Beste manier om 2 hete schijven in een miditower te koelen

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb 2 schijven (200 GB Maxtor DiamondMax9) gekocht voor m'n server. Deze schijven kunnen erg heet worden.

Wat is nou de beste manier om de boel koel te houden?
Een grote fan direct achter de schijven die koele lucht over de schijven blaast, lijkt ideaal te zijn. Mijn eenvoudige ATX miditowertje heeft daar echter geen voorzieningen voor zoals je in wat luxere kasten treft.

Wat is dan het beste alternatief? Ik heb op GoT gezocht, veel topics over koeling maar de meest effectieve oplossing voor 2 hete schijven is mij er niet duidelijk uit geworden.

Zijn 2 schijf koelers onder elke schijf voldoende? De schijven zullen boven elkaar hangen, in de ruimte van 5,25" apparaten. Of is een fan voor een 5,25" slot een betere oplossing?

Men adviseert ook airflow in de kast. Achter de plaats van de schijven zit de ATX-voeding in mijn miditower. Daar kan ik dus geen casefan plaatsen. Echter in het midden van de achterkant van de kast zit een gril van 7 bij 7 cm voor een fan. Is een fan daar zinvol, ook al zit deze wat lager dan de schijven?

Er zijn dure oplossingen in de handel, ik wil de kosten echter wel beperkt houden.

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 26-08-2004 23:47 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57
Je kunt in de 2 5.25" frontjes gaan zagen / dremelen, er past dan precies een 8cm fan in. Enige versteviging is dan wel gewenst, want in wezen houd je 4 losse stukjes plastic over die je ieder aan een hoek van de fan vastschroeft :P
Als je dat netjes doet en er vervolgens een standaard fangrill voor zet is het nog vrij netjes ook.

Andere optie is om 2 van deze pricewatch: JustCooler HD-200 voor e15,- per stuk te kopen, dan heb je een net geheel. Nadeel is dan wel dat er 6 40mm fans lopen te zoemen, deze kunnen vrij veel herrie maken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Ik heb met wat alluminium strips een de harrddiks achter elkaar onderin de kast gebouwd.
In het midden tussen de harddisks een ruimte en daar staat een 'koeltoren" op die lucht onder disks blaast.
Fan staat nu op 5 volt heerlijk stil en de Hd's zijn 37 graden ipv 50 ongekoeld en 59
in het standaard bakje van de kast 3 hd's vlak boven elkaar zonder koel ruimte.
met de fan op 12 volt krijg ik de hd's wel tot 33 terug maar het geluid.....

Hd's maxtor 120 GB sata

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Meer Cooling-related dan Opslagmedia-related :)

Opslagmedia & I/O Controllers > Die-Hard Overclocking & Cooling + lichte titelverduidelijking

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja, je zou natuurlijk de fan ook gewoon erachter kunnen hangen (Dus aan de kant waar de kabels zitten) Aan een aantal elastiekje's of tie-wraps :) Werkt ook perfect en als je het aan elastiekje's doet is het nog stil ook :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wat ik gedaan heb ik 2 oude 5.25" harde-schijf koeler gesloopt en alleen het plastic omhulsel overgehouden en daar schuimrubber in gelegt daar op de hd's en een 80 mm fan op 7 volt erachter

dit houd beide schijven onder de 40 graden en het is nog goedkoop ook

er zijn ook dingen (weet zo ff de naam niet) waarmee je de schijven in een 5.25" slot kan ophangen met rubbers tegen het lawaai en dan daar ook een 80 mm fan achter hangen

iig moet 1 fan wel voldoende zijn om die 2 schijven koel te houden, en als je het goed doet kan het nog erg stil ook

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 23-01 12:53
hoe warm mag een harde schijf eigenlijk worden?
en is het een probleem als de bovenkant niet vrij is?
Ik heb nu een schijf tegen de CD-rom aan hangen met de bovenkant maar aan de onderkant zit een HD koeler

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Meeste schijven kunnen max iets van van in de 70 graden worden dacht ik.
Maar de beste "operating temperature" is onder de 55 graden.

Moet je ff opzoeken voor je eigen schijf, in het algemeen gaat je schijf wel langer mee als je hem degelijk koelt. En het is het handigst als je wat ruimte boven je HD vrijlaat, warmte lucht stijgt op remember. Als je 2 HD's hebt isset denk ik ook verstandiger om er een ruimte tussen te laten, dus niet meteen op elkaar.

Kzou je huidige case gewoon lekker modden, 12cm fan evoor zetten, goedkoopste en meest praktische oplossing. Of het de mooiste oplossing is hangt van je eigen vakmanschap af :P Maarja, al word het lelijk.... als je schijf dr koel van blijft :X

[ Voor 4% gewijzigd door lawtshjj op 27-08-2004 20:06 ]

Verwijderd

Ik heb twee schijven in 5.25" drive-bays hangen met een geluidsdempende bevestiging. Er zat nog ongeveer 7 cm ruimte tussen de drives en de voorkant van de kast; hier heb ik een 8cm fan bevestigd door hem vast te klemmen tussen de DVD-drive erboven en de plaat onder de drive-bays, met een stukje kurk dat simpelweg is vastgeplakt met wat isolatietape. Zo blijft de fan prima op zijn plaats zitten, alleen moet je hem ook weer niet té vast klemmen, omdat dan het ronde gat van het plastic omhulsel ovaal kan worden waardoor de fan gaat aanlopen. Maar dat hangt ook van de kwaliteit van de fan af: een cheap-ass fannetje buigt sneller door dan een Papst ofzo.

Airflow: via de gaatjes onderaan aan de voorkant van de kast, langs de loze ruimten aan de voorkant omhoog, door de fan langs de drives achteruit de kast in geblazen. Dit werkt perfect zo, dus je hoeft geen rooster aan de voorkant te maken. En een hoog toerental is ook helemaal niet nodig: een vrijwel onhoorbaar briesje op 1000 rpm werkt al perfect.

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 23-01 12:53
Lawtje.com schreef op 27 augustus 2004 @ 17:56:
Meeste schijven kunnen max iets van van in de 70 graden worden dacht ik.
Maar de beste "operating temperature" is onder de 55 graden.

Moet je ff opzoeken voor je eigen schijf, in het algemeen gaat je schijf wel langer mee als je hem degelijk koelt. En het is het handigst als je wat ruimte boven je HD vrijlaat, warmte lucht stijgt op remember. Als je 2 HD's hebt isset denk ik ook verstandiger om er een ruimte tussen te laten, dus niet meteen op elkaar.

Kzou je huidige case gewoon lekker modden, 12cm fan evoor zetten, goedkoopste en meest praktische oplossing. Of het de mooiste oplossing is hangt van je eigen vakmanschap af :P Maarja, al word het lelijk.... als je schijf dr koel van blijven :X
hmm, thx ik geloof dat het wel goed zit met die temperaturen. Ik dacht dat het met 10 mbit leechen en dan ook nog max10 verschillende dingen tegelijk wat ze constant doen de schijven warm zou laten worden maar dat lijkt nogal mee te vallen. Ik heb ff direct connect aan gezet en de temperatuur van de schijf die een sensor heeft is actually een beetje gezakt, nu 36 graden terwijl het net nog 39 was. Dat is met op beide schijven een koeler (10 euro per stuk) en die met sensor zit boven tegen een DVDrom aan

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Pagina: 1