Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

weerstand zwartgeblakerd; hoe vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik heb een gratiz halogeenlamp gekregen omdat de dimmer van 1 van de 2 dimmers defect was.
Nu heb ik hem natuurlijk opengesloopt om te kijken of ik het kon oplossen (misschien dimmer bypass zodat hij continu aan staat oid) zodat ik een mooi lampje had.

de lamp:
Afbeeldingslocatie: http://got.korthuis.com/M5110002b.JPG

nu zit het me echter tegen; want niet de regelaar maar een weerstand is stuk.... wat heet stuk; hijs gewoon doorgebrand :'(

Afbeeldingslocatie: http://got.korthuis.com/M5110003a.JPG

de kleuren op de weerstand zijn ook helemaal weg gebrand. En dat is nu juist mijn probleem, en daar hoop ik ook info over te krijgen. Is er een manier om toch de weerstand te vervangen?
de weerstand zelf kan niet doorgemeten worden.
helaas zit er op het printje zelf niet een weerstand met dezelfde codering (R3)

nou zat ik zelf te denken om gewoon een weerstand te paken met een hoge waarde; kijken of dat werkt. en als dat werkt kijken of hij niet te zwak schijnt. Kan dat?

of is er misschien een manier om de schakeling te berekenen a.d.v. de componenten?

het is de dimmer voor de 300 watt halogeenlamp.

helaas is het onderdeel ernaast ook iets verbrand, en ik weet niet hoe zo'n ding heet (en of die nu stuk is)

Afbeeldingslocatie: http://got.korthuis.com/M5110001a.JPG

Afbeeldingslocatie: http://got.korthuis.com/M5110008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://got.korthuis.com/M5110002a.JPG

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Ik weet niet zo veel af van halogeendimmers, maar ik geloof dat het niet zo eenvoudig was als "We gooien er een weerstandje tussen en hij schijnt zachter", wat meteen de reden is dat normale dimmers niet werken.
Je wil dus eigenlijk even kijken wat die weerstand doet, wat zijn functie is, voordat je kunt gaan aanprutsen met andere weerstanden. Iets kapot maken zul je er trouwens niet vlug mee doen, maar het kon allemaal wel eens niet zo makkelijk gaan werken als je denkt :P

Als ik het echter zo zie, lijkt dat nog best wel mee te vallen. Dat zwarte ding met zo'n "koelvin" dat achter die weerstand zit, lijkt me een Triac, en daar kun je redelijk makkelijk de specificaties van opzoeken. Daar kan dan vast iemand hier in CME wel weer wat mee :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er is geen zinnig woord over te zeggen over welke waarde deze weerstand moet hebben. Dit is afhankelijk van teveel factoren.
Waarschijnlijk stuurt hij de Triac aan die er vlak naast zit, maar dat zegt nog niks over zijn waarde... Dus helaas.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

je hebt toch 2 dimmers? Schoef die andere eens open, en kijk wat voor weerstand er daar tussen zit.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Als je nog enkele kleuren kan zien en posten kunnen al een aantal mogelijke weerstanden gegeven worden. ws zal het een gewone weerstand uit de E12 reeks zijn.
Edit: |:( de andere dimmer openschroeven idd, dat is DE oplossing

En "het onderdeel ernaast", wat bedoel je daarmee??

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 26-08-2004 15:46 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 15:42:
je hebt toch 2 dimmers? Schoef die andere eens open, en kijk wat voor weerstand er daar tussen zit.
die andere is helaas voor een ander type halogeenlamp.
wat ik weet van printplaatjes is als 2 weerstanden hetzelfde zijn staat er op de printplaat dezelfde code....
en ik kan 4 weerstanden zien en daarvan 3 codes lezen; R1, R2; R3
allemaal verschillend dus.

Verwijderd

@Rapier Zo te zien zitten er twee dimmers op een print ! Dus gewoon het schema uitpluizen , dan vindt je in het andere circuit de corresponderende weerstand. ! (vermoedelijk heof je maar een gedeelte uit te zoeken , zit die weerstand aan de potmeter of bij een andere opvallende component ; dan ben je er zo uit !

R1 , R2 zijn niet de coderingen maar gewoon volgnummers die de componenten eenduidig aanduiden. Ik blijf toch bij bovenstaande !

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 15:47 . Reden: Oeps dubbel ! ]

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 15:46:
@Rapier Zo te zien zitten er twee dimmers op een print ! Dus gewoon het schema uitpluizen , dan vindt je in het andere circuit de corresponderende weerstand. ! (vermoedelijk heof je maar een gedeelte uit te zoeken , zit die weerstand aan de potmeter of bij een andere opvallende component ; dan ben je er zo uit !

R1 , R2 zijn niet de coderingen maar gewoon volgnummers die de componenten eenduidig aanduiden. Ik blijf toch bij bovenstaande !
ik denk idd dat ik dit dan maar probeer.
ik ga kijken welke codering de laatste weerstand heeft. komt deze overeen met 1 van de andere dan gok ik erop dat er 2 x 2 dezelfde weerstanden op zitten. zo niet dan laat ik het rusten en kijk ik of ik de lamp houd voor het 'leeslampje' of dat de container hem mag hebben. (alhoewel; als ik hem naast de container zet dan is hij in deze wijk waarschijnlijk ook binnen 10 minuten weg :P )

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 15:42:
Volgens mij is die tweede dimmer voor de tweede lamp, en die zal dus wel compleet anders zijn.

Kun je anders niet gewoon een nieuwe halogeendimmer kopen voor dit ding? Hebben ze dacht ik zelfs bij de Gamma.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Vergeet nu dat R1 en zo eens , maar kijk naar het circuit. Ik zie zo al dezelfde potmeters en dezelfde ontstoorspoelen. Alle kans dat ook de schakelingen hetzelfde zijn.
Even ter verifiering , zijn beide triacs evengroot en hebben ze een even groot koelplaatje ?

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
dawuss schreef op 26 augustus 2004 @ 15:51:
[...]

Volgens mij is die tweede dimmer voor de tweede lamp, en die zal dus wel compleet anders zijn.

Kun je anders niet gewoon een nieuwe halogeendimmer kopen voor dit ding? Hebben ze dacht ik zelfs bij de Gamma.
damn... ik kan natuurlijk gewoon de hele dimmer overslaan |:(
mij maakt het niet zoveel uit of hij fel schijnt of niet; en ik kan er idd altijd nog een andere dimmer tussen zetten....

ik zoek het weer allemaal te moeilijk.
nog ff die laatste weerstand bekijken en anders kijken hoe ik de dimmer oversla.

dank allen

edit:
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 15:54:
Vergeet nu dat R1 en zo eens , maar kijk naar het circuit. Ik zie zo al dezelfde potmeters en dezelfde ontstoorspoelen. Alle kans dat ook de schakelingen hetzelfde zijn.
Even ter verifiering , zijn beide triacs evengroot en hebben ze een even groot koelplaatje ?
ze zijn wel even groot; alleen 1 heeft wel een extra stukje metaal (voor afvoeren van warmte?) en de ander niet:
Afbeeldingslocatie: http://got.korthuis.com/M5110008a.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 26-08-2004 15:59 ]

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:32
Je kan natuurlijk ook gewoon een potmeter eraan hangen en blijven bij draaien totdat de lamp het goed doet en als hij het goed doet dan gewoon de weerstandswaarde meten dan weet je welke weerstand je nodig hebt :) :)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:01

SkyStreaker

Move on up!

Staat er op de onderkant van de standaard de fabrikant? Kijk je even of zij een site hebben, of een telefoonnummer waar je wellicht heen kan bellen?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Als dat ding de Triac aanstuurt, kan je dan niet nazoeken welke spanning die Triac moet hebben?
Dan meet je de spanning tussen waar het weerstandje zat en je ground, en je weet welke weerstand er hoort?

(vergeef me als ik de termen 'soanning' en 'stroom' weer door elkaar haal)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, als die 2 dimmerhelften hetzelfde zijn dan moet je zoals hierboven gezegd gewoon kijken wat er in de andere kant inzit: Draai de print om en kijk naar welke pinnetjes van welke onderdelen de weerstandspennetjes heenliepen. Pak dan op de andere helft die onderlen weer en volg de spoortjes terug totdat je bij een weerstand uitkomt. 99% kans dat de waarde van die weerstand hetzelfde is al je verkoolde weerstand, en dan ist alleen ff richting electroboer fietsen en, mits die weerstand het enige is wat stuk is gegaan, werkt het weer.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Dat zal de vraag zijn ... een weestand gaat niet sprontaan in rook op, dus ik ben bang dat er meer gesneuvelt is.

Repareren doe je zo.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:27

ThaHandy

Discovery Channel

een overload ofzow?
verkeerde wattage halogeenlampje?!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57
Technokiddy schreef op 26 augustus 2004 @ 16:53:
Je kan natuurlijk ook gewoon een potmeter eraan hangen en blijven bij draaien totdat de lamp het goed doet en als hij het goed doet dan gewoon de weerstandswaarde meten dan weet je welke weerstand je nodig hebt :) :)
dat idee kreeg ik ook net,

als je een potmeter met een grootbereik (rijk??) doet, die er even aansoldeerd, draaien tot hij het goed doet (bij 0 beginnen!!!) en dan moet een metertje de weerstand meten van die potmeter. (meet,meter,gemeterd,...)

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

offtopic:
bereik is goed :)

bij 0 beginnen? volens mij bedoel je dan bij 100 beginnen, juist volle weerstand geven, en dan afbouwen tot hij het goed doet

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

Een dimmer bestaat in principe uit een diac, een triac, een potmeter en een condensator.
Als de weerstand deel uitmaakt van de eigenlijke dimmerschakeling kan ie eigenlijk alleen maar in serie met de potmeter staan, in andere gevallen maakt ie waarschijnlijk deel uit van het ontstoringsnetwerk of anti-hysteresis gedeelte.
Omdat de dimmer niet meer werkt is het niet in het geheel onmogelijk dat het de serieweerstand is, de waarde zal een procent of 5 van de waarde van de potmeter zijn. Als dat zo is dan zal de potmeter ook wel stuk zijn en de rest ook, maar ja, zeker weten doe ik dat niet, wisselspanning is niet mijn sterkste kant.
Eigenlijk heb ik helemaal geen sterke kanten maar dat is weer een ander verhaal..

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 01:00 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

kun je anders ff een fototje maken van de onderkant (soldeerzijde) en met paint de componenten erbijtekenen dan kunnen we zien wat de functie van de geroosterde weerstand is.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Sorry hoor, maar als een weerstand zo doorfikt denk ik dat andere onderdelen ook mol zijn. Als je toch gaat kloten, zou ik iig een brandblusser bij de hand houden... en een elektriciteits groep waarvan de stop mag knallen...

Advies: koop (of bouw) een nieuwe dimmer.

edit:
zoals Sine al zei :)

[ Voor 16% gewijzigd door MeMoRy op 27-08-2004 14:34 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1