in performance.
Elke kaart met een digitale uitgang ondersteunt dat toch? Anders heeft het geen zin om een Digital Out op de kaart te zetten.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 17:39
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 07:52:
Volgens mij zit er geen enkel kabeltje bij een audigy (noch de 1, noch de 2, noch normaal noch Platinum), althans geen kabeltjes voor hem digitaal of optisch aan te sluiten. De reden waarom ze dit niet doen is omdat er zoveel aansluitmogelijkheden zijn, en het zou zonde zijn om nutteloze kabeltjes in een doos te stampen :*). Vergelijk het maar met een printer, je moet de kabel er apart bijkopen. Het kan namelijk USB of parallel aangesloten worden.

Maar nu iets meer on-topic. Waar wil je de kaart juist op aansluiten? Als de ingang van de set een cinch is moet je een MONO jack naar cinch hebben. Dus geen stereo en 1 van beide gebruiken want de kaart detecteert welk type plug wordt ingeplugd. Enkel met een mono-jack zal je de set zonder problemen op passthrough kunnen zetten. De set moet dan wel een decoder hebben. Anders sluit je het best analoog aan

Voordeel van digitale signalen is dat je er eigenlijk 100 000 stukjes kan tussenzetten en dat het signaal (als het werkt tenminste) evengoed zal werken als een rechtstreekse kabel. Voorbeeld, mijn Z-680 is op deze manier aangesloten, eigenlijk zit er nog een kabel van 5m achter om tot aan de pod te geraken. Geluid is vrijwel even goed als met een optical (die wel vanop een andere kaart vertrok)
[afbeelding]
Het waren kabels die hier al jaren lagen niets te doen, ik weigerde ze weg te doen omdat ze wel nog eens van pas zouden komen, en voilà.
Ik wil dit toch ff tegenspreken.

Ik heb een Audigy 2 ZS digitaal aangesloten op een Philips FR994 reciever via een 3,5mm jack plug -> 2x chinch kabeltje. Van dat kabeltje moet je het linker kanaal hebben (de witte dus) en die aansluiten op de digitale ingang van de versterker.

Dit werkt super, als ik in m'n computer een DVD afspeel switcht m'n reciever keurig naar AC3. Als ik gewoon een mp3tje afspeel met Winamp dan staat er keurig PCM.

edit:
Zo'n kabeltje, dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39930/full.gif

[ Voor 3% gewijzigd door yogy op 28-08-2004 09:23 ]

Verwijderd

Je hebt inderdaad gelijk. Dus mijn excuses aan iedereen die ik naar de winkel heb gestuurd ;)

Maar ja, mijn systeem gaat ook. Daarmee doet dat kabeltje iets nuttig

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de uitleg, perfect snap het nu bijna helemaal! :)

Maar nog 1 ding over de EAX analoog aansluiten op je reciever ... hoe? moet ej met 1 jack en dubbele tulp werken ? of met meer?

Verwijderd

dan heb je denk ik 3 kabels nodig, dan moet je de geluidskaart instellen dat ie via drie verschillende uitgangen: front, rear en center/sub uitstuurt en die uitgangen met de juiste ingangen verbinden op een receiver (die dan wel analoge ingangen hiervoor moet hebben).

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MAAR, zover ik het weet (kan er naast zitten want ben zelf ook nog druk aan't rondneuzen ivm een HTPC setup) krijg je over de spdif alles alleen in PCM of DVD's in 5+.1, maar worden meerkanaal games niet ondersteund over de digitale uit.
Omdat de kaart de meerkanaals signalen van games niét naar AC3 omzet/mixed en dat alleen in 2ch PCM op de spdif naar buiten gooit.

Dus zou je voor het spelen van meerkanaals spellen alsnog een lading analoge spaghetti van de Audigy naar je receiver mogen trekken.

Een uitzondering zou kunnen zijn, en misschien kan MST_Morpheus
ons dat vertellen: Worden de meer kanaals game signalen wél naar AC3 gemixed op die brakeoutbox/pro-drive, die heeft namelijk ook een coaxiale op de achter-, en een optische aansluiting op de voor-zeide?
Geeft die, zowel voor/optisch als achter/coaxiaal wél meerkanaals game signalen door in bijv. AC3, zodat je als je die optische of coaxiale aansluiting op de pro-drive gebruikt niet je analoge uitgangen hoeft te gebruiken als je een spelletje speelt over een receiver?

[ Voor 38% gewijzigd door _XipHiaS_ op 28-08-2004 21:22 ]

Verwijderd

Inderdaad, EAX en het geluid van spelletjes worden enkel analoog door de geluidskaart uitgevoerd. Je zal dus enkel met 3 stereo jacks het geluid naar een versterking (of versterkers) kunnen aanleggen. Hoe het juist techisch in elkaar zit weet ik ook niet. Maar volgens mij heeft het spel een ingebouwde surroundsoundeenheid die de signalen naar de respectievelijke outputs stuurt. En aangezien die dan nog eens met de speciale EAX effecten moet bijgewerkt worden kan dit niet meer via een digitale uitgang worden uitgevoerd. Althans (zoals altijd met PC's) is dit momenteel zo met het overgrote merendeel van de spelen en geluidskaarten. Op het moment dat ik op de "verstuur bericht" knop druk kan het weer anders zijn ;)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 23:41:
Inderdaad, EAX en het geluid van spelletjes worden enkel analoog door de geluidskaart uitgevoerd. Je zal dus enkel met 3 stereo jacks het geluid naar een versterking (of versterkers) kunnen aanleggen. Hoe het juist techisch in elkaar zit weet ik ook niet. Maar volgens mij heeft het spel een ingebouwde surroundsoundeenheid die de signalen naar de respectievelijke outputs stuurt. En aangezien die dan nog eens met de speciale EAX effecten moet bijgewerkt worden kan dit niet meer via een digitale uitgang worden uitgevoerd. Althans (zoals altijd met PC's) is dit momenteel zo met het overgrote merendeel van de spelen en geluidskaarten. Op het moment dat ik op de "verstuur bericht" knop druk kan het weer anders zijn ;)
Het enige audiosysteem dat de game-kanalen wel naar AC3 omzet is zover ik weet de nVIDIA chipset met Soundstorm. Hopelijk gaan ze daar eens wat audiokaartjes maken bij nVIDIA :).
En ik hoop dat MST_Morpheus hier nog even langskomt om te melden of die Pro-Drive van CreativeLabs misschien wel games naar AC3 mixed.

[ Voor 10% gewijzigd door _XipHiaS_ op 29-08-2004 11:25 ]

• Jazco2nd
  • Laatst online: 08-02 11:44
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 08:41:
[...]
[...]
Elke kaart met een digitale uitgang ondersteunt dat toch? Anders heeft het geen zin om een Digital Out op de kaart te zetten.
De meeste kaarten ondersteunen wel Dobly Digital maar niet DTS... geld ook voor alle ingebouwde geluidschips op het moederbord... geen enkele ondersteund DTS (wel Dolby Digital). De Soundstorm ondersteund wel beide.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 23:41:
EAX kan ook gewoon via digitaal. En zelfs multichannel PCM (zoals bij games) kan digitaal. Ik dit laatste geval heb je alleen een speciale decoder systeem nodig, maar het kan wel.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe doen we dat dan zonder decoder :)? en wat voor decoder hebben we nodig dan voor deel2 van je verhaal :)?

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:01:
En hoe doen we dat dan zonder decoder :)? en wat voor decoder hebben we nodig dan voor deel2 van je verhaal :)?
Bij een digitaal signaal heb je altijd een decoder nodig. De "speciale decoder" is een Creative decoder. Deze hebben 3 spdif inputs (in 1 connector). 3xpcm stereo, genoeg voor 6 kanalen, 5.1.

Verder heeft, zoals ik al eerder zei, EAX niks te maken met analoog of digitaal. EAX is simpelweg een soort van speciale DSP, wat op elk PCM signaal kan worden toegepast. DSP opzich heeft niks te maken met hoe het signaal naar buiten wordt gebracht. EAX kan zowel op digitaal als analoog.

Bij digitaal is het alleen lastig om zonder Creative hardware, multichannel EAX te krijgen. Voor multichannel EAX zal je dus de analoge outputs moeten gebruiken. Dit is gewoon front output van de A2 naar de front-left en front-right inputs van je receiver en dit herhalen voor rear, center en sub.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

_XipHiaS_ schreef op 29 augustus 2004 @ 11:23:
En ik hoop dat MST_Morpheus hier nog even langskomt om te melden of die Pro-Drive van CreativeLabs misschien wel games naar AC3 mixed.
Present :P

Ik hoor wel een verschil in dezelfde game met of zonder EAX. Dus ik neem aan dat hij er EAX uitgooit. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Bij mijn Audigy ZS2 zat wel een digitaal kabeltje... maar dat is deze kabel: http://nl.europe.creative.com/estore/product.asp?prod=174 :P

Ik vraag me wel af, maakt dit iets uit met het afspelen van dvd films? Met PowerDVD van cyberlink krijg ik alleen netjes DTS ES en Dolby Digital Surround EX geluid uit mijn 7.1 speakers wanneer ik in de Powerdvd AUDIO settings "Use SPDIF" selecteer. Mijn Soundblaster Audigy ZS 2 is direct en analoog aangesloten op mijn (active)gigaworks s750 7.1 speaker set.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 07:23 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 20:18:
[...]

Inderdaad, maar dan moet hij wel analoog zijn aangesloten. Dus niet digitaal.

En zou er mij nu eens iemand kunnen uitleggen waarom het coax wordt genoemd. Een tulp kabel heeft gewoon 2 draadjes zitten; 1 op de kroon een 1 in het center. Daarrond zit er isolatie. bij een coax is er toch een soort van weerstand tussen center en ring?

Zeker zo een gele cinch (voor video doeleinden), je kan zelfs lichte lampjes met zo een kabel aansturen, zonder verlies van lichtsterkte. Dus echt coax is dat niet.

offtopic:
Ik heb zoals jullie wel kunnen lezen totaal geen verstand van dat soort van kabeltypes. Nooit op school geleerd, dus je ziet, een algemene opleiding heeft veel gaten
Coax is gewoon de afkorting van coaxiaal. En het bijzondere aan coaxiale kabelverbindingen is dat die worden "afgesloten" met een weerstand, en die komt overeen met de karakteristieke impedantie van de coax kabel. Maar dat laatste moet je niet te concreet opvatten, het heeft iets te maken met de capaciteit van de kabel per meter ofzo. Maar precies weet ik het ook niet.
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 16:43:
Iedereen bedankt voor de uitleg, perfect snap het nu bijna helemaal! :)

Maar nog 1 ding over de EAX analoog aansluiten op je reciever ... hoe? moet ej met 1 jack en dubbele tulp werken ? of met meer?
Dat ligt eraan hoeveel kanalen je wilt gebruiken. Als je een 5.1 set aan je receiver hebt hangen die je helemaal wilt gebruiken (voor zover spellen dat ondersteunen), dan zul je drie stereo jack -> dubbel cinch kabels moeten trekken.
Cyb schreef op 29 augustus 2004 @ 22:36:
[...]

EAX kan ook gewoon via digitaal. En zelfs multichannel PCM (zoals bij games) kan digitaal. Ik dit laatste geval heb je alleen een speciale decoder systeem nodig, maar het kan wel.
Voor zover ik weet kunnen pcm signalen alleen maar stereo. Dus als je dan 5.1 wilt versturen in pcm formaat dan zul je drie verbindingen nodig hebben.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Jag schreef op 30 augustus 2004 @ 13:27:
[...]
Voor zover ik weet kunnen pcm signalen alleen maar stereo. Dus als je dan 5.1 wilt versturen in pcm formaat dan zul je drie verbindingen nodig hebben.
Klopt (teminste bij de Audigy etc dan).
Dat bedoelde ik ook met:
Deze hebben 3 spdif inputs (in 1 connector). 3xpcm stereo, genoeg voor 6 kanalen, 5.1.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 08:35

mvz

muziek verslaafde

de hele SBLive! serie en volgens mij ook audigy1, hadden niet genoeg bandbreedte@spif om DTS te kunnen passthroughen.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Jag

Jag

xMvZx schreef op 31 augustus 2004 @ 13:05:
de hele SBLive! serie en volgens mij ook audigy1, hadden niet genoeg bandbreedte@spif om DTS te kunnen passthroughen.
DTS is iets van 1.4MBit, precies evenveel als een stereo pcm signaal. Ik heb overigens zelf een Audigy 1, en die kan prima DTS passthroughen :).
Cyb schreef op 30 augustus 2004 @ 13:59:
[...]

Klopt (teminste bij de Audigy etc dan).
Dat bedoelde ik ook met:

[...]
Ah, ok. Was het ook niet zo dat die ook hele hoge sample frequencies aankon, geloof zelfs 24bit/96KHz. Lekkere fars om daar waarde aan te hechten als je het vervolgens op een supergoedkoop setje pc speakers met een quasi full range drivertje erin in een plastic kastje :P.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 08:35

mvz

muziek verslaafde

Jag schreef op 31 augustus 2004 @ 15:38:
[...]
DTS is iets van 1.4MBit, precies evenveel als een stereo pcm signaal. Ik heb overigens zelf een Audigy 1, en die kan prima DTS passthroughen :).
[...]
Ah, ok. Was het ook niet zo dat die ook hele hoge sample frequencies aankon, geloof zelfs 24bit/96KHz. Lekkere fars om daar waarde aan te hechten als je het vervolgens op een supergoedkoop setje pc speakers met een quasi full range drivertje erin in een plastic kastje :P.
mischien de audigy1 wel dan, maar de SBlive! iig niet. heb het tig keer geprobeerd maar komt niet goed.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Jag

Jag

Klein foutje van mijn kant, niet 1.4MBit maar 1.4Mbyte per seconde. Tenminste, dat is de bitrate van een stereo 16 bit 44.1KHz pcm signaal. Voor DTS op DVDs is gekozen voor een bitrate van 1509kb/s en later de halve bitrate 754kb/s, voor DTS op cd's is wel gekozen voor de pcm bitrate (anders zou het niet werken). Gek dat de SB Live dat niet kan dan.

Edit: ik denk dat ik het weet, een quote: Daar gelijktijdig naast de primaire audiostream, optionele audiostreams aanwezig mogen zijn en PCM tot de primaire audiostream behoord wilde en moest DTS een eigen locatie krijgen (flag). Dit zodat de DVD-spelers deze kunnen herkennen en kunnen doorgeven (om deze reden hadden de 1e generatie DVD-spelers geen DTS-out).

Waarschijnlijk herkent de de SB Live die flag niet, waardoor die geen dts signaal op zijn output zet.

[ Voor 46% gewijzigd door Jag op 31-08-2004 22:15 ]

• Kernflyer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01-2024
OK, mensen, ik zit met een probleem.

Vroeger had ik het heel simpel: mengpaneel, 2 draaitalfels, een kabel vanuit mengpaneel naar versterker, een kabel vanuit mengpaneel naar een geluidskaart uitgang voor afspelen en een kabel vanuit het mengpaneel in hetzelfde geluidskaart maar dan ingang, voor opnemen. Zo kon ik draaien, mijn setjes opnemen en met een apart schuif het geluid van mijn computer regelen.

Nu is mijn situatie veranderd: ik heb Logitech Z680 en Creative Audigy 2 NX gekocht. Logitech Z680 hangt digitaal (geen coax) aan mijn dvd speler, mengpaneel gaat via ingang naar Z680. Mijn Audigy 2 NX is met 3 kabels aan Z60 aangesloten, front, back, center/sub. Mijn 2e soundkaart wordt nog steeds gebruikt om mijn setjes op te nemen.

Nu bevalt mij alles prima zo. Ik kan genieten van EAX speleffecten via mijn Z680, kan digitaal mijn dvd's kijken en centre box hangt naast mijn snuit, zodat ik ook eens prima kan horen wat ik aan het doen ben tijdens het mixen. Binnenkort komen er trouwens nog monitors bij.

Mijn probleem is dat ik nu niet meer mijn computer via een kanaal op ne mengpaneel kan regelen. Dat wil ik wel, want soms mix ik deels met pc. Ook luister ik 's avonds mijn mixen af op mijn koptelefoon en dat werkt makkelijker via mengpaneel. Ik kan wel mijn 2e geluidskaart aan een van de kanalen hangen, maar dan moet ik steeds switchen in windows tussen 2 geluidskaarten. Ik vraag me af wat gebuurt er als ik Audigy aan mijn Z680 via coax hang, die aansluiting is er nog over op mijn Z680. Kan ik dan gewoon mp3's afspelen via coax, en blijven mijn EAX effecten nog? Want als dat zo is, hang ik een kanaal van mijn mengpaneel aan de frontingang van Audigy en hoef alleen via digitaal en analoog te switchen, dat kan ook wel met mengpaneel.

• Jag

Jag

Je vertelt het niet echt heel duidelijk, maar volgens mij is je concrete vraag wat je allemaal met de coaxiale digitale output van je Audigy kan. Nou daar kan een surrounds signaal zoals Dolby Digital of DTS overheen, of een stereo pcm signaal. Een surround signaal heb je alleen maar als je een film kijkt (tenzij je een soundstorm "geluidskaart" hebt), anders komt er gewoon een stereo pcm signaal uit de digitale output. Dat betekent dat je wel gewoon mp3's kan afspelen en je houdt ook je EAX effecten (dat heeft namelijk niks te maken met hoe je het aansluit), alleen je zit wel vast aan stereo. Als je gebruik wilt maken van de 4.0 of 5.1 support van spellen, dan moet je het analoog aansluiten.

Verder kan je toch gewoon de in- en outputs van je oude geluidskaart gebruiken voor respectievelijk opnemen en afspelen?

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 16:45

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

ik krijg zelf alleen een digital out signaal op mijn receiver van mijn Audigy2 op 48Khz :? (dus alleen op 48Khz en niet 96Khz)

Kan dit met de kabellengte te maken hebben?
Heb er 10m kabel tussen zitten van de PC --> receiver.

Ik zou namelijk verwachten dat wanneer ik eeb DVD in de PC stop, bij device properties 96Khz out zet de receiver(Pioneer) dit correct op zou pikken, maar helaas, alleen op 48 dus ;(

• Jag

Jag

Waarom is het eerste waaraan iedereen denkt tegenwoordig toch altijd de kabel :P ? Nee, dat kan niet met kabellengte te maken hebben, die halveert niet de sample frequency. Waarschijn accepteert je Pioneer gewoon geen 96KHz. En trouwens, waarom stuur je eigenlijk een pcm signaal naar je receiver als je een DVD kijkt?

• D3ton4tor72

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Jag schreef op 01 september 2004 @ 00:30:
Waarom is het eerste waaraan iedereen denkt tegenwoordig toch altijd de kabel :P ? Nee, dat kan niet met kabellengte te maken hebben, die halveert niet de sample frequency. Waarschijn accepteert je Pioneer gewoon geen 96KHz. En trouwens, waarom stuur je eigenlijk een pcm signaal naar je receiver als je een DVD kijkt?
errrr, wat moet ik dan voor signaal naar de receiver sturen volgens jou, ik weet niet wat ik anders zou moeten sturen namelijk.

p.s. de versterker/receiver is geen prul, deze zou sample frequenties tot 192Khz moeten slikken, maar dit terzijde.

edit: receiver toegevoegd

[ Voor 14% gewijzigd door D3ton4tor72 op 01-09-2004 00:54 ]

• Jag

Jag

Uiteraard geen pcm maar een dolby digital of dts signaal. Als je een pcm signaal stuurt betekent dat je je pc laat decoden (de DVD software of je geluidskaart), dat wil je niet.

Wat betreft de 96KHz, dat is idd opmerkelijk dat dat niet werkt (tenminste als je zeker weet dat je receiver 96KHz slikt). Ik heb een Audigy 1 en daar krijg ik wel 96KHz uit. Maar ja, ik zou me er niet al te druk om maken, je hebt er namelijk toch niks aan. Je kan hem het beste op 44.1KHz zetten, dat is namelijk hetzelfde als de meeste bronnen (48KHz komt bij films ook nog wel es voor), anders gaat ie alleen maar upsampelen. De output op 96KHz zetten is alleen maar nuttig als de bron dat ook is, anders is het alleen maar nadelig (niet dat het veel uitmaakt).

Verwijderd

Topicstarter
Jep klopt, 96khz is nutteloos er zijn amper tot geen bronnen op pc die 96khz gebruiken, en anders maakt hij er 96 khz van terwijl het het niet eens is dus nutteloos. Dat wist ik nou wel weer ;)

• D3ton4tor72

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Ok een direct DD of DTS signaal op de lijn zetten dus!
Thx, dat wist ik dus weer niet...

Het grappige is alleen je kunt bij de instellingen bij device properties alleen maar kiezen tussen 48 en 96, weird shit he?

Of heeft dit te maken met het feit dat alles intern op een hogere sampling frequentie geprocessed word(?)

Van de live-series bijvoorbeeld weet ik dat ie alles intern op 48Khz verwerkt.
Zou Audigy(1&2) dit ook doen, of op 96Khz :?
Pagina: 1