Toon posts:

Computer valt na +/- 45 minuten uit

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.. ik heb dus een probleem.

Mijn computer valt na ongeveer 30 tot 50 minuten uit! Ik ben er inmiddels achtergekomen dat dit met het geheugen te maken heeft.

Dane-Elec 256MB PC2700 333MHz (eerste)
Samsung 256MB PC2100 266MHz (tweede)

Beiden staan op deze settings:
Freq: 233.3 MHz
FSB: DRAM: FSB + 66 MHz
CAS# Latency 2,5 clocks
Ras to cas delay: 5 clocks
Ras Precharge: 4 clocks
Cycle Time (Tras) 9 clocks

Verdere specs:

AMD Athlon 2600+ @ 1,97GHz (Temperatuur ligt rond de 50/60 graden)
Asus A7V8X-x
GeForce FX5200 128MB
Verder heb ik al getest met 1 stickje van Samsung en daarna 1 stickje van Dane-Elec, maar dat maakt niks uit.

Iemand een idee?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Hoe weet je dat het met het geheugen te maken heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik andere volgordes probeer wil hij niet opstarten enzo

tenminste, ik denk dat het het geheugen is

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 13:39 ]

Verwijderd

Omdat het gaat om 2 verschillende memory modules die verschillende snelheden hebben kan dit een conflict veroorzaken met het moederbord en dat het daarom crashed. Probeer 1 van de modules te verwijderen en test. Mocht het probleem zich weer voordoen neem dan de andere module en steek deze in het slot. Beide modules moeten dus apart getest worden. Hiermee kan het probleem verholpen worden. Test dit eerst. Werkt het nog niet dan kan het wat anderes zijn. Maar denk wel dat het probleem hiermee verholpen kan worden.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 11:06

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Je geeft zelf al aan dat het aan je geheugen ligt. Probeer eens wat andere reepjes geheugen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 13:39:
Omdat het gaat om 2 verschillende memory modules die verschillende snelheden hebben kan dit een conflict veroorzaken met het moederbord en dat het daarom crashed. Probeer 1 van de modules te verwijderen en test. Mocht het probleem zich weer voordoen neem dan de andere module en steek deze in het slot. Beide modules moeten dus apart getest worden. Hiermee kan het probleem verholpen worden. Test dit eerst. Werkt het nog niet dan kan het wat anderes zijn. Maar denk wel dat het probleem hiermee verholpen kan worden.
lees het eerste bericht eens door, heb ik dus al gedaan :/

Verwijderd

draai eens een paar uur memtest, eerst met het ene, en daarna met het andere reepje geheugen. Als je geen fouten vindt, wend je dan tot mijn mede-tweakers _/-\o_

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als de computer "gewoon" uitvalt na ongeveer 45 minuten zou het ook kunnen zijn dat de voeding oververhit raakt en een termische zekering heeft :? heb ik ook gehad met mijn ouwe voeding.

Verder moeten die 2 modules naast elkaar wel kunnen werken, uiteraard heb je uitzonderingen :P Ik heb een tijdlang met 2 verschillende snelheden memory gewerkt, en dat ging perfect.

Doe je trouwens iets specefieks als hij uitvalt of gebeurt het ongeacht wat je doet?

Verwijderd

Topicstarter
Fludizz schreef op 26 augustus 2004 @ 13:44:
als de computer "gewoon" uitvalt na ongeveer 45 minuten zou het ook kunnen zijn dat de voeding oververhit raakt en een termische zekering heeft :? heb ik ook gehad met mijn ouwe voeding.

Verder moeten die 2 modules naast elkaar wel kunnen werken, uiteraard heb je uitzonderingen :P Ik heb een tijdlang met 2 verschillende snelheden memory gewerkt, en dat ging perfect.

Doe je trouwens iets specefieks als hij uitvalt of gebeurt het ongeacht wat je doet?
De kast is net nieuw, 2 dagen (AOpen QF50C Zwart Sidewindow)
Er zit een 300W voeding bij. Maar na een halfuur al een te hete voeding met de kast open?

3x viel hij uit bij een installatie, de overige keren op bijna Idle (Dus met MSN enzo)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 13:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 13:35:
Hallo.. ik heb dus een probleem.

Mijn computer valt na ongeveer 30 tot 50 minuten uit! Ik ben er inmiddels achtergekomen dat dit met het geheugen te maken heeft.

....
Lijkt mij een slecht gemaakt blaster worm :P

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

Als je geheugen op de FSB snelheid loopt ipv FSB+66 dan heb je nauwelijks snelheidsverlies maar wel stabielere dimm's. Maar het kan inderdaad ook een overbelaste voeding zijn, probeer het eens met een oude videokaart (categorie S3) of zet wat harde schijven uit.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Als ik het goed zie laat je je geheugen op FSB+66MHz lopen? Daar zijn je geheugenmodules niet voor gemaakt.
Je hebt als het goed is een 333MHz FSB processor. En je hebt 266MHz geheugen en een reepje van 333MHz geheugen. Je kan je geheugen dus slechts op 266MHz laten lopen. Kan je ook FSB - 66MHz instellen ipv FSB + 66MHz? Zoja, probeer dat eens.

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:37
als de temp van je processor 50 a 60 graden is bij het opstarten van de pc, kan ik me voorstellen dat het met een oververhitting te maken heeft (in het bios staat dan shutdown temperatuur op bv. 75 graden)

Installeer anders ff MBM5 zodat je je temps in de gaten kan houden.

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

Verwijderd

Topicstarter
twitt schreef op 26 augustus 2004 @ 14:39:
als de temp van je processor 50 a 60 graden is bij het opstarten van de pc, kan ik me voorstellen dat het met een oververhitting te maken heeft (in het bios staat dan shutdown temperatuur op bv. 75 graden)

Installeer anders ff MBM5 zodat je je temps in de gaten kan houden.
Temperatuur komt niet hoger dan 64 graden.

Er zat trouwens ergens, ik weet niet waar, een los schroefje in de kast
na wat gerammel lag ie onder het mobo :/

@ Jimster: ik heb het nu op Automatisch staan

Verwijderd

hey, ik heb bij mijn pc (specs zie sig) ook problemen met het geheugen (gehad) ik heb ze nu anders ingesteld in het bios en heb nu geen last van random reboots en windows installaties die het niet meer doen... het clocksnelheid ipv standaard vastgezet op 333 (ipv 400) en de CAS naar 2,5 en de stroomtoevoer ernaar op 2,7 gezet, dat hielp, toen kon ik ineens wèl windows installen en sindsdien loopt ie als een zonnetje! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 16:24:
hey, ik heb bij mijn pc (specs zie sig) ook problemen met het geheugen (gehad) ik heb ze nu anders ingesteld in het bios en heb nu geen last van random reboots en windows installaties die het niet meer doen... het clocksnelheid ipv standaard vastgezet op 333 (ipv 400) en de CAS naar 2,5 en de stroomtoevoer ernaar op 2,7 gezet, dat hielp, toen kon ik ineens wèl windows installen en sindsdien loopt ie als een zonnetje! ;)
Ik hou van jou _/-\o_
Kheb nu alleen de Dane-Elec erin, op CL3,0 en 333MHz reboote hij na Exit and Save Changes niet. Toen deed ik CL2,5, en hij reboote! Jammer dat mijn samsung reepje 2,5 niet aankan... Ik hoop dat hij nu BLIJFT werken

ehm vraagje: waarom kan de D-E dan CL3,0 niet aan :/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 16:47 ]

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 12:49
Ik heb hetzelfde gehad met mijn pc
na heel veel proberen bleek het na vervangen van het moederbord opgelost.
Laatst heb ik het defecte moederbord een keer getest in een van de kinderen,en wat denk je na een uur viel hij ook uit dus nu weet ik het 100% zeker.
Bij mij ging het om een ecs moederbord.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm

Hij is weer uitgevallen.
Vage boel!

Verwijderd

Topicstarter
snameroc schreef op 26 augustus 2004 @ 18:46:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn pc
na heel veel proberen bleek het na vervangen van het moederbord opgelost.
Laatst heb ik het defecte moederbord een keer getest in een van de kinderen,en wat denk je na een uur viel hij ook uit dus nu weet ik het 100% zeker.
Bij mij ging het om een ecs moederbord.
vielen je kinderen ook niet uit :+

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 18:49:
Hmm

Hij is weer uitgevallen.
Vage boel!
Is je windows wel helemaal clean? ik heb het idee dat dit niets met je hardware te maken hoeft te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Alexio schreef op 26 augustus 2004 @ 18:51:
[...]

Is je windows wel helemaal clean? ik heb het idee dat dit niets met je hardware te maken hoeft te hebben.
Bedoel je een illegale versie?

Ik heb geen licensie, maar de CD is origineel :+

Verwijderd

Topicstarter
Zou het aan mijn voeding kunnen liggen? het is een 300W, misschien moet ik een 350W erin stouwen?

• Vipero
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-03 12:33
Je zegt dat je in de eerste memory bank een module van 333Mhz hebt zitten, deze bepaald dus de snelheid voor de rest. In de tweede bank heb je een 266Mhz module zitten, welke dus "bij moet benen". ;)

Wat ik dus wil zeggen is, probeer de "langzame" in de eerste bank te zetten, en in de tweede de "snelle". Als ik het goed heb draait dan je 333Mhz op 266Mhz. Dan draaien ze dus alle bij op de zelfde snelheid.

Ik hoop dat dit de oplossing is, we horen van je...

Verwijderd

Lijkt me toch de temperatuur van je proc, bij een geheugen probleem krijg je meestal een blauw scherm. Je interne diode uitlezen met MBM5 of AIDA32, die komt gemiddeld z'on 5 a 10 graden hoger uit en kom je al richting 75 graden en dan gaat je pceetje er echt wel mee nokken. En als het echt aan het geheugen ligt, probeer je het toch uit met 1 geheugen reepje.

Verwijderd

Topicstarter
Vipero schreef op 26 augustus 2004 @ 19:00:
Je zegt dat je in de eerste memory bank een module van 333Mhz hebt zitten, deze bepaald dus de snelheid voor de rest. In de tweede bank heb je een 266Mhz module zitten, welke dus "bij moet benen". ;)

Wat ik dus wil zeggen is, probeer de "langzame" in de eerste bank te zetten, en in de tweede de "snelle". Als ik het goed heb draait dan je 333Mhz op 266Mhz. Dan draaien ze dus alle bij op de zelfde snelheid.

Ik hoop dat dit de oplossing is, we horen van je...
Allang geprobeerd, niet geholpen. CPU wordt ook niet te heet.

Ik probeer nu dmv een grote ventilator te kijken of de voeding niet te heet word. Als hij het langer dan 2 uur doet, ga ik gelijk ff 2x8CM fans kopen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gabbers, hij is nogsteeds aan....

Verwijderd

Hoe weet je nou zeker dat het niet je proc is die te heet wordt. Je geeft aan dat ie 64 graden wordt Idle.....dit is al veel te warm! Je voeding is 300W....Kijk met MBM5 hoe je voltlijnen zijn, daar in kun je zien of je voeding veel trekt. Kijk vooral na de 5 volt lijn. Zit je idle al onder de 4.80 V, dan kun je al veronderstellen dat je voeding aardig warm wordt en mogelijk kuren gaat vertonen. In de meeste gevallen als er geen beveiliging op de voeding zit, knalt de voeding als ware stuk.

Verwijderd

vaag dat het niet helemaal bij jou heeft geholpen :? Wat ik nog wel heb dat àls de pc een ker crasht of reboot (eens in de 2 weken hooguit) dat ie dan bios weer gereset heeft naar de verkeerde waardes... Maar ik heb ondertussen nog steeds erg weinig verstand van die CAS enzo, maar die moest ik maar naar 2,5 zetten ergens op een website een half jaar geleden. En de stroom verhogen naar 2,7 en de clocksnelheid iets verlaagd naar 333 en het werkte, want ik heb er van vrijdagavond tot maandagmiddag over gedaan indertijd om windows te installeren en dat deed hij niet eens omdat tijdens de instal hij in het blauwe scherm bleef hangen met een foutmelding dat hij een bepaald bestand niet van de cd kon lezen, en dat was met meerdere versies zo, ook gewoon legale versies.... met een andere windows installatie van een andere pc en dan de harde schijven omwisselen kreeg ik hem wel in windows (hoewel die allemaal apparaten moest installen zogenaamd 8) ) maar daar bleef hij om de minuut uitvallen, soms had ik net op mijn username geklikt en zodra bureaublad tevoorschijn kwam reboote hij al, soms als ik ook maar 1 proggie startte, dus dat was allesbehalve stabiel.... Maar nu hij als een zonnetje loopt lag het bij mij dus echt wel aan mijn geheugen (twinMOS) met mijn mobo samen, er zijn veel vaker problemen daar mee geweest heb ik gelezen.... Maar jouw configuratie lijkt absoluut niet op die van mij : :?

Ik hoop in ieder geval wel voor je dat je hem met een aantal bios instellingen weer aan de praat kan krijgen...

mazzels, en ik lees morgen op mijn werk wel je antwoord :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 koelers gekocht, nu loopt ie als een zonnetje! Idle de CPU op 48 graden :D Ik heb gister gekeken met de ventilator en alles bleef aan, dus waarschijnlijk werd iets te heet... ik weet alleen niet wat. Maar who cares, IT'S ALIVE MUAHAHAHA :Y)

Verwijderd

toppie voor je! :Y) maar voor mij zal dat wel geen nut hebben, hoewel, op mijn kamer is het altijd bloedjewarm (geregeld tussen de 25° en de 38°) nou ja, wie weet word het beter in mijn nieuwe huis :*)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik wilde dus zonet Acrobat Reader 6,01 installeren, 1e keer bij 45% viel hij WEER uit

2e keer ook bij 45%

Mobo
Processor
Thermal Take CPUKoeler
ST Lab Geluidskaartje
Geforce FX5200 128MB (Asus)
Lightbar
CD RW van AOpen
2x Zalman 80x80MM koeler
HDD 80GB 7200RPM

Scanner
Monitor 15" CRT
2 Webcams
Wingman Attack 2
P/S2 Trackball Marble Mouse (Logitech)
P/S2 Toetsenbord

allemaAL @ 300W voeding van een AOpen Kast

??

Verwijderd

en als je je processor nou gewoon op stock speed zet?

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:37
kijk je hebt nu toch mooi de temperaturen in orde.
Nu nog een nieuwe voeding. Gewoon een simpele goeie 350 watt. +- 40 Euro

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zit je CPU koeler wel goed? Het ding moet er echt *perfect recht* op zitten. Soms zit 'ie wel eens een klein beetje scheef, waardoor 'ie bij hele korte drukke periodes toch nog te heet kan worden. cpu temp sensor op het mobo is dan geen goede indicatie.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

Topicstarter
twitt schreef op 27 augustus 2004 @ 23:27:
kijk je hebt nu toch mooi de temperaturen in orde.
Nu nog een nieuwe voeding. Gewoon een simpele goeie 350 watt. +- 40 Euro
Zou inderdaad de voeding te weinig zijn?

@ Brama: Zit er goed op

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 16:21
Probeer ook eens alle drivers te updaten, laatst moederbord bios.
Het geheugen kun je testen met memtest.
Controleer de spanningen van je moederbord. Deze mogen niet meer dan 5%~10% afwijken van de gegeven waardes. Aangezien dat je een asus mobo hebt kun je het uitlezen met Asus Probe en MBM.
Controleer tevens of er geen condensatoren bol staan op je moederbord.

Als je ook nog wil weten of je systeem ook echt stabiel is. Draai 3Dmark2001/2003 of een grafisch spel.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb dus mn kappen eraf gehaald en ventilator erop laten blowen: installatie gelukt. Zonder installatie wordt ie nu 41 graden, als ik de installatie draai wordt hij 43 graden. Maakt dit al zoveel uit??

Ik liet overigens deze CPUkoeler ook op mijn 2400+ draaien, daar had ik ook niet 2 casefans voor nodig. In iedergevaL heeft het weer met de warmte te maken ;(
Pagina: 1