Advies: waar op te letten bij het kopen van Studio monitors?

Pagina: 1
Acties:
  • 770 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MalPhunktion
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-04 21:38
Ik ben thuis een eigen (semi professionele) studio aan het maken en heb vrijwel alles al ter beschikking. Software (Propellerheads Reason 2.5 en Steinberg CuBase SX 2), geluidskaart (M-Audio Delta Audiophile 2496), Midi keyboardje en een vrij krachtige PC. Echter, wat ik nog mis, zijn goede monitors (die ook werkelijk de kwaliteit van mijn geluidskaart (enigszins) hoorbaar maken) <-- Ik ben het gekraak van mijn huidige speakers onderhand wel beu. :(
Niet te vergeten, ik ben een hobbyist... en mijn budget is nogal gekrompen sinds de aankoop van al het bovenstaande (waarom is die software zo enorm duur!!)

Mijn vraag is nu: waar moet ik op letten bij het kopen van studio monitors?

Bij het zoeken naar geschikte monitors (op thomann.de) kwam ik een hoop termen tegen waar ik niet echt veel wijzer van werd, dus vandaar dit topic)
- Maakt de grootte van de bass-speakerveel verschil (bijv 4" of 6") en geldt dit ook voor de hoge frequenties?
- Waarom kiezen voor een 2-weg bass reflex systeem?
- Wat is het verschil tussen passieve en actieve speakers?
- Kiezen voor analoge of digitale monitors?
- Waarom kiezen voor Near Field Moniors? Of waarom niet?

Mijn muziekstijl varieert van Hip-Hop/Urban via Elektro naar Drum-n-Bass en Jungle. Heel breed dus. De ene keer gebruik ik veel lage bastonen, de andere keer nauwelijks. Daarnaast maak ik ook mixtapes (met Adobe Audition).

Wie o wie wil mij helpen ? :*)

In a mad world, only the mad are sane.

Verwijderd

Ik kan je maar 1 advies geven: Ga luisteren!

Ga naar een winkel die monitors verkoopt en ga diverse types, merken en soorten beluisteren.
Dat is de enige echte manier om uit te vinden welke speakers jij het "fijnst" vindt klinken. :)

Bedenk wel dat kleine 4" of 6" speakers nooit echt een heftige zware bass neer kunnen zetten. Als je dat wilt is een subwoofer toch wel een must.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 15:50 ]

• MalPhunktion
hmm...
er zijn dus geen punten waar je op moet letten?? behalve dan of het lekker klinkt?

Verwijderd

MalPhunktion schreef op 26 augustus 2004 @ 15:46:
!!)
Bij het zoeken naar geschikte monitors (op thomann.de) kwam ik een hoop termen tegen waar ik niet echt veel wijzer van werd, dus vandaar dit topic)
- Maakt de grootte van de bass-speakerveel verschil (bijv 4" of 6") en geldt dit ook voor de hoge frequenties?

Mijn muziekstijl varieert van Hip-Hop/Urban via Elektro naar Drum-n-Bass en Jungle. Heel breed dus. De ene keer gebruik ik veel lage bastonen, de andere keer nauwelijks. Daarnaast maak ik ook mixtapes (met Adobe Audition).

1. De grootte van de basspeakers maakt wel degelijk uit. Kleine speakers hebben namelijk erg moeite met lage tonen. Maar het is het simpelst om gewoon te luisteren naar de lage tonen. Specs. zeggen wel wat, maar niet alles.
2.Een bas reflex systeem vergroot de basweergave t.o.v. alleen de speakers d.m.v. weerkaatsingen in de speaker. Wederom; altijd luisteren.
3.Een passieve speaker heeft geen ingebouwde versterker en heeft dus een externe versterker nodig. Verreweg het grootste deel van de hifi speakers is passief. Je hebt hiervoor dus nog wel een versterker nodig!
Een actieve speaker heeft wel een versterker ingebouwd en kan dus direct op een bron (bijv. geluidskaart) aangesloten worden. Veel PC speakers zijn actief.

Wat betreft de laatste 2 punten durf ik geen advies te geven. Ik weet wel wat af van hifi speakers en heb zo wel wat ideeen, maar aangezien ik hier niet zeker over ben en ik zelf geen monitors gebruik laat ik deze punten even aan iemand anders over ;)

Hoop dat ik je wat verder geholpen heb en veel succes met het uitzoeken!

• MalPhunktion
@ Mac1987

bedankt voor je hulp, hier heb ik zeker wat aan!
Ik ga in ieder geval luisteren en dan hoor ik het vanzelf wel. Met de punten die jij noemde in mn achter hoofd..

@ iedereen op tweakers :P
wie helpt mij met de 2 laatste punten??

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Actieve monitors hebben het voordeel dat elke speaker zijn eigen versterker krijgt. Zowel de woofer als de tweeter hangen gewoon rechtstreeks aan een eigen versterker, zonder een heel passief filter ertussen. Hierdoor wordt de demping van de versterker in de overnamegebieden van het filter veel groter, waardoor je minder last hebt van resonanties. Bij actieve monitors kan je dus over het algemeen de beste prestaties verwachten.

Je moet wel even opletten, sommige "actieve" monitors zijn gewoon een passieve monitor met ingebouwde versterker. Hier heb je dus geen enkel voordeel tov. een passieve monitor met losse versterker. Let dus even op dat er in je monitor wel degelijk 1 versterker per speaker zit!

Near-field monitors zijn, zoals het woord zegt, gemaakt om van dichtbij te luisteren. Je stelt ze op zo'n meter van je op. Je hebt hier 2 grote voordelen: ten eerste hoor je meer van de monitor zelf, en minder van de reflecties van de ruimte. Ten tweede moet je monitor niet zo hard spelen, omdat je er vlakbij zit. Hierdoor kan je met veel minder vervorming toch een gelijke geluidsdruk opbouwen.

[edit] Is zelfbouw eventueel een optie? Dan moet je maar eens kijken naar de Monacor Thesis. Dit is een passieve nearfield monitor, maar naar het schijnt wel een erg goede. Je moet wel goed gereedschap hebben om het ding te bouwen, want er wordt veel gebruik gemaakt van schuine plankjes met rare hoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door subsonik op 26-08-2004 16:27 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 15:49:
Ik kan je maar 1 advies geven: Ga luisteren!
Ga naar een winkel die monitors verkoopt en ga diverse types, merken en soorten beluisteren.
Dat is de enige echte manier om uit te vinden welke speakers jij het "fijnst" vindt klinken. :)
Het hele principe van monitors is echter wel dat het niet "het fijnst" moet klinken, maar "het meest neutraal". Als je bijvoorbeeld een cheape hi-fi set gebruikt die het hoog en de bas oppompt klinkt je muziek misschien beter door de speakers, maar is het 3 keer niks op andere sets. Een neutrale respons laat de muziek niet prettiger klinken dan deze is, maar je hebt dan wel meer de garantie dat het overal goed klinkt.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Yoozer schreef op 26 augustus 2004 @ 16:25:
[...]

Het hele principe van monitors is echter wel dat het niet "het fijnst" moet klinken, maar "het meest neutraal". Als je bijvoorbeeld een cheape hi-fi set gebruikt die het hoog en de bas oppompt klinkt je muziek misschien beter door de speakers, maar is het 3 keer niks op andere sets. Een neutrale respons laat de muziek niet prettiger klinken dan deze is, maar je hebt dan wel meer de garantie dat het overal goed klinkt.
Okay, dus dan niet gaan luisteren. Maar op internet de speaker zoeken die de meest neutrale strakke weergave heeft en die kopen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

bij feedback staat de alesis active monitor one in de aanbieding voor 189 euro.

Wil je een stapje hoger en ietsje meer geld uitgeven, kijk dan eens naar de tannoy reveal (299).

Je kiest voor near field als je luisterpositie dichtbij (1 tot 1,5 meter) de speakers is. Maw; de ruimte beinvloed je geluid minder.

Wat je ook zou kunnen doen is kiezen voor een goede studio hoofdtelefoon. Kijk eens naar de beyer dynamic DT 990 of de AKG k271.

Wise enough to play the fool

• Yoozer

Yoozer

minimoog

MalPhunktion schreef op 26 augustus 2004 @ 15:46:
Ik ben thuis een eigen (semi professionele) studio aan het maken en heb vrijwel alles al ter beschikking. Software (Propellerheads Reason 2.5 en Steinberg CuBase SX 2)
Waarom deze twee, en waarom SX? SL is goedkoper en heeft door de bank genomen niet absurd veel features gestript; dingen zoals tape simulation, en extra frutsels zoals de Surround engine ontbreken.

Reason is zelf al een sequencer; natuurlijk krijg je een relaxt pakket aan modules, maar die werken alleen in Reason zelf. De synths zou je kunnen vervangen door Native Instruments Session, de sampler met iets als Intakt of Kompakt; maar okee, jouw keuze :).
geluidskaart (M-Audio Delta Audiophile 2496), Midi keyboardje en een vrij krachtige PC. Echter, wat ik nog mis, zijn goede monitors (die ook werkelijk de kwaliteit van mijn geluidskaart (enigszins) hoorbaar maken) <-- Ik ben het gekraak van mijn huidige speakers onderhand wel beu. :( Niet te vergeten, ik ben een hobbyist... en mijn budget is nogal gekrompen sinds de aankoop van al het bovenstaande (waarom is die software zo enorm duur!!)
Als je budget niet groot is kan ik je de Alesis Monitor One MKII's aanraden; die kosten nog maar 90 euro per stuk en het zijn uitstekende speakers. Het geluid moet je wel een beetje liggen. Anderen zijn Tannoy Reveal (passive) of Spirit Absolute 2's.
Mijn vraag is nu: waar moet ik op letten bij het kopen van studio monitors?

Hoef je uiteindelijk niet erg op te letten; monitors moeten een zo neutraal mogelijke respons geven. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe diep je wil gaan met je bas; hou wel in het achterhoofd dat de meeste clubs waar je tracks terecht kunnen komen het geluid door compressors jagen en er meestal wat extra bas op leggen.
Hier zit minder rekenwerk aan. Als je de theorie achter speakers een beetje begrijpt weet je dat je het laag, midden en hoog kunt splitsen in frequentiegebieden. Een monitor moet die splitsing zo goed mogelijk uitvoeren; de overgang moet dus naadloos zijn, en de roll-off van de filter moet, opgeteld bij die van het volgende frequentiegebied resulteren in een rechte lijn. Bij 3-weg speakers is dit lastiger.
Passief heeft een versterker nodig, actief heeft een versterker die al in de speakers geintegreerd is. Het voordeel hiervan is dat deze versterker aangepast kan worden op de speakers zodat je een neutralere respons krijgt.
Digitale monitors zijn digitaal regelbaar. Het ligt eraan of de fabrikant er geen potje van heeft gemaakt; zo'n display is leuk, maar als je respons dan nog steeds niet klopt heb je er niks aan.
Omdat andere monitors zgn. "Stage"-monitors zijn; die gebruik je om jezelf op het podium te horen ;). Als je een bedroom studio hebt, of een kamer in je huis die je hebt gereserveerd; hou het vrolijk bij nearfields :).
Heb je een paar CD's die je 'blind' kent? Die je dus op verschillende speakers hebt gehoord, met het verschil ertussen? Neem die muziek mee naar de muziekhandel en ga luisteren naar wat voor jou een goede respons geeft. Als je vind dat het geluid overdreven helder klinkt, of dat de bas inkakt of juist veel te hard blaast weet je dat je niet de goede hebt.
Veel succes ermee :). Ik heb wel nog wat aanmerkingen op wat je gekocht hebt; misschien had je goedkoper of veelzijdiger uit kunnen zijn met een andere keuze. De geluidskaart is in ieder geval goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Yoozer op 26-08-2004 16:37 ]

• MalPhunktion
Hmm... zoals ik dus een beetje kan lezen kan ik beter een set actieve speakers kopen ipv passieve speakers + versterker.

@ Subsonik
Inbouw is trouwens geen geweldige optie.

@ Yoozer
Hoe weet ik trouwens wanneer een monitor een neutrale respons geeft?

@ Teacher
Ik heb al die hele mooie koptelefoon --> AKG K 271 Studio _/-\o_

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 16:26:
[...]
Okay, dus dan niet gaan luisteren. Maar op internet de speaker zoeken die de meest neutrale strakke weergave heeft en die kopen.
Nee, juist wel :). Technische specificaties zijn ook niet alles. Maar een monitor kun je niet met dezelfde criteria beschouwen die je normaal gebruikt voor hi-fi speakers. Hi-fi gaat om de geluidsbeleving; de muziek mag dan -juist- mooier gemaakt worden (EQ) omdat het toch niet van jou is!
MalPhunktion schreef op 26 augustus 2004 @ 16:37:
@ Yoozer
Hoe weet ik trouwens wanneer een monitor een neutrale respons geeft?
Kom ik zo op terug; moet even zoeken naar wat documentjes die je kunnen helpen :).

Okee, kijk hier eens:

http://www.soundonsound.c...3d053ce6d2938a24eeb7e62a2
Als je Duits niet roestig is : http://www.netzmarkt.de/thomann/mspecial22-1.html

Ik zou me voornamelijk druk maken om wat je er aan uitgeeft. Maak een wijze keuze; je kunt nog zoveel hebben geinvesteerd in 24-bits 96khz, als je monitors brak zijn heb je er ook weinig aan (maar dat wist je al).

[ Voor 22% gewijzigd door Yoozer op 26-08-2004 16:52 ]

• MalPhunktion
Ik had zelf de EDIROL MA-10A BK actieve monitors in gedachten... en daarnaast nog een subwoofer voor de lage tonen.

• MalPhunktion
hmm... ik moet gaan werken nu...
ik hoop dat de replies blijven komen... hoe meer replies/advies hoe dankbaarder ik jullie ben ;)

back @ 20.45u

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

opzich heb je je antwoord al: luisteren...
Ik kan je van alles vertellen over de theorie en de verschillen, maar ze zeggen uiteindelijk zo weinig want je weet niet wat eht betekent...
sommige kleine woofers krijgen strakkere en diepere bas dan andere grote luidsprekers vanwege het ontwerp of de versterker..
etc etc etc.
alles is verbonden met elkaar en geen parameter staat op zichzelf, dus het enige wat je kunt is zorgvuldig luisteren..
ga naar musikproductiv, net over de grens en ze hebben er best veel (of maak een rondje hsum almere adam..)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Alles is al zo'n beetje gezegd. (ik wilde alesis speakers aanraden, maar da's ook alweer gedaan :P )
Ik wil alleen graag iets toevoegen over near-field monitors: Deze zijn als het goed is speciaal ontworpen om op een korte afstand (1-2 meter) beluisterd te worden. Normale hifi-luidsprekers zijn normaal gesproken bedoeld om op een grotere afstand naar te luisteren.
Near field monitors zullen op die korte afstand toch een goede respons geven (je kan met het filter sturen op welke afstand de speaker het best klinkt). Als je je monitors op grotere afstand zet, komen ze juist weer minder goed tot hun recht.
Pagina: 1