Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PW] Prijzenlock toevoeging of ondergang?

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47
Ik ben me al een tijdje aan het ergeren aan de pricewatch. Iets wat in theorie erg goed werkt voor de tweaker (consument) wordt door het prijzenlock systeem hoe langer hoe meer een griezel. 2 zaken storen me enorm, namelijk:

1. Veel producten staan met oude prijzen in de pricewatch.
2. Veel aanbieders hebben een bepaald product wel maar voegen dit zelf niet toe.

Deze zaken hebben niet alleen nadelige gevolgen voor de consument dat ze denken een bepaald product goedkoop gevonden te hebben terwijl dit niet zo is. Maar ook voor de zaken zelf die klanten mislopen doordat hun prijs volgens de PW duurder is dan de concurent. Of artikelen gewoonweg niet in PW hebben staan maar wel op hun online shop.

Ben ik de enige die dit opvalt?

Bestaat er een mogelijkheid om de prijzenlock op te heffen? Of is er een diepere gedachte achter de prijslock die ik nu over het hoofd zie? Zover ik nu kan nagaan heeft het meer nadelige gevolgen dan voordelige gevolgen.

[ Voor 3% gewijzigd door sweetdude op 26-08-2004 23:29 ]

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zijn maar twee soorten prijzenlocks in de PriceWatch. De eerste heeft betrekking op de winkels met een PriceWatch Manager-abonnement, waarmee winkels hun prijzen kunnen locken zodat deze niet door bezoekers veranderd kunnen worden. De tweede manier is het lcoken van de prijzen van een hele categorie, zoals bij CD & DVD (re)writable media (meer info daarover: plan: Maatregelen misbruik Pricewatch CD & DVD media-categorie ). Voor de rest kunnen bezoekers de prijzen aanpassen, mits niet een van bovengenoemde locks in werking is. Dus zoveel nadelige gevolgen zie ik eerlijk gezegd niet? Jullie kunnen de prijs aanpassen en als deze niet klopt is dat door op het Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/g/edit.gif-icoontje te klikken door ons aan te passen.

Dat een winkel een bepaald product niet toevoegd, kunnen wij niks aan doen. Jullie kunnen dan het product toevoegen via "Product toevoegen", onderaan elke PriceWatch-pagina. Vervolgens kijken wij of het product wel in de PW hoort en of het volledig is ingevuld. Zie voor nog meer info http://www.tweakers.net/plan/227.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hij doelt er meer op shops producten wel in hun assortiment hebben, maar het niet toevoegen aan de Pricewatch. Het product op zich staat er dus wel in bij ons, maar de prijsvermelding van die shop dan weer niet. Dat vindt hij vervelend.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:32

Croga

The Unreasonable Man

sweetdude schreef op 26 augustus 2004 @ 23:27:
1. Veel producten staan met oude prijzen in de pricewatch.
2. Veel aanbieders hebben een bepaald product wel maar voegen dit zelf niet toe.
Tsja... dit soort dingen komen in principe alleen voor bij shops met een abonnement. En die shops zijn zelf verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de pricewatch.

Het belang van de consument kan op deze manier niet beschermd worden, maar als die consument dan elders voor een eurotje meer hetzelfde kan kopen is de schade erg beperkt.
Het belang van de shop is hun eigen zaak. Als ze zelf de prijzen niet er in zetten/niet updaten hebben ze zelf een probleem.

Het is dus niet aan Tweakers om dit aan te pakken, maar aan de shops zelf. De shops hebben de mogelijkheden, en het belang. Als je dus een dergelijke situatie tegen komt, lijkt het me zaak de shop er op aan te spreken.....?

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47
Robin Vreuls schreef op 27 augustus 2004 @ 00:06:
Er zijn maar twee soorten prijzenlocks in de PriceWatch. De eerste heeft betrekking op de winkels met een PriceWatch Manager-abonnement, waarmee winkels hun prijzen kunnen locken zodat deze niet door bezoekers veranderd kunnen worden. De tweede manier is het lcoken van de prijzen van een hele categorie, zoals bij CD & DVD (re)writable media (meer info daarover: plan: Maatregelen misbruik Pricewatch CD & DVD media-categorie ). Voor de rest kunnen bezoekers de prijzen aanpassen, mits niet een van bovengenoemde locks in werking is. Dus zoveel nadelige gevolgen zie ik eerlijk gezegd niet? Jullie kunnen de prijs aanpassen en als deze niet klopt is dat door op het [afbeelding]-icoontje te klikken door ons aan te passen.

Dat een winkel een bepaald product niet toevoegd, kunnen wij niks aan doen. Jullie kunnen dan het product toevoegen via "Product toevoegen", onderaan elke PriceWatch-pagina. Vervolgens kijken wij of het product wel in de PW hoort en of het volledig is ingevuld. Zie voor nog meer info http://www.tweakers.net/plan/227.
Voor de duidelijkheid ik heb het alleen over de eerste vorm van prijslock. De tweede is me geheel duidelijk en zie ik het nut van in.

Als ik merk dat een product niet is toegevoegd doe ik dat ook. Maar als het er dan uiteindelijk in komt te staan en ik wil de eerste leverancier voor dat product invullen die toevallig een pricelock heeft, kan ik hem niet toevoegen en blijft het dus leeg. Hierdoor wordt het product ook niet getoond in het overzicht. Ditzelfde probleem bestaat ook bij bestaande producten waar je leveranciers niet kunt toevoegen als deze de pricelock heeft geactiveerd.
Croga schreef op 27 augustus 2004 @ 07:14:
[...]

Tsja... dit soort dingen komen in principe alleen voor bij shops met een abonnement. En die shops zijn zelf verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de pricewatch.

Het belang van de consument kan op deze manier niet beschermd worden, maar als die consument dan elders voor een eurotje meer hetzelfde kan kopen is de schade erg beperkt.
Het belang van de shop is hun eigen zaak. Als ze zelf de prijzen niet er in zetten/niet updaten hebben ze zelf een probleem.

Het is dus niet aan Tweakers om dit aan te pakken, maar aan de shops zelf. De shops hebben de mogelijkheden, en het belang. Als je dus een dergelijke situatie tegen komt, lijkt het me zaak de shop er op aan te spreken.....?
Voor wat betrefd het laatste deel ik je mening niet. Tweakers heeft deze pricewatch ingesteld van en voor tweakers (members of bezoekers). Deze pricelock werkt dit, mijns inziens, juist tegen! De pricewatch geeft de shops de mogelijkheid NIET het belang! Dat belang ligt volgens mij bij de consumenten. Dat de leveranciers ervan profiteren en daardoor tweakers.net meeprofiteerd door de abbo´s is mooi megenomen.

Ik heb in bovenstaande posts nog geen reden gezien waar de pricelock een voordeel oplevert. Dus ben ik van mening dat dit beter eruit gesloopt kan worden. Vandaar dit topic om te kijken of ik de enige met die mening ben of dat er meer mensen zijn die dit merken. Met als doel een discussie te krijgen of het nu wel of geen voordeel oplevert.

Let wel: Ik heb het alleen over het locken van prijzen door leveranciers niet het lcoken van de prijzen van een hele categorie. Daar zie ik de noodzaak van in op het moment dat er misbruik van wordt gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door sweetdude op 27-08-2004 11:55 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-11 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Je spreekt jezelf een beetje tegen. De volledige prijzenlock op de CD&DVD-media categorie kun je begrijpen, maar de voor PWM shops instelbare prijzenlock weer niet. Dit terwijl één van de belangrijkste redenen waarom PWM-shops hun prijzen kunnen locken is om ze in staat te stellen hun prijzen te beveiligen tegen misbruik. Dat misbruik is precies de reden waarom de CD&DVD-media categorie een complete lock heeft gekregen. Prijsvermeldingen in de Pricewatch zijn zeer belangrijk, zeker bij populaire producten. Het al dan niet goed vermelden van een prijs kan duizenden euro's omzet schelen, en daarmee zijn de prijsvermeldingen gevoelig voor misbruik.

Het afschaffen van de prijzenlock zou shops de controle over hun prijzen laten verliezen, omdat ze door iedereen aangepast zouden kunnen worden. Daarmee zou het de Pricewatch Manager feitelijk nutteloos maken en dat is iets wat we logischerwijze liever niet zien gebeuren. De huidige opzet laat shops de keuze of ze hun prijzen zelf willen kunnen beheren of niet. Gezien het belang van correcte prijsvermeldingen in de Pricewatch is het logisch dat we verwachtten dat de shops de prijzen dan ook goed bijhouden. Hoe meer prijzen, hoe sneller de kosten van de PWM kunnen worden terugverdiend.

Als ze dat niet doen hebben wij daar weinig invloed op.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03
Alleen al de fraude die de laatste tijd in het 'cd en dvd media' gedeelte van de pricewatch speelde geeft het nut van de prijzenlock aan. Als je alle prijzen zomaar even 'vogelvrij' verklaard dan word het voor concurrerende zaken erg makkelijk om het elkaar wat 'moeilijker' te maken om hun prijzen up to date te houden in de pricewatch. Ook klanten die zich onjuist behandeld voelen door een bepaalde zaak kunnen zomaar het idee krijgen om zo hun 'wraak' te nemen. Dat de pricewatch vervuild raakt met oude prijzen en dat sommige prijzen helemaal niet in de pricewatch terecht komen is natuurlijk een nadeel, maar naar mijn mening niet iets waar t.net op aangesproken kan worden! T.net kan natuurlijk wel bepaalde winkels sommeren om hun pricewatch beleid wat bij te houden indien er veel verkeerd gaat. 1 ding is zeker, de verantwoording is voor de winkelier zelf.....

[ Voor 4% gewijzigd door stylezzz op 27-08-2004 13:06 ]

• luie-steffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Harm schreef op 27 augustus 2004 @ 00:51:
Hij doelt er meer op shops producten wel in hun assortiment hebben, maar het niet toevoegen aan de Pricewatch. Het product op zich staat er dus wel in bij ons, maar de prijsvermelding van die shop dan weer niet. Dat vindt hij vervelend.
Dat probleem wordt gedeeltelijk juist veroorzaakt door het pricewatch abonnement.
per abo vorm mag je maar 15 artikelen per hoofdgroep toevoegen, en sommige hoofdgroepen zijn zo groot (hebben zoveel subgroepen) dat het m.i. eigenlijk aparte groepen hadden moeten zijn (maar dat effe hierbuiten gelaten), waardoor er bij winkels soms maar 1 of 2 produkten per subgroep in de pricewatch staan.

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 15:24
dominator schreef op 27 augustus 2004 @ 12:29:
Alleen al de fraude die de laatste tijd in het 'cd en dvd media' gedeelte van de pricewatch speelde geeft het nut van de prijzenlock aan. Als je alle prijzen zomaar even 'vogelvrij' verklaard dan word het voor concurrerende zaken erg makkelijk om het elkaar wat 'moeilijker' te maken om hun prijzen up to date te houden in de pricewatch. Ook klanten die zich onjuist behandeld voelen door een bepaalde zaak kunnen zomaar het idee krijgen om zo hun 'wraak' te nemen. Dat de pricewatch vervuild raakt met oude prijzen en dat sommige prijzen helemaal niet in de pricewatch terecht komen is natuurlijk een nadeel, maar naar mijn mening niet iets waar t.net op aangesproken kan worden! T.net kan natuurlijk wel bepaalde winkels sommeren om hun pricewatch beleid wat bij te houden indien er veel verkeerd gaat. 1 ding is zeker, de verantwoording is voor de winkelier zelf.....
Momenteel ben ik zelf aan het kijken naar een 19 inch tft scherm, met dvi, de samsung 193p, hierbij valt mij op dat 1 winkelier een demomodel in de lijst heeft staan, dit heb ik 1 a 2 weken terug gemeld en dit is toen rechtgezet, wat schetst mijn verbazing nu ik net weer kijk: juist, de winkelier heeft weer het demomodel hierin gezet. Nadeel is dus dat de winkelier nu de prijzen verkeerd kan gaan weergeven, wat weer een verkeerd beeld geeft t.o.v. de concurrentie. Aan de ene kant wordt misbruik door klanten, concurrentie onmogelijk gemaakt, aan de andere kant kan een winkelier dus wel manipuleren..... De verantwoording ligt bij de winkelier zelf, maar uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat ze daar niet altijd mee om kunnen gaan...

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

drfrisbee schreef op 03 september 2004 @ 13:17:
[...]

Momenteel ben ik zelf aan het kijken naar een 19 inch tft scherm, met dvi, de samsung 193p, hierbij valt mij op dat 1 winkelier een demomodel in de lijst heeft staan, dit heb ik 1 a 2 weken terug gemeld en dit is toen rechtgezet, wat schetst mijn verbazing nu ik net weer kijk: juist, de winkelier heeft weer het demomodel hierin gezet. Nadeel is dus dat de winkelier nu de prijzen verkeerd kan gaan weergeven, wat weer een verkeerd beeld geeft t.o.v. de concurrentie. Aan de ene kant wordt misbruik door klanten, concurrentie onmogelijk gemaakt, aan de andere kant kan een winkelier dus wel manipuleren..... De verantwoording ligt bij de winkelier zelf, maar uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat ze daar niet altijd mee om kunnen gaan...
Dit probleem heeft geen enkele impact op het locken van de prijzen. Zoals je via de backend hebt aangegeven hoort het product idd niet in de Pricewatch thuis. :) Ik heb het product dan ook verwijderd.

In dit geval was het niet de fout van de shop maar van Tweakers.net, aangezien Tweakers.net zelf, de koppeling in dit geval vekeerd heeft gelinked.

Fouten zullen altijd worden gemaakt, zowel door Tweakers.net, de Shops als door de submittende user. De prijslock heeft daarop echter geen impact. Het verschil ligt er alleen in dat de user de Pricewatch fout niet zelf kan herstellen. Hij kan de fout echter wel doorgeven aan de backend, waarop één van de Frontpage Admins de melding controleerd en wanneer de prijs idd niet klopt deze verwijderd of aanpast.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03
luie-steffie schreef op 02 september 2004 @ 17:54:
[...]

Dat probleem wordt gedeeltelijk juist veroorzaakt door het pricewatch abonnement.
per abo vorm mag je maar 15 artikelen per hoofdgroep toevoegen, en sommige hoofdgroepen zijn zo groot (hebben zoveel subgroepen) dat het m.i. eigenlijk aparte groepen hadden moeten zijn (maar dat effe hierbuiten gelaten), waardoor er bij winkels soms maar 1 of 2 produkten per subgroep in de pricewatch staan.
Dan moet de betreffende shop een duurder abbo nemen als ze meer prijzen per categorie willen plaatsen.... :)

Verwijderd

Eigenlijk erger ik me aan iets anders, wat hier nog niet genoemd is.

Namelijk dat er wel eens verkeerde prijzen genoemd worden, die je als gebruiker dan niet kan veranderen, omdat ze gelocked zijn.
Dit heb ik al een aantal keren meegemaakt.
Lijkt me eigenlijk wel, dat als een bedrijf ervoor kiest om met een abbo zelf de beheer te doen, dat ze het dan ook GOED moeten doen!

Al moet ik wel toegeven dat het tot nu toe wel redelijk snel gefixed was na een melding.

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 09:33:
Eigenlijk erger ik me aan iets anders, wat hier nog niet genoemd is.

Namelijk dat er wel eens verkeerde prijzen genoemd worden, die je als gebruiker dan niet kan veranderen, omdat ze gelocked zijn.
Dit heb ik al een aantal keren meegemaakt.
Lijkt me eigenlijk wel, dat als een bedrijf ervoor kiest om met een abbo zelf de beheer te doen, dat ze het dan ook GOED moeten doen!

Al moet ik wel toegeven dat het tot nu toe wel redelijk snel gefixed was na een melding.
Wanneer je de draad goed had doorgelezen had je gezien dat dit wel aanbod is gekomen.

Aangezien deze draad nu zichzelf begint te herhalen en omdat alles in principe is gezegt gaat deze draad dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.