Toon posts:

[XP SP2] Network drives werken niet meer na installatie SP2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik gebruik network drives om met mijn notebook via het netwerk mijn desktop te kunnen benaderen. Na het installeren van SP2 werkten deze echter niet meer... Ik heb al wat opzoekwerk verricht en ben erachter gekomen dat poort 445 geopend moet worden. Dit lukte niet via het GUI van de firewall, dus heb ik cmd geopend en "netsh firewall set portopening TCP 445 ENABLE" ingevoerd.

Helaas zegt hij nu:

Er is een fout opgetreden bij het herstellen van de verbinding met M:\\KDESKTOP\F$

Microsoft Windows-netwerk : kan het netwerkpad niet vinden.

Deze verbinding is niet hersteld.

Heeft iemand misschien een ander ideetje om zowel de firewall als network drives te kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 11:52
heb je al eens zonder firewall geprobeert zo dat je zeker weet dat deze de oorzaak is?

Verwijderd

Topicstarter
ja, zonder firewall werkt het perfect

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer eens op IP address te connecteren? Normaal gesproken is alles in je eigen subnet 'trusted' en hoef je port 445 dus niet expliciet open te zetten :)

Zit de PC waarmee je connectie wil maken toevallig in een ander subnet? :)

Verwijderd

Topicstarter
Notebook:
Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.2.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.1

Desktop:
Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.2.102
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.1

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 14:41

silitek

Tubes Only

Heb het zelfde probleem..echter, als ik eerst firewall uitschakeld kom ik in mijn netwerk. En als ik firewall weer inschakeld blijft de networkverbinding ok?!

vreemd..maar is mee te leven ;)

Tubes....It's what make music music!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 16:19
Hetgeen ik gewoon doe is dat stomme ding meteen na de installatie uit zetten. 9 van de 10 pc's die ik tegen kom hangen toch in een netwerk..

Wat ik wel vreemd vind is dat ze ook bij Windows XP Professional de firewall standaard aan zetten terwijl deze versies zakelijk gebruikt worden en dus meestal in beter beveiligde netwerken enzo.. Bij WinXP Home is ie inderdaad gewoon nodig.

[ Voor 48% gewijzigd door Bart© op 27-08-2004 09:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
IK heb er inderdaad wel een router voorhangen, maar ik geloof niet dat die ook als firewall fungeert. En tegenwoordig is dat echt wel nodig, ik las onlangs ergens dat onbeschermde PC's na 20min al geïnfecteerd kunnen raken.

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 17:34

Kristof

is een Belgisch product

Op tweakers.net stond idd dat article, maar het ging niet over systemen zonder FW, maar over niet-gepatchte systemen

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Verwijderd

Topicstarter
Kristof schreef op 27 augustus 2004 @ 11:11:
Op tweakers.net stond idd dat article, maar het ging niet over systemen zonder FW, maar over niet-gepatchte systemen
Ja, ok. Maar toch... Een firewall is nog altijd vrij noodzakelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 15:25:
Hallo,

Ik gebruik network drives om met mijn notebook via het netwerk mijn desktop te kunnen benaderen. Na het installeren van SP2 werkten deze echter niet meer... Ik heb al wat opzoekwerk verricht en ben erachter gekomen dat poort 445 geopend moet worden. Dit lukte niet via het GUI van de firewall, dus heb ik cmd geopend en "netsh firewall set portopening TCP 445 ENABLE" ingevoerd.

Helaas zegt hij nu:

Er is een fout opgetreden bij het herstellen van de verbinding met M:\\KDESKTOP\F$

Microsoft Windows-netwerk : kan het netwerkpad niet vinden.

Deze verbinding is niet hersteld.

Heeft iemand misschien een ander ideetje om zowel de firewall als network drives te kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!
Hoezo werkt het via de GUI niet ? Ik heb het op het werk ook SP2 geinstalleerd staan en daar heb ik gewoon eerst de meldingen van de firewall laten aanstaan. Hij meld het 1x, je klikt op oke en het werkt prima...

Overigens voor alle sys admins : als je sp2 installeert, doe dat op een TEST machine die niet live staat... aanpassingen op het domein met sp2 kan zaken veroorzaken die je niet kan overzien... zoals het aanpassen van policies via sp2... dan kan je met lagere OS-en de policies niet meer lezen....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 10:49:
IK heb er inderdaad wel een router voorhangen, maar ik geloof niet dat die ook als firewall fungeert.
Zolang je NAT hebt, en dat heb je, want je interne IP begint met 192.168, zal je router standaard alle binnenkomende TCP connecties van buitenaf weigeren, simpelweg omdat de router niet weet naar welke PC hij zo'n connectie zou moeten doorsturen. Dit (het weigeren van binnenkomende connecties) is ongeveer de basisfunctionaliteit van een firewall.

Een software-firewall kan als bijkomende functionaliteit hebben, dat het ook beschermt tegen gevaren / wangedrag van binnenuit, als gevolg van virussen, worms en spyware. De standaard firewall van XP doet dat echter niet.

Oftewel, een goede software firewall is belangrijk, maar die van XP voegt weinig toe aan wat je router al doet.
Pagina: 1