Onduidelijkheden over FPU van Via C3 (Nehemiah)

Pagina: 1
Acties:

• TWolf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-01 22:22

TWolf

www.AniWay.nl

Topicstarter
De nieuwe Via C3 core genaamd Nehemiah zou een FPU hebben die op volle kloksnelheid draait ipv op halve.

Zo staat het ook netjes op de Via C3 site:
"Full Speed FPU: Additional processing power for 3D graphics, multimedia, and streaming functions"

Nu is het mij alleen niet helemaal duidelijk of dat ook echt zo is. In de datasheet staat nl op pagina 2-10:
"The FP unit is clocked at ½ the processor clock speed; that is, in an 800-MHz VIA C3, the FP-unit runs at 400 MHz."
De datasheet is van 17 juni 2004 en in de changelog staat dat er Nehemiah data in staat.

Dus: draait de FPU nu wel of niet op volle kloksnelheid?
of draait de FPU alleen op volle snelheid wanneer je 3d graphics, multimedia e.d. 'doet'?

Aangezien ik een aantal applicaties wil draaien die de FPU nodig hebben, zou ik dit wel willen weten. Iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door TWolf op 26-08-2004 15:13 ]

Promoot Anime, wordt lid van AniWay!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
de 800MHz C3 is geen Nehemiah dacht ik toch? Misschien hebben ze hem niet helemaal goed nagekeken

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• TWolf

TWolf

www.AniWay.nl

Topicstarter
Weet ik, maar dat noemen ze als voorbeeld.
Er staan meer dingen in het document die alleen op de Nehemiah slaan, dus ze hebben er wel degelijk naar gekeken.

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TWolf schreef op 26 augustus 2004 @ 15:16:
Weet ik, maar dat noemen ze als voorbeeld.
Er staan meer dingen in het document die alleen op de Nehemiah slaan, dus ze hebben er wel degelijk naar gekeken.
Dus hebben ze enkel wat gepaste en verder niet 't verhaal vernieuwd.

• TWolf

TWolf

www.AniWay.nl

Topicstarter
Dat is wel erg makkelijk gezegd.

Via probeert binnen de embedded markt zich te profileren. Het eerste wat die embedded bedrijven doen is de datasheets bekijken.

Ik kan me niet voorstellen dat ze zoiets slordigs doen door het te 'vergeten'; het is nota bene een Selling Point voor ze. Dan kun je echt wel verwachten dat ze dat er netjes in zetten.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
stuur ze anders gewoon een mailtje hierzo

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij de oude pre-Nehemiah C3 draait de FPU op 1/2 clock, vanaf de Nehemiah (1GHz+) draait hij op volle speed. Dan nog blijft het hopeloos brak presteren, als je FPU-intensive apps hebt moet je geen C3 kopen, punt. Zijn je apps eerder ALU-intensive, dan is de C3 wel een interessante low-power, low-budget optie.

Dat FPU een selling point van de C3 zou zijn is natuurlijk niet het geval, dat is het nooit geweest, ook niet in de dagen van de oude Cyrix en IDT chips waar de C3 uiteindelijk op gebaseerd is. Goede ALU performance voor een lage prijs, dat is de unique selling point geweest, waar sinds de C3 bijgekomen is dat het ook minimale stroom verbruikt (een C3-1000 verbruikt evenveel als een oude Pentium 60 8)7 )

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op 27 augustus 2004 @ 15:11:
Bij de oude pre-Nehemiah C3 draait de FPU op 1/2 clock, vanaf de Nehemiah (1GHz+) draait hij op volle speed. Dan nog blijft het hopeloos brak presteren, als je FPU-intensive apps hebt moet je geen C3 kopen, punt. Zijn je apps eerder ALU-intensive, dan is de C3 wel een interessante low-power, low-budget optie.

Dat FPU een selling point van de C3 zou zijn is natuurlijk niet het geval, dat is het nooit geweest, ook niet in de dagen van de oude Cyrix en IDT chips waar de C3 uiteindelijk op gebaseerd is. Goede ALU performance voor een lage prijs, dat is de unique selling point geweest, waar sinds de C3 bijgekomen is dat het ook minimale stroom verbruikt (een C3-1000 verbruikt evenveel als een oude Pentium 60 8)7 )
De oude pre-Nehemiah C3 werd Ezra genoemd ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TWolf

TWolf

www.AniWay.nl

Topicstarter
vanaf de Nehemiah (1GHz+) draait hij op volle speed.
en daar zit het em in. Dat staat alleen op de website genoemd, maar verder nergens, niet in documentatie, datasheets of whereever. De documentatie is echter wel bijgewerkt voor de Nehemiah, dus dan zou je het erin verwachten, toch? Maar in de docs staat dus dat de fpu op halve snelheid draait.

Ik heb mijn app al op een Ezra 1.0 Ghz en een Nehemiah 1.2 Ghz gedraaid, maar zie qua fpu performance nauwelijks verschil, vandaar dat ik het in twijfel trek.
De fpu zou nl van 500 Mhz naar 1200 Mhz moeten gaan, dus ik verwachtte dat te merken.

Het punt is dat ik maar een klein beetje extra FPU zou willen hebben vergeleken met de Ezra, maar dat ik dat niet direct vind bij een Nehemiah.

Pagina: 1