Ik ben thuis een eigen (semi professionele) studio aan het maken en heb vrijwel alles al ter beschikking. Software (Propellerheads Reason 2.5 en Steinberg CuBase SX 2), geluidskaart (M-Audio Delta Audiophile 2496), Midi keyboardje en een vrij krachtige PC. Echter, wat ik nog mis, zijn goede monitors (die ook werkelijk de kwaliteit van mijn geluidskaart (enigszins) hoorbaar maken) <-- Ik ben het gekraak van mijn huidige speakers onderhand wel beu.
Niet te vergeten, ik ben een hobbyist... en mijn budget is nogal gekrompen sinds de aankoop van al het bovenstaande (waarom is die software zo enorm duur!!)
Mijn vraag is nu: waar moet ik op letten bij het kopen van studio monitors?
Bij het zoeken naar geschikte monitors (op thomann.de) kwam ik een hoop termen tegen waar ik niet echt veel wijzer van werd, dus vandaar dit topic)
- Maakt de grootte van de bass-speakerveel verschil (bijv 4" of 6") en geldt dit ook voor de hoge frequenties?
- Waarom kiezen voor een 2-weg bass reflex systeem?
- Wat is het verschil tussen passieve en actieve speakers?
- Kiezen voor analoge of digitale monitors?
- Waarom kiezen voor Near Field Moniors? Of waarom niet?
Mijn muziekstijl varieert van Hip-Hop/Urban via Elektro naar Drum-n-Bass en Jungle. Heel breed dus. De ene keer gebruik ik veel lage bastonen, de andere keer nauwelijks. Daarnaast maak ik ook mixtapes (met Adobe Audition).
Wie o wie wil mij helpen ?
Niet te vergeten, ik ben een hobbyist... en mijn budget is nogal gekrompen sinds de aankoop van al het bovenstaande (waarom is die software zo enorm duur!!)
Mijn vraag is nu: waar moet ik op letten bij het kopen van studio monitors?
Bij het zoeken naar geschikte monitors (op thomann.de) kwam ik een hoop termen tegen waar ik niet echt veel wijzer van werd, dus vandaar dit topic)
- Maakt de grootte van de bass-speakerveel verschil (bijv 4" of 6") en geldt dit ook voor de hoge frequenties?
- Waarom kiezen voor een 2-weg bass reflex systeem?
- Wat is het verschil tussen passieve en actieve speakers?
- Kiezen voor analoge of digitale monitors?
- Waarom kiezen voor Near Field Moniors? Of waarom niet?
Mijn muziekstijl varieert van Hip-Hop/Urban via Elektro naar Drum-n-Bass en Jungle. Heel breed dus. De ene keer gebruik ik veel lage bastonen, de andere keer nauwelijks. Daarnaast maak ik ook mixtapes (met Adobe Audition).
Wie o wie wil mij helpen ?
In a mad world, only the mad are sane.