Nieuwe woofer, y-kabel of juist niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis al een tijdje een yamaha RX-V540RDS als versterker staan.
Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha-hifi.com/prodfotossmall/p1069_1.jpg

Sinds vandaag ben ik ook in het bezit van een JBL Northridge :9
Afbeeldingslocatie: http://img.shopping.com/cctool/PrdImg/images/pr/177X150/00/01/43/e2/4d/21226061.JPG

Als ik nu de woofer aansluit op de LFE uitgang van de versterker met een y-kabel klinkt het geluid harder dan wanneer ik aangesloten heb met 1 tulpstekker.
Wanneer ik hem met 1 tulpstekker aansluit en op de versterker de bas voluit zet dan komt er eigenlijk te weinig bas uit de woofer.

Is het schadelijk voor deze woofer om een y-kabel te gebruiken?
Als ik de diverse topics doorlees kom ik veel tegenstrijdige antwoorden tegen, vandaar dit nieuwe topic :|

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Te weinig sub als je de volumeknop op de sub helemaal open draait? Hoe staat het volume dan ingesteld op de receiver?
Een y-kabel kan geen kwaad, je krijgt daar 6 dB extra signaal door. Het is natuurlijk wel zo dat je sub dan ook "6dB harder moet werken".

Verwijderd

Topicstarter
Hij is nu ingesteld op 0dB ,dit omdat ik ervan uit ga dat ik zo min mogenlijk bas door de gewone speakers wil. En de bas zoveel mogenlijk uit de woofer wil laten klinken.
Ik heb trouwens de hele Northridge serie.
Hoe zouden jullie zoiets nou instellen?

Hiervoor had ik een DIY woofer, van deze had ik na 2 weken de versterker al van kapot.
Deze was ook met een Y-kabel aangesloten.

• Jag

Jag

Ik heb het niet over de bass en treble instellingen, maar over de level van de subwoofer. Je kan in de receiver van alle speakers zeggen of ze large of small zijn en het volume instellen. Als je geen laag naar de overige speakers wilt kan je die op small zetten en je moet het volume van de sub controleren (in de receiver).

Wat ook handig is om te doen, is om even door de kamer heen te lopen en luisteren of het niet toevallig zo is dat op de luisterplek heel weinig laag te horen is en op andere plekken in de kamer juist heel veel. In dat geval helpt het op wat aan de plaatsing van de sub te veranderen of helemaal om een andere luisterplek te kiezen.

Het kan ook zo zijn dat je gewoon incurable bass freak bent. In dat geval hoop ik voor je dat die JBL sub niet makkelijk de geest geeft zoals je vorige sub. Die y-kabel heeft daar an sich niks mee te maken. Even afgezien van het feit dat het gewoon 6dB harder staat, kan een y-kabel geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het met de instellingen wat je hier doorgeeft.
En laat het je wel weten hoe het dan klinkt.
Nu staat alles ingesteld op large omdat de kamer nogal een flinke oppervlakte heeft en de boxen ook wat aan de grote kant zijn.

bedankt voor je reactie.

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:06
Jag schreef op 26 augustus 2004 @ 20:18:
...................
Een y-kabel kan geen kwaad, je krijgt daar 6 dB extra signaal door. Het is natuurlijk wel zo dat je sub dan ook "6dB harder moet werken".
Kan je dat onderbouwen?
Wanneer ik volgens jou dus 1 van de 2 stekkers uit mijn sub trek klinkt hij de helft zo zacht?

Wanneer ik mijn sub met een enkele of dubbele verbind lijkt het laag iets voller op lage volumes. Helemaal blind moet ik helaas wel gokken om het zelfde te horen. Mijn sub is echter geen topper (tannoy mx 10 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

ik heb ook even een vraag die hiermee te maken heeft, daarom post ik hem maar in dit topic. Ik heb nu een receiver icm met 2 speakers en een sub. Ik wil nu een stereo voorversterker en 2 monoblokken kopen, en daar ook de sub op aansluiten. Ik heb een REL Strata III, die kan ik passief (op de speakers) aansluiten maar ook op de pre-out van mijn receiver. Dat passieve is geen probleem, daar verandert niks aan natuurlijk. Maar hoe sluit ik die sub dan actief aan op de voorversterker? Ik zit te kijken naar een Rotel RC-1090, en daar zitten 2 dubbele uitgangen op. twee daarvan heb ik dus nodig voor de monoblokken, dan hou ik er ook nog 2 over, kan ik die door middel van zo'n Y kabel verbinden met de sub?

Afbeeldingslocatie: http://www.hificables.co.uk/ProductImages/qed_ysw.jpg
zoiets dus..

Er zitten ook nog twee XLR balanced out uitgangen op, maar volgens mij wil dat niet op de Strata, want die heeft geen socket-ingang voor Lo-input.

iemand die mij kan helpen?

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Gemineye schreef op 30 augustus 2004 @ 14:21:
ik heb ook even een vraag die hiermee te maken heeft, daarom post ik hem maar in dit topic. Ik heb nu een receiver icm met 2 speakers en een sub. Ik wil nu een stereo voorversterker en 2 monoblokken kopen, en daar ook de sub op aansluiten. Ik heb een REL Strata III, die kan ik passief (op de speakers) aansluiten maar ook op de pre-out van mijn receiver. Dat passieve is geen probleem, daar verandert niks aan natuurlijk. Maar hoe sluit ik die sub dan actief aan op de voorversterker? Ik zit te kijken naar een Rotel RC-1090, en daar zitten 2 dubbele uitgangen op. twee daarvan heb ik dus nodig voor de monoblokken, dan hou ik er ook nog 2 over, kan ik die door middel van zo'n Y kabel verbinden met de sub?

[afbeelding]
zoiets dus..

Er zitten ook nog twee XLR balanced out uitgangen op, maar volgens mij wil dat niet op de Strata, want die heeft geen socket-ingang voor Lo-input.

iemand die mij kan helpen?
Nee, nog veel makkelijker: je sluit de twee line outputs gewoon 1op1 aan op de twee line inputs op de sub., supereasy. Het voordeel van die manier (tov van maar 1 output gebruiken) is dat je het laag van zowel het linker als het rechter kanaal naar de sub stuurt (wat over het algemeen wel overeen komt natuurlijk).
Overigens heeft het niks te maken met actief en passief. Bij gebruik van zowel de low level als high level inputs gebruik je de sub actief. Alleen het signaal niveau van het aangeboden signaal verschilt (respectievelijk speaker- en line level).
tatata schreef op 30 augustus 2004 @ 14:03:Kan je dat onderbouwen?
Wanneer ik volgens jou dus 1 van de 2 stekkers uit mijn sub trek klinkt hij de helft zo zacht?
Een sub heeft een dubbele line level input (om eerder genoemde reden). De twee signalen die die daarop ontvangt telt hij bij elkaar op en dat wordt naar de eindversterker gestuurd. Als je een y-kabel gebruikt biedt je hem dus twee keer zoveel signaal aan:

dB = 20 * log (V1/V2)
dB = 20 * log 2
dB = +6

6 dB verschil dus. Dat is overigens niet twee keer zo hard. Hoe hard iets is, is iets gevoelsmatig. En gemiddeld ervaren wij een verschil van 10dB als twee keer zo hard.
Wat je wel kan stellen is dat de sub dan 4 keer zoveel power output levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Jag schreef op 30 augustus 2004 @ 21:27:
[...]
Nee, nog veel makkelijker: je sluit de twee line outputs gewoon 1op1 aan op de twee line inputs op de sub., supereasy. Het voordeel van die manier (tov van maar 1 output gebruiken) is dat je het laag van zowel het linker als het rechter kanaal naar de sub stuurt (wat over het algemeen wel overeen komt natuurlijk).
Overigens heeft het niks te maken met actief en passief. Bij gebruik van zowel de low level als high level inputs gebruik je de sub actief. Alleen het signaal niveau van het aangeboden signaal verschilt (respectievelijk speaker- en line level).
Maar de ene ingang is 0dB en de andere +12 dB, of maakt dat niet uit?

maar als je die 'Y-kabel' gebruikt, dan geeft ie toch ook de lage tonen van beide kanalen weer?

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Gemineye schreef op 31 augustus 2004 @ 00:28:
[...]

Maar de ene ingang is 0dB en de andere +12 dB, of maakt dat niet uit?

maar als je die 'Y-kabel' gebruikt, dan geeft ie toch ook de lage tonen van beide kanalen weer?
Bij de high level inputs wordt het signaal sterk verzwakt om het van speakerniveau signaal terug te brengen naar een lijnniveau signaal, dat is het verschil. De versterker merkt er niks van als je op die manier een sub eraan hangt.

Wat betreft de y-kabel: als je van plan was om twee outputs met behulp van die kabel aan te sluiten op 1 input: dat kan niet. Dan ga je namelijk twee outputs op elkaar aansluiten en dat gaat fout. Je kan met die y-kabel wel 1 output met twee inputs verbinden, maar dan mis je dus het laag van 1 kanaal. Er is dan ook geen enkele reden om niet gewoon de twee outputs 1op1 met de twee inputs van de sub te verbinden.
Pagina: 1