[VDUB] Deinterlacen naar 50fps

Pagina: 1
Acties:

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Topicstarter
Eigenlijk geen vraag maar meer iets dat ik wil delen. Ik wist eerder nooit hoe het nou precies zat met het aantal frames per seconde bij TV en video, ik was altijd in de veronderstelling dat het 25fps was, is het ook, maar in iedere frame staat genoeg informatie om 2 plaatjes weer te geven dmv interlacing.

Misschien gesneden koek voor de meesten, maar ik kom er net achter. In iedere frame staan fields voor 2 beelden opgeslagen, je kunt dus de-interlacen in Virtualdub door te blenden, maar in combinatie met Avisynth kun je ook deinterlacen door de fields te scheiden naar 2 individuele frames, waardoor je een 50fps stream krijgt. Nadeel is wel dat je 50% van je verticale resolutie verliest, maar 50fps maakt dat wel weer goed :)

Nu heb je een keuze om de video op 50fps te laten draaien of op 25fps, voor dit laatste kies ik meestal omdat je dan 25fps slowmotion beelden krijgt. :)

Zie dit voorbeeld van 25fps slowmotion.

Dus allemaal aan de avisynth ;)

Je maakt een .avs textfile aan waar je het volgende in zet:

code:
1
2
AVISource("video.avi")
separatefields

Het .avs bestand open je vervolgens in Virtualdub en je ziet meteen het resultaat. Virtualdub zet meteen het aantal fps op 50 en het resultaat is echt perfect, vloeiende video op 50fps :)

Resizen is nog wel nodig, je verliest dus wel wat resolutie...

Download my music on SoundCloud

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wordt je bestand niet opeens 2x zo groot, omdat je van 1 field een 2x zo grote frame maakt?

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Osiris schreef op 26 augustus 2004 @ 13:53:
Wordt je bestand niet opeens 2x zo groot, omdat je van 1 field een 2x zo grote frame maakt?
Nee, want je geeft bij compressen toch altijd een bitrate op, je bestand blijft dus even groot, tenzij je hem uncompressed opslaat natuurlijk :D

Bij slowmotion is dit wel het geval, omdat de clip dan in tijd langer wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door dominic op 26-08-2004 13:54 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
dominic schreef op 26 augustus 2004 @ 13:54:
[...]

Nee, want je geeft bij compressen toch altijd een bitrate op, je bestand blijft dus even groot, tenzij je hem uncompressed opslaat natuurlijk :D

Bij slowmotion is dit wel het geval, omdat de clip dan in tijd langer wordt.
Dan verlies je dus eigenlijk de helft van de kwaliteit, aangezien hij opeens 2x zoveel data in dezelfde bitrate moet proppen?

Of snap ik er nu niets meer van? 8)7

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Osiris schreef op 26 augustus 2004 @ 13:56:
[...]

Dan verlies je dus eigenlijk de helft van de kwaliteit, aangezien hij opeens 2x zoveel data in dezelfde bitrate moet proppen?

Dat is waar inderdaad, met dezelfde bitrate compress je dan twee maal zoveel frames, dat gaat inderdaad ten koste van de kwaliteit, maarja, dan zet je de bitrate maar wat hoger ;)

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Ik zal even kijken of ik ook een 50fps sampletje online kan zetten, maar m'n bandbreedte bij xs4all is helaas beperkt..

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
hier trouwens een mooie site waarop enkele deinterlace methoden met uitleg staan: http://www.100fps.com.

Zie ook de clips onderaan de pagina, waarvan er enkele zijn gemaakt met een methode die lijkt op die van jou, met als verschil dat er niet geresized hoeft te worden (waardoor de uiteindelijke clip wat scherper is).
Sinds ik die site heb gevonden doe ik t iig op de manier die daar beschreven staat, werkt echt perfect :)

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Osiris schreef op 26 augustus 2004 @ 13:56:
[...]

Uncompressed wel, maar met mpeg4 is dat in principe niet noodzakelijk. Mpeg4 slaat voornamelijk verschillen tussen opeenvolgende frames op.. En je vat 'm al, die verschillen zijn bij 50fps kleiner ;). De bitrate zal wel iets omhoog moeten voor dezelfde kwaliteit, maar niet 2x zo hoog. In theorie dan.

Je bent trouwens nog iets vergeten denk ik TS, ik heb er zelf ook wel eens mee geëxpirimenteerd. Het is je misschien al opgevallen dat bij een interlaced beeld de 2 beelden met elkaar verweven zijn. Gevolg is dat het ene beeld één pixel hoger staat dan het andere.

Hierdoor trilt je video (iig, zo ziet het er toch wel uit hier, of zie ik het verkeerd?), ieder oneven (of even) frame schiet het beeld 1 pixel omhoog of omlaag. Dit was wel te fixen (door om-en-om niets aan een frame te doen en een frame 1 pixel omhoog/omlaag te plaatsen), maar ik weet zo niet meer hoe dat moest. Was wel een Vdub filter voor, zover ik zo snel in mijn Vdub voor je kan zien is het deinterlace - smooth welke ook "Alternate field order" als optie heeft. Als je deze gebruikt ipv. een gewoon resizefilter zou het goed moeten werken :). Voor de duidelijkheid.. Alternate field order moet je niet altijd gebruiken, alleen wanneer je beeld er nog erger van gaat trillen, dan plaatst ie de verkeerde frames omhoog/omlaag ;)

[edit]
Ik heb niet zoveel goede interlaced stuff meer op m'n HD geloof ik, maar een oud filmpje met redelijke conversie (meerdere keren compressed nu, dus matige kwaliteit) : http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/hddd00d50fps.avi

[edit2]
Oldschool stuff in slowmotion :+. Deze is ook een beetje mislukt, net als die eerste heb ik dat ooit in 640*480 gecaptured, gaat toch niet helemaal 100%..

http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/woei_oud_50fps_2.avi

Bedenk me nu dat ik eigenlijk net zo goed iets van TV kan cappen nu en dat slowmotion maken, maar ik ga zo slapen :+

[ Voor 40% gewijzigd door Mentalist op 27-08-2004 04:02 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Zelfde filmpje als in topicstart van m'n lieve katertje, alleen nu in 50fps full speed, dus geen slow motion.. Behoorlijk vloeiende video toch?

Hier.

Het resizen gebruik ik liever wel, want de daadwerkelijke resolutie die je verticaal over houdt is 50%. Dus in plaats van de verticale resolutie opnieuw te verdubbelen, halveer ik liever de horizontale, al is het alleen al om de performance hit die je krijgt bij 720*576*50fps..

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

dominic schreef op 27 augustus 2004 @ 11:58:
Het resizen gebruik ik liever wel, want de daadwerkelijke resolutie die je verticaal over houdt is 50%. Dus in plaats van de verticale resolutie opnieuw te verdubbelen, halveer ik liever de horizontale, al is het alleen al om de performance hit die je krijgt bij 720*576*50fps..
Ach, op een modern systeem draait dat best.

En dan nog, dan kan je toch het goede deinterlace - smooth filter gebruiken zodat je rustige video krijgt, en daarna de boel weer naar klein resizen? Kost je alleen iets meer tijd om te encoden, maar dan heb je waarschijnlijk wel rustigere video..

Geef het anders een kans. Als het echt geen klap uitmaakt kan je altijd weer terug naar je oude methode ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 27-08-2004 12:11 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1