Toon posts:

[OSX] Externe brander installeren op powerbook G4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb sinds een aantal weken een Apple Powerbook (met OSX 10.3.5). Deze heb ik gekocht zonder superdrive, omdat ik nog een vrij nieuwe dvd brander (NEC ND2510) heb. Dit is natuurlijk een interne brander en die kan ik natuurlijk niet in mijn laptop proppen :-P
Nu heb ik een externe behuizing (van Sweex http://www.sweex.com/product.asp?pid=317) gekocht om deze aan te kunnen sluiten via een USB poort.
Maaaaaaar, als ik hem aan mijn powerbook hang, gebeurt er vrij weinig. Er komt nergens een melding dat er nieuwe hardware is gevonden en als ik er een cd in stop, wordt er ook niks ge-mount.

De brander werkt overigens wel goed wanneer ik hem aan een win xp computer hang, dus de onderdelen zijn niet stuk of zo! De USB poorten op de laptop werken ook beide. Mijn muis en USB stick werken goed.
Als ik op de site van Sweex kijk, staat er dat de behuizing compatible is met OS9 en hoger, dus aan de behuizing licht het waarschijnlijk niet.

Ik heb al geprobeerd om de jumper setting te veranderen van cable select naar master, maar dit haalde ook vrij weinig uit :(
Aangezien ik nog niet zoveel ervaring heb met OSX heb ik geen idee hoe ik dit nu aan de praat moet krijgen. Moet ik nog iets speciaals doen de brander te laten werken?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Heeft het ding ook een voeding?
Klinkt misschien gek maar in je kast heeft dat ding stroom van zn molex, hoe zit dat in die casing? Is je Apple er wel op bedacht dat ie dat ding ook stroom moet voeren?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
ja er zin een externe voeding bij! Als ik de brander aanzet dan gaat deze ook gewoon draaien. Ik ga maandag de dvd brander even vervangen door een harde schijf om te checken waar het nu precies aan ligt.
Ik heb op de site van NEC gekenen voor eventuele fimware updates, maaar daar word ik niet wijzer van. De laatste update die ik kon vinden was alleen maar voor de retail en bulk versie's, niet voor de oem...die ik nu juist heb(....denk ik, moet ik nog even na checken, weet alleen niet waar ik dat kan zien ??

Thnxxx !!!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je Toast oid start, ziet hij dan de brander? Krijg je geen event als je een lege cd/rw er in stopt?

Wordt de brander eigenlijk ondersteund door os x ofwel toast?

Ik vind dit wel interessant omdat ik op deze wijze zelf ook wel een keer op een goedkope wijze een externe brander wil fabriceren en gebruiken met mijn aaiboek.

[ Voor 53% gewijzigd door Q op 27-08-2004 09:44 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:53

OgWok

U.N.C.L.E.

Zelf heb ik ervaring met een Firewire kast met een Nec-1100 dvd brander en dat werkt beperkt goed, wordt wel gezien door Toast.

iDVD werkt bv. alleen met de Apple Superdrive :( en ik ben bang dat als je alle functionaliteit wilt hebben je aangewezen bent op een Superdrive....

Test het eens met een hd, anders ruil de usb kast om voor een Firewire versie.

[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 27-08-2004 09:59 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn powerbook net, dus heb nog geen toast of ander brand programma. Ben nu aan het zoeken naar een trail o.i.d, maar op de site van roxio kan ik die niet vinden. Ik zoek nog even verder naar een ander brand programma voor osx.

Thnx !

• Q

Q

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 10:07:
Ik heb mn powerbook net, dus heb nog geen toast of ander brand programma. Ben nu aan het zoeken naar een trail o.i.d, maar op de site van roxio kan ik die niet vinden. Ik zoek nog even verder naar een ander brand programma voor osx.

Thnx !
Ik ben eigelijk benieuwd hoe dit uitpakt en daarom zou ik graag even 'onder vier ogen' met
je willen spreken om te helpen, heb je mail?

Verwijderd

Topicstarter
je kan me mailen op keppie_3@hotmail.com, dan krijg je mn andere mail adres !

Ik heb nu Toast 6 geinstalleerd en nu word mijn brander WEL goed gevonden :) Er staat nu dat ik ook die NEC ND2510 kan gebruiken als brander.

Alleen wanneer ik deze selecteer lijkt het wel of Toast vastloopt. Ik ga nog het
eeeen en ander uitproberen.

Thnx!

• Q

Q

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 10:55:
je kan me mailen op keppie_3@hotmail.com, dan krijg je mn andere mail adres !

Ik heb nu Toast 6 geinstalleerd en nu word mijn brander WEL goed gevonden :) Er staat nu dat ik ook die NEC ND2510 kan gebruiken als brander.

Alleen wanneer ik deze selecteer lijkt het wel of Toast vastloopt. Ik ga nog het een en ander uitvogelen.

Thnx!
Aha, ik wilde je langs onofficiele wijze Toast aanleveren, maar dat is niet meer nodig ;)
Het gaat op de goede weg, ik ben benieuwd hoe het afloopt. Toast ondersteunt die drive iig zekerweten.

Verwijderd

Topicstarter
Weet alleen niet of mijn versie van Toast goed is, mail me toch maar even voor de zekerheid. Kan ik het op die manier ff proberen.

Zijn er ook nog andere brand programma's ?? Voor toast moet je betalen, ik heb liever iets van free-ware :)

thnx

• Q

Q

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 12:01:
Weet alleen niet of mijn versie van Toast goed is, mail me toch maar even voor de zekerheid. Kan ik het op die manier ff proberen.
Oeh, nu is t n warez request... Pazzop eh? ;)
Zijn er ook nog andere brand programma's ?? Voor toast moet je betalen, ik heb liever iets van free-ware :)

thnx
Ja: http://www.xcdroast.org/ maar weet niet of het met externe branders werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het ook niet blijven gebruiken zolang ik het niet legaal heb. Daarom vroeg ik ook om naar enige free-ware proggies.

Verwijderd

Topicstarter
In de tussentijd heb ik even een normale cd-brander in de case gezet en deze geprobeerd. Icm Toast 6 gaf deze hetzelfde probleem! Hij gaat scannen, vind de ene keer wel de drive en de andere keer vind ie weer niks 8)7.

Ik heb vanmiddag ook de harde schijf helemaal geformateerd en osx opnieuw geinstalleerd en het nogeens geprobeerd. Het probleem bleeft hetzelde :'(

Ik denk dat ik het zaakje eerst maar eens ga aansluiten op een andere Mac van een vriend van me. Als die het daar wel doet zal er wel iets mis zijn met mijn powerbook (maar dat betwijfel ik, want heb er verder nog geen enkel probleem mee gehad).

Als ik wat meer weet post ik het wel, voor de geinterreseerde onder ons :P

Gr. Edwin

Oke ik heb nu dus de firmware van de brander ge-update naar versie 2.16. En nu ziet mn powerbook hem dus helemaal niet meer :S. Op de pc werkt hij nog wel, maar het lijkt allemaal wel wat minder stabiel te zijn. Er zijn langere wacht tijden e.d.....kan ik mijn brander nu misschien weer terug flashen naar 2.15 ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 13:04 ]

• Q

Q

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 21:24:
Oke ik heb nu dus de firmware van de brander ge-update naar versie 2.16. En nu ziet mn powerbook hem dus helemaal niet meer :S. Op de pc werkt hij nog wel, maar het lijkt allemaal wel wat minder stabiel te zijn. Er zijn langere wacht tijden e.d.....kan ik mijn brander nu misschien weer terug flashen naar 2.15 ?
Alleen als je de oude firmware heb gebackupt of nog ergens kan downloaden... (denk ik..) kijk anders even in zo'n draadje hier op got voor jouw specifieke brander.

Verwijderd

Topicstarter
Oke !! Ik heb goed nieuws

Ik ben vandaag terug gegaan naar mijn kamer in amersfoort en heb het daar nogmaals geprobeert. Ik heb nu echter een andere usb kabel gebruitk (een kortere, die bij het setje zat) en nu werkt het opeens allemaal pefect !!!

Ik heb 2 vermoedens waarom het eerst niet werkte:

- De kabel die ik eerst gebruikte was niet gecertificeerd voor usb 2.0
- De kabel was te lang

Maar dan heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij het feit dat ie het op een normale pc wel werkte met die andere " langere" kabel ????

Maar goed ! Voor de mensen die dus geinterresseerd zijn in deze setup! Het werkt !! :-)

Thnx voor alle hulp iedereen en aju !

(Het spulletje bestaat dus uit een Sweex external 5 1/4" Case USB 2.0 en een Nec ND 2510A (Firmware 2.16) DVD brander!

• Q

Q

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 00:03:
Oke !! Ik heb goed nieuws

Ik ben vandaag terug gegaan naar mijn kamer in amersfoort en heb het daar nogmaals geprobeert. Ik heb nu echter een andere usb kabel gebruitk (een kortere, die bij het setje zat) en nu werkt het opeens allemaal pefect !!!

Ik heb 2 vermoedens waarom het eerst niet werkte:

- De kabel die ik eerst gebruikte was niet gecertificeerd voor usb 2.0
- De kabel was te lang

Maar dan heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij het feit dat ie het op een normale pc wel werkte met die andere " langere" kabel ????

Maar goed ! Voor de mensen die dus geinterresseerd zijn in deze setup! Het werkt !! :-)

Thnx voor alle hulp iedereen en aju !

(Het spulletje bestaat dus uit een Sweex external 5 1/4" Case USB 2.0 en een Nec ND 2510A (Firmware 2.16) DVD brander!
Super! Nu weet ik dat ik mijn kapotte plextor kan vervangen door een zelf bij elkaar te sprokkelen externe brander die werkt op mijn pc en op mijn ibook.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 30-08-2004 02:31 ]

• mactweaker|IA
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09-2006
Heeft iemand ervaring met een Asus externe brander (firewire) op OSX?
Ik wil er een bestellen (kost maar 85 eurootjes) maar wil dan wel weten of het werkt.
Het ding heeft ook een USB2 aansluiting, die schijnt te werken onder OSX 10.4 maar de Firewire aansluiting daar is niks over te vinden.
Het gaat om het model DRW-1608PS2-D

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05

AntonT

One Ton!

Het is een hele andere brander, maar mijn Plextor PX750UF werkte in 1x. Zowel op USB2 als firewire. Werd zonder problemen herkend door OS X en Toast als brander. Weet natuurlijk niet hoe universeel deze support is.
Pagina: 1