Toon posts:

LCD computer monitor voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet je op letten bij aanschaf van zo'n monitor voor het beoordelen en bewerken van je foto's?
Of is een CRT (voorlopig) nog de beste oplossing?
En hoe calibreer je eigenlijk zoiets?

iemand ervaring mee?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:12

Floor-is

5.2

Vooralsnog is een CRT de beste oplossing, vooral de high-end uiteraard. Eizo, Sony, Philips, LaCie e.d.

Calibreren heb je een apparaatje voor, die noemen we de 'colorvision spyder', meer info hierover: ColorVision Website

Bericht hierboven

Verwijderd

CRT is nog altijd de betere keus. Mijns inziens blijven de kleuren en het contrast van TFT/LCD's nog steeds teveel achter. Calibreren kan indeed met de mooie Spyder maar ook Adobe b.v. heeft een prachtige tool voor het juist calibreren en daar is geen extra hardware voor nodig.
Koop in elk geval niet het instap model CRT, ook dat blijft achter. Iiyama Pro serie is er goed als je niet het geld hebt voor een Eizo of LaCie. Laat echter de Philipsen en Sony's wat mij betreft achter wege. Philips verliest te snel zijn contrast en Sony is te blauw (uitgezonderd hun topmodellen)

Handig is om eerst je budget te bepalen en dan een vergelijkend onderzoek op Inet te zoeken in die klasse. (en dan geen consumentenbond-onderzoekje want die hebben er geen verstand van 8) )

Zodra je dan een monitor hebt zorg dan dat het programma wat je voor beeldverwerking gebruikt ingesteld is (kan worden) op het Color-profiel van de camera.

Succes

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 00:58 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:49
Ik zelf vind dat je met een goede TFT ook al een heel eind komt. Heb zelf een poos lang een nieuwe Eizo CRT en een nieuwe Eizo TFT naast elkaar gehad en de verschillen in kleur kon ik zo niet zien. Dit soort zaken beginnen pas te spelen wanneer je uiterst professioneel met drukwerk bezig gaat, maar dan doet de prijs van een scherm er ook niet zoveel meer toe (Eizo heeft bijvoorbeeld de speciale ColorEdge serie schermen, stervensduur maar volgens DisplayMate het beste wat er te krijgen is op kleuren TFT gebied).

Om het in de juiste context te zetten is de vraag dus wat je met die foto's gaat doen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20
Is het niet zo dat een TFT minder kleuren kan weergeven dan een CRT?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:12

Floor-is

5.2

delict: Goede vraag, want dat vroeg ik me ook af :P

Wat ik wel "weet" is dat een LCD/TFT geen zwart kan weergeven, zwart is gewoon niet zwart. Bij een CRT is dit al een heel stuk beter, maar OLED schijnt hier heer en meester in te zijn.

Waarom is zwart niet zwart op een TFT? Omdat je een backlight hebt, die verlicht alle pixels, ongeacht kleurweergave.

Bericht hierboven

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Floris schreef op 27 augustus 2004 @ 10:52:
delict: Goede vraag, want dat vroeg ik me ook af :P

Wat ik wel "weet" is dat een LCD/TFT geen zwart kan weergeven, zwart is gewoon niet zwart. Bij een CRT is dit al een heel stuk beter, maar OLED schijnt hier heer en meester in te zijn.

Waarom is zwart niet zwart op een TFT? Omdat je een backlight hebt, die verlicht alle pixels, ongeacht kleurweergave.
als de contrastratio maar hoog genoeg is dan kan het uiteindelijk toch echt zwart worden. Hoe beter het LCD paneel kan funcitoneren als een ondoorzichtige plaat, hoe minder licht er door de zwarte pixels komt. Ik denk dat dit in theorie net zo zwart kan zijn als bij een CRT. Of LCD panelen in de praktijk ooit zover doorontwikkeld zullen worden is natuurlijk maar de vraag, aangezien er tegen die tijd waarschijnlijk betere alternatieven zijn.

Nog even een semi-off-topic vraag, kun je die spyder ook gebruiken om een print zo dicht mogelijk bij de scherm-output te krijgen? Of komt het dan toch weer neer op handmatig calibreren?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Voor printer-calibratie is er ook weer een apart systeem. Ik gok dat dat aan de hand van meetresultaten een print-profiel (net zoals je die bij de betere afdrukcentrales kunt krijgen..) genereert wat je dan bij het afdrukken moet gebruiken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Ik kan eigenlijk maar 1 scherm aanraden,...
Schaf als je echt zeker wilt zijn dat what you see is what you get, een barco scherm aan, uiteraard niet passend in iedereen zn budget,
Maar goed, als geld niet van belang is en je zeker wilt weten dat je je bewerkingen correct uitvoerd is dit het beste scherm wat ik zou kunnen bedenken.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mijn moeder is fotograaf en heeft een paar maanden terug een 20" TFT van LaCie aangeschaft, ziet er mooier uit dan haar CRT van Eizo! en groot! :9~

jammer dat ze zo duur zijn!

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
delict schreef op 27 augustus 2004 @ 10:26:
Ja en Nee.

TFT kan bepaalde kleuren laten zien die CRT niet kan, en andersom.

Als je een beetje thuis bent in kleurenleer, kun je op onderstaande pagina
het kleurenbereik van één van de beste TFT's zien, tegenover een hele goeie CRT...
Zoals je daar ziet, soms laat de CRT meer zien, soms de TFT.

http://www.colormanagement.nl/acdcolor/movie_04_500.html

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Frieda schreef op 29 augustus 2004 @ 19:53:
jammer dat ze zo duur zijn!
Kwaliteit kost geld... daarentegen is niet alles wat duur is ook goed... ;)

LaCie maakt inderdaad geweldige schermen, daar kunnen er maar weinig aan tippen. Vooral hun CRT schermen zijn weergaloos. Mijn broer heeft een 21" CRT van LaCie, 1920 x 1600 op 100 Hz. prachtig, stil, en geen rare vervormingen bij de randen, gewoon perfect recht beeld. Het geld dus dik waard.

[ Voor 44% gewijzigd door unSOUND op 29-08-2004 21:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 19:06:
Ik kan eigenlijk maar 1 scherm aanraden,...
Schaf als je echt zeker wilt zijn dat what you see is what you get, een barco scherm aan, uiteraard niet passend in iedereen zn budget,
Maar goed, als geld niet van belang is en je zeker wilt weten dat je je bewerkingen correct uitvoerd is dit het beste scherm wat ik zou kunnen bedenken.
"What you see is what you get" is altijd een combinatie van de monitor en het uitvoerende apparaat.
Vergelijk maar eens afdrukken van verschillende labs.
Je kan bij veel labs een calibratie chart krijgen die door hun machine is afgedrukt i.c.m dezelfde chart op een cd-rom, hiermee kun je je eigen monitor gelijk stellen.
Zo zijn de kleuren op je monitor hetzelfde als die van het lab, heb je praktisch vaak meer aan dan een spider of een lacie monitor.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Wat is dat overigens voor een tool van Adobe, welke zonder hardware je scherm kan calibreren?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Klopt helemaal,... Er zit altijd verschil in de diverse labs waar je je foto's laat uitdraaien.. Net als je dezelfde foto's op 4 verschillende printers print, zullen ze er allemaal anders uitkomen.
Alleen.
Ga je meer naar drukwerk kijken,... dan gaat alles pas meetellen,
Hoe dan ook ik denk dat weinig mensen een barco prive hebben staan die dingen beginnen pas bij 5000 euro dacht ik...

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:05
tazzman schreef op 30 augustus 2004 @ 20:32:
Wat is dat overigens voor een tool van Adobe, welke zonder hardware je scherm kan calibreren?
Denkelijk Adobe Gamma. Het zit bij PhotoShop. Zelf heb ik er een tijd mee liggen worstelen omdat ACDC zich niks van Adobe gamma leek aan te trekken maar nu ben ik opnieuw aan het testen geslagen want de calibratiesoftware bij mijn ATI kaart is bedroevend.

Nog niet aan bod gekomen: de invloed van een videokaart op het beeld van je monitor. Mijn matrox 550 gaf mooie kleuren, volgens mij duidelijk beter dan de Banshee voorganger of zeker met minder capsones dan mijn huidige ATI 9600. De drivers en handleidingen waren ook duidelijker en overzichtelijker dan deze van ATI.

Staar je niet blind op een duur scherm om die vervolgens aan een waardeloze kaart te hangen.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 19:42
delict schreef op 27 augustus 2004 @ 10:26:
Technisch gezien denk ik wel. Een TFT heeft een digitale interface, dus is het aantal mogelijke weer te geven kleuren beperkt tot het maximale aantal bits per pixel van het scherm zelf. Bij een CRT is de kleurdiepte beperkt tot het maximale aantal bits per pixel dat de videokaart kan produceren.

Praktisch gezien zal het inderdaad erop neer komen dat ze beide en hoop kleuren kunnen weergeven, maar dat de range van een gemiddelt TFT scherm wel wat anders ligt dan van een gemiddeld CRT scherm.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb pas na lang overwegen toch gekozen voor een CRT LaCie 22" en ik ben heel erg tevreden. in mijn ogen de enige geschikte TFT schermen voor serieus fotobewerken zijn die van apple binnen de grote kijkhoek blijven ze hetzelfde ogen bij andere schermen wordt het al gauw iets donkerder als de kijkhoek wijzigt. De apple schermen zijn echter wel duur (echter wel 100% waar voor je geld), dus moet je het er voor over hebben. Had ik net niet anders had er nu een 23" apple scherm gestaan. (En ja die kan je gewoon op je PC aansluiten).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1