Toon posts:

[Win2003] Internet buiten domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik weet niet zo goed of de titel duidelijk over komt maar ik zit met het volgende probleem:

We hebben hier op het kantoor Windows 2003 Small Business Server draaien. Op het domein staan verschillende Computers en Laptops met windows XP Pro die hebben allemaal internet en alles draait prima. Nu hebben we alleen 1 laptop die draait Windows XP Home en die willen we wel internet geven maar die moet niet op het domein (als dat al zo kunnen met Windows XP Home) Maar nu lukt mij dat niet. Ik vraag dit aan jullie omdat wij hier op het kantoor geen systeem beheerder meer hebben die is vertrokken. Dus nu probeer ik met mijn geringe kennis hier wat aan te doen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

- Update Situatie -
We hebben adsl en de router gaat naar de server en de server verdeelt over de clients.

Alvast bedankt,

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 14:55 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:16

mutsje

Certified Prutser

Op welke manier hebben jullie internet connectie? is dit ADSL > ROUTER > workstations/server. Of gaat het via de server als enige mogelijkheid?

Zet dit in je starterspost aub.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hoe heb je internet gedeeld? Met ICS, RRAS of via een Proxy(bijv. isa server) ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Met de functie die Windows 2003 server heeft dat is RRAS als ik het goed heb.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:16

mutsje

Certified Prutser

je zou in principe de proxy in je internet explorer kunnen zetten (server adres) dan krijg je als het goed is een popup waar je username \ password moet invullen. Zorg dat dit een domain\username account is. Nu zou internet mogelijk moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 26 augustus 2004 @ 15:34:
je zou in principe de proxy in je internet explorer kunnen zetten (server adres) dan krijg je als het goed is een popup waar je username \ password moet invullen. Zorg dat dit een domain\username account is. Nu zou internet mogelijk moeten zijn.
Als er nou geen proxy draait? of bedoel je dat ik gewoon server domein naam als proxy moet invullen?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 15:35:
[...]
Als er nou geen proxy draait? of bedoel je dat ik gewoon server domein naam als proxy moet invullen?
Ja :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Nu zul je net zien dat de eigenaar van de laptop weg is inclusief de laptop .. :( dus ik laat jullie morgen wel weten of het gelukt is en anders val ik jullie gewoon weer lastig,

Alvast bedankt voor de moeite zover.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

server als proxy invullen terwijl er geen proxy draait is volledig zinloos...
het zou handig zijn als je zou melden hoe die internet verbinding zowieso werkt..
Blijkbaar regelt de server de verbinding met de adsl verbinding..
maar gaat dat dan via een echte router? of is het een adsl modem en maakt de server de verbinding?
hoe deelt die het dan?
Kan je vanaf een client naar buiten pingen?
heb je de gateway ingesteld op die home versie?

info info info

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
Quckje wordt veel suc6 toegewenst met het beheren van het kantoornetwerk.
Gezien de wijze waarop je dit topic start en de info die je geeft, raad ik je echter ten zeerste aan er vanaf te blijven en tegen je baas te zeggen een professional in te huren :) en daar bedoel ik niets ten nadele van jou mee.

Ook ervaren systeembeheerders lopen regelmatig tegen schier onoplosbare problemen aan; de veelheid aan (apparaatafhankelijke) instellingen en mogelijkheden, de eindeloze lijst van afhankelijkheden (als je "dit" doet, moet je "dat" ook doen; als je "dat" doet, moet je wel éérst "zus" gedaan hebben, maar dan wijzigt "zo" ook, als je begrijpt wat ik bedoel).

Mocht je het toch willen proberen, dan idd graag meer info over je netwerk, vooral mbt de ADSL verbinding, DHCP instellingen, RRAS instellingen e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door Jikra op 28-08-2004 09:22 ]

Jikra

Verwijderd

als de sbs server isa geinstalled heeft staan , kan je hem gewoon als gateway/proxy opgeven. evt moet je nog een domain pw meegeven maar dat is afhankelijk van je instellingen (en wat meer info zou handig zijn om te posten ja)

• eigenwijsje
  • Laatst online: 06-09-2022
Ik meen trouwens dat 2003 standaard internet shared op basis van NAT.

dan zou je gewoon het ip van de server moetten invullen als zijnde de gateway en de DNS of je nu op het domein aangemeld word of niet, maakt niets uit, het werkt dan wel. Je eigen IP moet trouwens wel aangepast worden naar de rest van het netwerk. Trouwens ook XP Home editie kan op een domein, heb ik zelf ook al mee ge-experimenteerd. Echter om harddisks die op de server staan te mappen kun je beter doen met XP pro omdat die het wachtwoord kan onthouden om in te loggen XP-home editie kan dit niet, hooguit als je zelf een batch schrijft dat ie de drives moet zoekken met user/pass.

nou ik hoop dat het nu lukt, de mazzels

Verwijderd

eigenwijsje schreef op 28 augustus 2004 @ 09:45:
Ik meen trouwens dat 2003 standaard internet shared op basis van NAT.
2003 shared standard geen internet :)
Trouwens ook XP Home editie kan op een domein, heb ik zelf ook al mee ge-experimenteerd. Echter om harddisks die op de server staan te mappen kun je beter doen met XP pro omdat die het wachtwoord kan onthouden om in te loggen XP-home editie kan dit niet, hooguit als je zelf een batch schrijft dat ie de drives moet zoekken met user/pass.
haha als je een batch moet maken met username en pass dan log je dus _niet_ in op het domain.

• qwertyuiop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 11:55
Dus er zitten 2 netwerkkaarten in de server die ook gebruikt worden?
Of zit de router rechtstreeks in de hub/switch?

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
Hierboven doelde ik overigens op de nette oplossing, een simpele workaround is om het hele domein lekker het domein te laten en de laptop rechtstreeks aan de Etech router te hangen, al dan niet met een vast IPnummer in de (alternatieve) netwerkinstellingen van die laptop, desnoods met een extra switch/hub ertussen (€ 20 uitgeven ipv uren "kloten" met instellingen).

Jikra

Pagina: 1