Hoe kan je van 'VOIP' naar ISDN?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 30701

Topicstarter
Wie weet of het mogelijk is m.b.v. een PC of andere hardware een koppeling te maken tussen een ISDN lijn en het internet om zo vervolgens een VOIP gesprek op te zetten?

Ik heb namelijk een Siemens ISDN telefooncentrale met meerdere handsets en die wil ik graag blijven gebruiken.

Het systeem zou er volgens mij dan als volgt uit moeten komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kalewim/VOIP-ISDN.jpg

Een andere oplossing waarbij ik mijn siemens gigaset handsets kan blijven gebruiken en toch over het internet bellen is ook goed.

Anoniem: 31605

Asterisk kan precies doen wat jij wilt.

Dit is een telefooncentrale voor de pc. Als je een netwerkkaart + een ISDN kaart hebt dan kun je bovenstaand plaatje realiseren.
Asterisk moer wel op een Linux machine draaien dus enige kennis over dit OS is wel vereist :)

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Je hebt een zgn media gateway nodig. In het zakelijke koppel je zo'n ding voor of naast je pbx op basis van bijvoorbeeld een DPNSS of QSIG koppelvlak, voor thuisoplossingen volstaat het eerder genoemde Asterisk vast wel.

Vandaag geen signature

Topicstarter
Martijntje,

Dus met een linux compatible ISDN kaartje en Asterisk is het mogelijk een ISDN lijn te creeren die hetzelfde is als de normale ISDN lijn uit je NT1 kastje.

• Ghandi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 15:51
Anoniem: 30701 schreef op 26 augustus 2004 @ 23:10:
Martijntje,

Dus met een linux compatible ISDN kaartje en Asterisk is het mogelijk een ISDN lijn te creeren die hetzelfde is als de normale ISDN lijn uit je NT1 kastje.
Kalewim,

Ik heb twee van die kaartjes liggen - isdn bri kaartjes met een HFC-S chipset, via Conrad.

Ook heb ik nog de speciaal daarvoor geknepen kruiskabel liggen en wat rotzooi om de boel te termineren.

Graag wil ik je helpen met configgen van een asterisk doos.

Zelf heb ik de zelfde configuratie ... en ik heb 'uitdagingen'....

Het doet namelijk voor 90% naar tevredenheid wat ik zoek.

Eens in de zoveel tijd hangt de boel; waarbij eens ligt tussen de 1 en 7 dagen.

Ik heb een Siemens gigaset 3070 hangen en daar heb ik problemen met het D-kanaal (in combinatie met de driver).

Als je met asterisk meer dan serieus wil testen, wil ik je dus wel op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ghandi,

Het zal zeker testen worden. Ik wil namelijk ervaren wat de (on)mogelijkheden zijn van Asterisk en of het me lukt om een goed werkend VOIP systeem op te zetten zodat ik mijn ISDN abbo op kan zeggen en alleen verder gaan met ADSL.

Ik heb weinig ervaring met Linux maar wil graag helpen. Welke linux heb jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Asterisk kan het ja... alleen zal je standaard ISDN kaartje een klote zijn om aan de praat te krijgen en is een BRI, staat voor twee kanalen.
Voeg je zelf aan de mailinglist van Asterisk en lees de wiki.

Ik gebruik Asterisk dagelijks als hobbie en profie ;)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 11:17

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Asterisk installeren is het probleem zeker niet. Ik zit nu vast de Zaptel configuratie. Sinds ik Zaptel draaiende heb, doet Asterisk weinig tot niks meer.

Daarnaast betwijfel ik of de ISDN-lijn werkt. Ik heb de volgende config; PSTN ----> NT1 ----> Conrad ISDN-Kaart. Er zitten dus geen centrales tussen of toestellen gekoppeld. Gewoon direct een UTP-kabel uit de NT1. Als ik mijn hoofdnummer bel krijg ik een melding, 'Dit nummer reageert niet!'

Iemand die hier raad mee weet of kan helpen?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05

ralpje

Deugpopje

Staat je ISDN kaart wel goed geconfigureerd, en is de kabel tussen NT1 / ISDN-kaart in orde?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 11:17

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

ralpje schreef op 27 augustus 2004 @ 08:34:
Staat je ISDN kaart wel goed geconfigureerd, en is de kabel tussen NT1 / ISDN-kaart in orde?
Kabel is goed. Daarnaast heb ik instellingen ingevoerd als euro isdn etc. Maar ik heb nog nergens (msn)telefoonnummers kunnen opgeven in de configuratie. Ik heb zaptel voor 2 kanalen geconfigureerd, als je de status opvraagt zegt ie "on hooked"

edit: Ik heb trouwens ook zo'n conrad kaartje.

[ Voor 7% gewijzigd door I_stealth_I op 27-08-2004 12:25 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31605

Anoniem: 30701 schreef op 26 augustus 2004 @ 23:10:
Martijntje,

Het verstnaidgste is zoals reeds vemeld: gebruik een ISDN kaart met een HFC-S chipset. Dan werkt het zeker :)

De ISDN kaart kun je in NT mode zetten door het volgende commando te geven:
code:
1
insmod zaphfc modes=1

Ik zelf ben met asterisk bezig geweest om het 06 verkeer binnen onze organisatie via dialers naar buiten te sturen. (dit om telefoon kosten te besparen)
Echter men heeft nu toch gekozen voor een nieuwe telefooncentrale dus dit project is weer op de grote hoop gegooid.
Pagina: 1