[WinXP] Verschil tussen OEM en retail

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:23
Ik weet dat er de volgende verschillen bestaan tussen OEM en retail versies van Windows XP (Home):

* Retail heeft mooie verpakking e.d. erbij, OEM alleen de cd
* Retail heeft support van Microsoft, OEM bij leverancier

Zo zullen er vast nog enkele (kleine) verschillen zijn.

Wat ik me nou afvraag, als ik naar het Systeem venster ga (Start->Configuratiescherm->Systeem) dan staat daar mijn product id. In mijn geval met de letters OEM erin.

Zijn de OEM cd's gebaseerd op het serienummer of op de cd? Dus ik bedoel, als ik een retail cd pak en mijn serienummer erbij doe pakt hij hem dan als een OEM? Of als ik een OEM cd neem met een retail serienummer is het dan OEM/retail?

Ik heb GoT en Microsoft.com al wat doorgelezen maar ik kan hier niets over vinden.

Trouwens ik kreeg bij mijn computer een plastic ding met daarin een groen boekje en een cd. Ik dacht eerst dat het een retail was maar toen ik hem open maakte zag ik dat die cd anders was (het merk van de computer stond erop) ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Spixo op 26-08-2004 14:54 ]

Verwijderd

Ik heb volgens mij wel eens een windowsversie (geen XP) geprobeerd te installeren met een code van retail, terwijl 't een oemversie was. Volgens mij maakte de setup toen wel bezwaar.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Het grote verschil tussen oem en retail versie's is de support, bij een oem versie mag je officieel ms niet bellen bij problemen maar moet je je hardware leverancier bellen. Een oem licentie mag ook alleen bij een nieuwe pc geleverd worden, en niet "los" in de winkel verkocht worden. Er is ook wel degelijk een verschil tussen de oem & retail installatie cd's, zo slikt de oem cd alleen maar oem keys en de retail alleen retail keys.

Verder info's kun je hier vinden: http://members.microsoft....icensing/licensingbasics/.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:23
Ik zit namelijk met een nogal vreemd probleem. Ik had op mijn pc altijd een restore partitie, die had ik verwijderd want ik gebruikte hem toch niet.

Nu wilde ik Windows opnieuw installeren dus ik pak mijn Windows XP Home OEM cd, doe de install, verrek ik hoef nergens een key in te vullen.

Windows was ook al geactiveerd daarna :? Toch zit op mijn pc zo'n blauw stickertje met een officeel serienummer, ik zit me dus te bedenken waar ik die serial voor kan gebruiken....

offtopic:
weet iemand hoe dit is gedaan dat activatie niet hoeft? ze hebben windows toch niet gecrackt he ;) Als de methode bekend is zou dat wel handig zijn bij een unattended installation voor andere xp home gebruikers

Verwijderd

OEM is gemaakt door systeembouwers denk aan grote bedrijven en pc leveranciers met van die rescue disks erbij

dat zijn dus zelf gemaakt windows instalatie's zeg maar met de basis erin + wat extra's van bijv compaq of Packard bell om maar een voorbeeld te geven.

en retial is dus gewoon standaart in de winkel gekocht

• Chrissels
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04-2022
Ricardo87 schreef op 26 augustus 2004 @ 20:56:
[...]
offtopic:
weet iemand hoe dit is gedaan dat activatie niet hoeft? ze hebben windows toch niet gecrackt he ;) Als de methode bekend is zou dat wel handig zijn bij een unattended installation voor andere xp home gebruikers
Sommige PC bouwers hebben een deal met Microsoft gesloten, zolang de Windows versie die ze erbij leveren op hun merk (of type?) PC draait hoeft er niet geactiveerd te worden.
Ik weet niet meer exact hoe dit in elkaar zat, maar ik ben het een keer tegengekomen toen ik met Google aan het zoeken was toen ik zelf een probleem had met mijn Windows die niet meer wilde activeren.
Pagina: 1