Toon posts:

Ander OS starten zonder reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie OS-en op mijn systeem staan: Windows XP, Slackware en Fedora. Standaard werk ik in Slackware maar soms boot ik in Windows of Fedora. Nu vind ik 't onzin om daar steeds voor te rebooten, ik vroeg me af of het niet mogelijk is de shutdown-scripts zo aan te passen dat ze op het eind, ipv de computer rebooten, gewoon de os-loader op de betreffende partitie starten. Is zoiets mogelijk? Ik weet bv dat je met loadlin linux vanuit Dos kan loaden. Het lijkt me dat dit moet kunnen maar hoe?

Aanvullende info: Windows XP staat op hda1, slackware op hda5 en fedora op hda7. De NT-loader staat op de MBR; slack gebruikt lilo op de rootsector van zijn schijf, fedora heeft grub op zijn rootsector.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik denk het niet, enkel OS'en die niet in protected mode draaien kunnen dit soort grappen uithalen.

Het enige wat ik kan bedenken is een patch voor de kernel die terug switched naar real mode (weet zelfs niet of dit kan) en dan een stukje code uitvoert...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is wel eens eerder voorbijgekomen; wellicht interessant leesvoer waar de meeste informatie reeds in zal staan:

[rml][ *nix] Een OS een ander OS laten booten[/rml]

:)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Wellicht dat je wat kunt met Xen. Hiermee is het mogelijk om virtualisatie toe te passen op "normale" pc's (aka, parallel meerdere operating systems draaien op de hardware)

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Vroeger kon je met windows 98 opnieuw booten, door shift in te drukken en dan kwam je meteen weer in booting menu. Dus het moet wel kunnen.

Verwijderd

Mister I schreef op 26 augustus 2004 @ 16:35:
Vroeger kon je met windows 98 opnieuw booten, door shift in te drukken en dan kwam je meteen weer in booting menu. Dus het moet wel kunnen.
Daarmee herstarte je alleen de grafische interface en niet de kernel. Vergelijkbaar met het herstarten van X windows.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 16:57:
[...]

Daarmee herstarte je alleen de grafische interface en niet de kernel. Vergelijkbaar met het herstarten van X windows.
Maar is dit geen optie dan voor de ts? Dat hij alleen van grafische interface wisselt?
Het nadeel is dan natuurlijk wel dat het een stuk zwaarder is voor de pc. Dus dat hij meerdere kernels heeft draaien of is dat niet mogelijk?

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:20
Was HyperOS hier niet voor? (kben ni zeker)

Verwijderd

Mister I schreef op 26 augustus 2004 @ 17:05:
[...]

Maar is dit geen optie dan voor de ts? Dat hij alleen van grafische interface wisselt?
Het nadeel is dan natuurlijk wel dat het een stuk zwaarder is voor de pc. Dus dat hij meerdere kernels heeft draaien of is dat niet mogelijk?
Dat is niet mogleijk, en de grafische schil herstarten telt bij Windows al niet als een OS reboot dus bij Linux al helemaal niet. Veel Linux users gebruiken überhaupt geen grafische schil...

Je kan niet meerdere kernels simultaan runnen zonder ernstige trucendozen te gebruiken.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Afhankelijk van wat je in die andere OS-sen wilt doen, is VMWare misschien een optie?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Windows XP kan je hibernaten natuurlijk.
Maar dan is het wel een reboot maar niet een Windows reboot.

Misschien kunnen die andere OS ook wel hibernaten op een soortgelijke manier.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18
Als je graag switched... Al gedacht aan VM-ware?

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Sowieso een beetje gek, 2 verschillende linux distro's.
Je zal er vast een goeie rede voor hebben, maar 't lijkt me dat je FC2 niet écht nodig hebt.

Dan zou je dus idd VMWare kunnen gebruiken, tenzij je XP gebruikt voor bijvoorbeeld CloneDVD. Da's ook de enige rede dat ik XP nog op m'n bak heb staan. Voor de andere Windows-only meuk draai ik Win4Lin (Win98 als app in Linux, 'boot' in +- 10 sec en kan fullscreen of in venster). Ideaal :)

Verwijderd

Ik weet dat er iets is om linux kernels op een productiemachine snel(paar seconden) te switchen. Maar geen idee meer hoe het heet. Maar dan weet je in ieder geval dat er zoiets voor Linux kernels is.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Er is inderdaad User Mode Linux: http://user-mode-linux.sourceforge.net/
Dit draait een Linux kernel in user mode, dus in je huidige OS.

Ik weet van vroeger iets waardoor je bij het rebooten niet door het BIOS hoefde en dus direct na de "reboot" je GRUB/LILO of 'Bezig met starten van Windows' alweer ziet. Maar hoe het heet en of het tegenwoordig met de huidige bootloaders nog werkt weet ik niet. Een oud bericht op linux-future heeft het er wel over: http://mail.nl.linux.org/linux-future/1999-04/msg00067.html

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18
rb338 schreef op 26 augustus 2004 @ 18:13:
Dan zou je dus idd VMWare kunnen gebruiken, tenzij je XP gebruikt voor bijvoorbeeld CloneDVD. Da's ook de enige rede dat ik XP nog op m'n bak heb staan.
Ik snap je niet? Je kunt toch gewoon CloneDVD gebruiken op het host OS? Of doel je nu op ESX, welke linux als host OS draait? Werkt clonedvd niet onder een VM? (weet niet, nooit geprobeerd, kan me wel voorstellen dat het niet werkt onder VM)
Pagina: 1