Dolby Digital Dynamisch bereik instellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 21:19
Ik kwam laatst tot een rare ontdekking. Ik vond het altijd al heel raar dat DVD's met DTS zo ontzettend veel beter klonken dan DD5.1. Het ging zo ver dat sommige geluidseffecten gewoon klonken alsof het een andere sample was. Ik speelde mijn DVD's altijd af met PowerDVD XP4 nieuwste build. Ik heb geen dolby digital of DTS decoder in mijn geluidskaart of versterker, dus dat doe ik softwarematig. PowerDVD heeft altijd al gebreken gehad met geluid (zoals het niet routen van LFE-signalen in DTS soundtracks) en blijkbaar nog een, die ik nu ga uitleggen.

Zoals je misschien weet, of niet, kan een Dolby Digital audiostream informatie bevatten die de decoder nodig heeft om tijdens het afspelen het dynamisch bereik aan te passen. Het dynamisch bereik van geluid is het verschil tussen het minimaal en maximaal te definieren volume. Een hoog dynamisch bereik resulteert erin dat een ontploffing goed harder klinkt dan een stem, wat een gewenst resultaat is. Daarom had ik PowerDVD zo ingesteld dat ik het volledige dynamische bereik wilde van een DD5.1 track, ik wilde dus niet dat hij er mee ging klooien. Maar blijkbaar past hij toch compressie toe:

Voor degene die een Terminator 2 DVD hebben, mijn volgende ervaring gaat over een stukje in de main titles. Op een gegeven moment slaan daar twee stalen platen op elkaar met de titel van de film erin gegraffeerd. Met Power DVD gaf de DTS stream altijd een veel mooiere sterkere dreun dan met DD5.1. Ik ging er vanuit dat het door DD5.1 kwam, maar achteraf is dit niet het geval. In heb namelijk een paar dagen geleden voor het eerst even Xine geprobeerd (DVD speler voor Linux). De DD5.1 versie van die dreun in Terminator 2 klinkt daarmee netzo goed als de DTS versie in PowerDVD. Als ik dynamisch bereik compressie instel in Xine, klinkt het netzo als in PowerDVD. Het is dus duidelijk dat PowerDVD wel deze compressie toepast, ook al stel je in van niet.

Maar er is nog meer. Ik heb dit fragmentje ook ooit eens aan iemand laten horen op zijn Camebridge surroundversterker, die dus wel DD5.1 en DTS kan decoderen. De DD5.1 versie klonk bij hem ook vies, netzo als in PowerDVD. Ik heb hem gevraagd of hij eens kan kijken naar Dynamisch bereik instellingen van zijn versterker, want dit vind ik raar.

Mijn vraag is nu, of mensen met deze Terminator 2 DVD even kunnen proberen of de DTS versie van die dreun veel en veel mooier klinkt dan de DD5.1 versie. Graag wil ik ook weten wat voor systeem je hebt voor je geluid; software audio decoding met versie van software, hardware in audioapparatuur en het merk + type versterker, hardware in geluidskaart, etc. Kijk natuurlijk eerst even of je de instelling van dynamisch bereik op volledig hebt staan.

Andere info op dit gebied wordt ook gewaardeerd :)

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56

Priet

To boldly do what no one has..

Uhm ik heb wel een reciever met DD5.1 en DTS decoder, 'k heb alleen niet de DVD van Terminator 2 :p

Maar ik heb wel iets anders vreemds met PowerDVD (versie 5 + update). Ik heb m'n pc (Gigabyte 7N400 Pro met nVidia nForce 2 incl. MCP-T Soundstorm) via een optische kabel (glasvezel) aangesloten op de reciever. Soundstorm staat via de opties van het configuratiescherm dan ingesteld op 5.1 DD (deze optie heeft eigenlijk geen effect) en PowerDVD staat op 'USE SPDIF' ingesteld bij de Audio opties.
Het probleem is nu dat om de zoveel tijd (soms seconden, soms minuten) het geluid even wegvalt. Dan is er gewoon even niks meer te horen. Op de reciever gaat dan het lampje 'Dolby Digital' uit en gaat het lampje 'Lineair PCM' even branden. Één tot twee tellen later komt het 'Dolby Digital' lampje weer terug (en dooft het andere) en is het geluid ook weer terug. WinDVD heb ik ook al even geprobeerd, en die vertoont geen gebreken. Alleen zijn daar de kleuren heel lelijk, dus die gebruik ik niet.

Als ik PowerDVD instel op '6 speakers' dan gaat het wel gewoon goed. De reciever geeft ook nog steeds 'Dolby Digital' aan en het geluid gaat ook nog steeds over de glasvezelkabel.

Wat nou de oorzaak is van het wegvallen van het geluid is mij nog niet bekend. Misschien is het een driverprobleempje van de nVidia Soundstorm, of misschien is PowerDVD idd erg brak...

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Priet:
Dat is inderdaad een vaag probleem. Ik heb zelf geen ervaring met digitale uitgangen van computers, vanwege mijn analoge versterker, dus ik kan er jammer genoeg niets over zeggen.

Wat ik je wel kan zeggen is dat PowerDVD echt een stuk rommel is. Het geluid werkt nooit perfect. PowerDVD 5 kan ik niet proberen, die runt maar met 1 fps op mijn systeem... (door een bug, ik heb geen pentium 100....)

Kan je met WinDVD trouwens niet de video instellen op "original" ofzo, zodat je wel normale kleuren wil? PowerDVD kan dat wel. Persoonlijk haat ik functies die beeld en geluid "verbeteren". Ik wil gewoon het orgineel, qua beeld en geluid. WinDVD had overigens bij mij andere problemen. Menu's die niet zichtbaar zijn, geluid dat net a-synchroon is, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Ik heb bij PowerDVD nooit problemen gehad met full DRC met DD in 5.1 analoog. Ik had vroeger juist altijd problemen met full DRC in WinDVD.

Halfgaar, wat voor geluidskaart heb je? Waar decode je DTS/DD, in de drivers of PowerDVD?

Priet, probeer alles zo neutraal mogelijk in te stellen. DUs geen DPS, geen DICE, geen decoding in de drivers. Verder eventueel de analoge inputs op je receiver, want sommige geluidskaarten (zoals de Audigy) zenden standaard tegelijkertijd zowel een analoog als digitaal signaal. Als je receiver dan op iets als autodetect inputs staat, kan je problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:21

Jag

Ik heb helaas die Terminator 2 DVD niet, ik had het graag voor je getest. Maar ik heb wel een mogelijke oplossing voor je probleem. In ongeveer een week komt versie 2 van [url=http:/www.theatertek.com]Theatertek[/url] uit en die kan ook softwarematig decoden. En dat is zoiezo echt een goed programma.
Andere oplossing is om gewoon een 5.1 receiver te kopen, zo duur zijn die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Cyb:
Dat is makkelijk gezegd, dat je geen problemen hebt. Maar hoe weet je dat, totdat het tegendeel bewezen is? Daarom vroeg ik specifiek naar dat stukje in T2, omdat ik daarvan weet dat het verschil tussen DTS en DD5.1 in PowerDVD gewoon ontzettend groot is. Ik dacht eerst ook dat ik geen problemen had.

En zoals ik al zei, ik decodeer in software, naar 4.0 surround. Mijn soundcard is een SBlive Player 1024, maar die heeft er niets mee te maken, aangezien het software decodering is.

Jag:
Dat Theatertek moet ik eens proberen. Die WinDVD en PowerDVD zuigen allebei, dus dit is misschien veel beter. Ik zal het andere mensen ook eens aanraden. Maar het leukste zou zijn als ik in mijn Linux-player DTS goed aan de gang krijg, als het überhaubt wil. Ik zit namelijk haast nooit meer in Windows.

En over die receiber. Als ik zo'n ding koop, dan zijn die wel duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:21

Jag

Wat heb je voor de rest voor set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Jag schreef op 27 augustus 2004 @ 14:45:
Wat heb je voor de rest voor set?
Je vind je het waarschijnlijk rommel, aangezien het niet nieuw is en er niet strak uit ziet.

Maar in ieder geval, voor de voorspeakers, het gedeelte waar ik behoorlijk tevreden mee ben, heb ik een Kenwood KR-4070 receiver met Bose Bravura 3 speakers. ik vond net nog een referentie ernaar in een "post hier foto's van je homecinema" topic (Post hier foto's en specs van je home-cinema! deel 7). Het zijn blijkbaar geen Bose speakers. Het zijn Bravura speakers die Bose heeft gemaakt en getest. De foto ervan kon ik niet meer vinden in dat topic.

Voor achter, waar ik minder tevreden mee ben, maar niet geheel ontevreden, heb ik een onbekende versterker met twee zelf gebouwde speakers uit units die ik nog had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Heb je "LFE" ook enabled in PowerDVD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Cyb schreef op 27 augustus 2004 @ 16:32:
Heb je "LFE" ook enabled in PowerDVD?
LFE redirection bedoel je. Uiteraard. Ik kan met die THX-tests ook horen dat het LFE signaal door de voorspeakers gaat, zowel bij DTS als bij DD. In Xine (de Linux-player) werkt dit ook, alleen zorgt daar de driver voor de redirection, dat heb ik zo geconfigureerd.
Pagina: 1