Versienummering, hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Beste mensen,

Iets wat ik me al een tijd lang afvraag.. "Hoe werkt versienummering?".

Software draagt meestal een versienummer bij zich, waaraan je kunt zien om welke versie van de software het gaat. In veel gevallen gaat deze nummering zelfs tot een aantal cijfers achter de komma (of de punt). Soms zitten er zelfs meerdere punten in een versienummering. Een aantal recente voorbeelden uit de meuktracker:

GMail Notifier 0.3.3
DU Meter 3.07 build 192
Hmonitor 4.1.4.4
Microsoft Office 2003 SP1 11.6359.6360
Screen Calendar 6.0

Zijn er standaarden voor versienummering? Gebruiken ontwikkelaars zelf maar een zelf bedachte nummering? Wanneer veranderd een getal voor of achter een punt?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je kan meerdere manieren gebruiken (of verzinnen).

Zelf gebruiken wij altijd:

Major.Minor.ServiceRelease.BuildNR

Dus 2.2.4.12

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Er zijn 'standaarden'.

xx.yy.zz

xx = major release, echt een nieuw product, of een fantastische wijziging
yy = belangrijke verandering
zz = minor fix

ge begint op 1.0.0

en afhankelijk van de releases dat ge doet verandert ge de nummers natuurlijk.
bv ik breng minor fix uit dan wordt het 1.0.1
ik breng grote bug fix uit dan wordt het 1.1.0
En breng ik dan bijna een nieuwe versie uit kom ik op 2.0.0

Is niet echt standaard, je bent vrij om te gebruiken wat je wil, maar meestal is dit wel de manier om te numeren

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Volgens mij doen ze dat zelf. Bij de ati catalyst is het bijv 4.8 --> 2004, maand 8.

verschilt vaak. Meestal begint de nummering bij 1.0 als ie stabiel is en wordt er onderscheid gemaakt tussen een kleine <b>updates</B> en grote up<b>grades</b>.

Bijv van 1.0 naar 1.1 is een update van 1.0 naar 1.0.1 is een kleine en van 1.5 naar 2.0 is een grote upgrade.

Meestal gaat het zo en bepalen ze zelf het onderscheid tussen grote upgrade , een update , kleine update en soms kleiner. Vandaar die punten denk ik...

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
En hoe zit het dan met de zogehete 'Release Candidates' (RC)?

• Pakjebakmeel
Volgens mij is dat gewoon de major upgrade voor stabiel versie 1.0 status.

*correct me if I'm wrong

[ Voor 43% gewijzigd door Pakjebakmeel op 26-08-2004 13:40 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 15:07

Sosabowski

nerd

Een release candidate is een versie waarvan men denk dat het een compleet nieuw versie nummer kan krijgen bv 0.9 -> 1.0. Het is dus een kandidaad om te releasen. De RC's zijn bedoeld om te testen of deze versies daadwerkelijk klaar zijn. Het zijn dus meer test versies dan echte releases.

@Vermin:
Met 1.0 beginnen hoeft niet altijd.
bijvoorbeeld Mozilla Firefox 0.9.3 en thunderbird 0.7.3

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Pakjebakmeel
Misschien wordt dat 1.0 als ze zeker weten dat ie stabiel is.... ?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 15:07

Sosabowski

nerd

Firefox en Thunderbird zijn al tijden stabiel hoor :) (En veel stabieler dan MSIE)
Alleen zijn er bepaalde dingen nog niet gerealiseerd waarvan de makers vinden dat het er wel in thuis hoort.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 15:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

niet echt..

Over het algemeen is versie 1.0.0 de eerste werkende gepubliceerde en 'affe' versie.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Jah, sorry, ik bedoelde dus idd ze beginnen van 1.0 bij een definitieve stabiele versie, als het echt bedoelt is om grootschalig uit te brengen.

Firefox etc staan volgens mij nog niet op 1.0 (of voorbij) omdat zij nog niet als definitief af worden beschouwd door de makers.

edit : 'beginnen' omdat alles ervoor eigenlijk deel is van uw testversies, die nog geen volledig af product is zoals janoz zegt

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 16:27 ]

• Pakjebakmeel
Dat bedoelde ik met " stabiel "
Pagina: 1