Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plexi en LED belichting

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Ja, ik weet het weer een topic over plexi.

Voor iedereen begint gebruik de search.. Ik heb enorm veel topics doorgespit maar niet kunnen vinden wat ik zocht.

Wat is de opzet,
Een RVS plaat, daarin in uitsparing maken van ong 1 cm hoog en 8 cm breed.
Daaroverheen een stuk plexi wat iets breder en iets hoger en lager is (zodat het op het rvs valt) en aan de voorkant ervan plaatsen.
Touch toetsen achter het plexi.

Mijn idee was om de achter kant van de plexi plaat op te schuren en alleen de tekens van de toetsen over te houden, zodat ik de toetsen van achter het plexi kan oplichten (de rest afplakken ofzo).
Maar wat ik ook wilde is edge glow van plexi en de achterkant door het schuren egaal laten opkleuren.
Dit wil ik met leds laten oplichten, alleen kan ik die niet in de zijkant plaatsen omdat de zijkant zichtbaar is aan de voorkant van het paneel (en ik overal edgeglow wil hebben).

Zou ik de leds bv haaks op het plexi kunnen plaatsen dus ong zo:

----------------------------------- bovenkant plexi
--||-------------------------||---- onderkant plexi (geschuurd)
led led

Iemand een idee of dit gaat werken? Of dan niet het licht van de leds gewoon rechtdoor de plaat uitgaat, maar voor edgeglow zorgt?

Of heeft iemand een brilliant idee hiervoor :D

Verwijderd

Als je de leds ruw opschuurd en je de kopjes zwart maakt zou het moeten werken.
Het licht dat rechtdoor wil wordt tegengehouden en de rest straald opzij wat voor de edgeglow zorgt. :)

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Das idd wel een idee, zouden de leds dan nog veel licht geven?

Had al op specs gezien dat ik dan beter diffuse leds kan kopen aangezien die ene bredere straalhoek hebben.

Enigste minpuntje is eigenlijk dat je van de voorkant dan een zwart vlak ziet.
En waarschijnlijk zal je ook het boorputje zien oplichten van de led (of niet ?)

• Kang
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 11:06

Kang

Holy Fleurking schnit!

ik heb verder niet zoveel verstand van leds en plexi, maar het lijkt me logischer om ze aan de zijkant te plaatsen, en dan de zijkant in te laten schijnen, omdat ze meestal maar onder een hoek van 30 graden schijnen, dus ze anders veel lichtopbrengst verliezen. Het is me alleen niet duidelijk of de zijkant van de plaat nou zichtbaar is of niet, anders is het natuurlijk niet mooi om de ledjes te laten zien. Maar ik dacht dus zoiets:

------------------- <-

ipv

---------------------
î

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Das nou net het probleem ;)

De hele plexiplaat ligt voor het rvs.
Oftwel je ziet overal de zijkanten, daarom nergens plek om het in te bouwen :(

Zat te denken om misschien een gat te boren, en daarover een dop te doen ofzo.
Zo kan ik de led nog wel in de zijkant doen, tis alleen niet mooi...

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

code:
1
2
3
4
--------------------------
|     __                 |
|    |XX|                |
----- XX -----------------

Waar de X zit de led, de rest is plexi...

[ Voor 19% gewijzigd door Scyth op 26-08-2004 14:09 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Je moet je wel bedenken als je het op de manier van Scyth doet dat je dan duidelijk verschil ziet waar een let zit en waar niet. Ik zou zelf de led op ongeveer 2cm afstand van het plexiglas monteren zodat de led op het plexiglas kan schijnen.
code:
1
2
3
4
5
 \___LED_________LED_______/
LED is een ledje, ^ is het lichtpunt, onderaan is een beugeltje (ofzo), bovenaan is plexi
Als je dit niet doet dan krijg je denk ik een lichte vlek met donker er omheen, en dat is niet zo mooi als op afstand (denk ik). Mischien licht hij hierdoor wel wat minder op aan de zijkanten, maar je zal toch een middenweg moetten zoeken.

Ik ben er vanuit gegaan dat jij het plaatje plexiglas nog kan zien vanaf de bovenkant EN zijkant. Op die manier heb ik iig de informatie uit je topicstart verwerkt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 15:44 ]

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Een andere manier is met optische vezels, maar of je er een hele plexi mee kan doen oplichten, dan ga je wel straffe leds moeten gebruiken.

offtopic:
(er loopt trouwens een animocheck waar wel wat voorbeeldjes staan op IA)

keep trying...

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
Kang schreef op 26 augustus 2004 @ 13:27:
ik heb verder niet zoveel verstand van leds en plexi, maar het lijkt me logischer om ze aan de zijkant te plaatsen, en dan de zijkant in te laten schijnen, omdat ze meestal maar onder een hoek van 30 graden schijnen, dus ze anders veel lichtopbrengst verliezen. Het is me alleen niet duidelijk of de zijkant van de plaat nou zichtbaar is of niet, anders is het natuurlijk niet mooi om de ledjes te laten zien. Maar ik dacht dus zoiets:

------------------- <-

ipv

---------------------
î
Ik ben het met meneer eens... aan de zijkant is toch beter? dan verstraalt het licht toch over de hele plaat?
dit heb ik wel vaker gezien bij glowpads enz.

Verwijderd

ixl85 schreef op 26 augustus 2004 @ 16:06:
Ik ben het met meneer eens... aan de zijkant is toch beter? dan verstraalt het licht toch over de hele plaat?
dit heb ik wel vaker gezien bij glowpads enz.
Dat zal het zeker doen, geen twijfel mogelijk. Maar omdat de TS het plexiglas uit wil laten steken kan je daar geen ledjes monteren, dat zal er een stuk minder mooi op worden.

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Hmm het wordt dus enorm moeilijk...

Als ik de achterkant ga schuren om dat te laten oplichten gaat het sowieso niet werken het beschijnen van de achterkant.

En een gat erin werken (in het plexi) waar je het ledje een kant op laat schijnen en dat afdekken met een dopje ofzo... Dat zou wel kunnen omdat je de led dan in de plaat werkt.

Maar zou dan ook de achterkant zien oplichten als je die helemaal geschuurd hebt?
Dus dat je bv bij blauwe leds, een geheel blauwe achtergrond krijgt op de stukken na welke je niet geschuurd hebt?

En als je achter de stukken welke je niet geschuurd hebt een ledje zet, zou je die dan in een andere kleur zien oplichten of gaat dat licht er direct doorheen?

(moeilijk vragen :P)

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
wat je ook nog zou kunnen doen is zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|              |XXXXXXX|               |
|              |XXXXXXX|               |
|                                      |
|______________________________________|

waarbij de XX een zwart plaatje voorstellen....evt met een logootje ofzo waaronder je de ledjes in je plexi laat vallen. Die uiteraard opzij schijnen en dus vlak in het plexiglas zitten.

Moet je alleen wel iets leuks hebben voor de XXXjes.

m.a.w: gewoon proberen te verbergen dat er ledjes inzitten

[edit]
ascii art gefixed |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Big4SMK op 26-08-2004 22:00 ]

Verwijderd

Opzich is dat helemaal geen slecht idee. Als je die XXXjes nou eens maakt van 1mm (of dunner) RVS en er op een of andere manier een draadje aan vast maakt. Dan zou je er dmv een kleine schakeling een knopje van kunnen maken.

Kijk voor dit idee eens naar dit topic, hierin staan verschillende oplossingen. Waarvan ik zelf deze oplossing gemaakt heb, die werkt perfect. Hij is wel storings gevoelig.

Wat je ook kan doen is voor een tweepunt schakeling gaan, dan heb je het (bv) als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://baracuda.homeip.net/pics/got/cme_glowpad_touchding_idee01.gif
Die twee kleine dingentjes in het midden maak je vast aan twee draadjes, en dan met een schakeling kan je door je vinger er op te doen ook me schakelen (en is niet storings gevoelig, wat het andere idee wel is).
Je boort een 1mm gaatje, daar steek je een draadje doorheen (harde kern) wat je ombuigt. Hierna doe je een beetje lijm (ofzoiets) op een van de twee stukjes ijzer en druk je het op het plexi. Zorg er wel voor dat pp de plaats voor het draadje geen lijm zit, anders kan je wel eens slecht contact hebben.

Ik vind zelf de eerste oplossing het mooiste, maar lees voor het storingsgevoel even het topic door. Daar zal dat wel in vermeld staan.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 00:56 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:36

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
kan je dan niet beter in plaats van leds zo'n oplichtende neon 'surface' gebruiken, wat bijvoorbeeld ook in de eluminx toetsenborden zit?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Kang
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 11:06

Kang

Holy Fleurking schnit!

Je kunt ook een ccfl gebruiken, dan heb je wel een mooi sterke verlichting, de vraag is even hoe je dat op een mooie manier kunt verwerken. Het is me nl. nog niet helemaal duidelijk wat wel en wat niet te zien valt :). Maar het is maar een idee.

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:02
Ik heb zelf ook zoiets gemaakt met plexie en ledjes. Bij mijn oplossing heb ik de ledjes in de kopse kant gezet, en krijg je een mooi egaal verlicht figuur. Mijn casemod staat op de volgende link: http://forum.tweakzone.nl/topic/28987/0 . In dit topic staat precies beschreven hoe ik dat gedaan heb.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Nee hè. :( Had ik een heel verhaal getypt en loopt IE vast. |:(

Misschien kun je SMD-LED'jes gebruiken (zijn wel wat duurder dan 5 mm's), die hebben een uitstralingshoek van zo'n 140 graden en die kun je misschien toch naar opzij laten schijnen als je ze in de achterkant verwerkt.

Als je met een LED van een andere kleur op zo'n ongeschuurd stuk plexi schijnt zal dat natuurlijk niet erg hard oplichten. Wat misschien wel mogelijk is, is om toch ook de plekken van de tekens op te schuren en er een groefje omheen maken zodat het 'geisoleerd' is van de rest van het plexi.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

(*kick*)

Met veel interesse heb ik dit topic gelezen. Zelf ben ik ook aan het nadenken over een constructie zoals TS beschreef. Nu ben ik benieuwd wat/hoe het uiteindelijke resultaat is. Heb je ook het tiptoestmechanisme gebruikt met het Qtouch IC (zie ook http://www.inkoopacties.net/ia/zchxnz2d) en zoja werkt dat goed?

Volgens mij zal het verlichtingseffect inderdaad het grootst zijn als het plexiglas wordt geschuurd en de leds via de zijkant hun licht afgeven. Waarom maak je het stuk glas dan niet *achter* het RVS? Op die manier zou je mooie verlichte touchtoetsen krijgen.

Mijn idee is nu om gaten in alu/rvs te maken die als 'touch'opening dienen. Hierachter komt dan het verlichte plexiglas en dan daarachter de sensoren voor de tiptoetsen. eventueel zou je tussen RVS en plexi nog een overheadsheet met daarop geprinte symbolen (power, play, stop etc) kunnen leggen.

<VOORKANT>
___...__...__...__... _____ ----------------> RVS/Alu (puntjes zijn de gaten)

(---P---S---FF---RW----) -----------------> sheet met toetssymbolen

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX -----------------> plexi plaat met leds

---O---O---O---O---------------------------> sensoren tbv tiptoetsschakeling

<ACHTERKANT>

Graag jullie reacties en het resultaat van de TS

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 14-10-2004 00:43 ]

Verwijderd

Al is gedacht aan EL folie?
Mss wel wat duurder dan leds, maar wel een mooi egaal verlicht vlak, volgens mij perfect geschikt voor wat je nodig hebt.
Kan je krijgen bij bv Farnell.
http://be.farnell.com/jsp...ail.jsp?SKU=3934664&N=401

Veel succes !!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:07
Wat duurder ... *kuch*

bij conrad is het btw goedkoper te krijgen ( en niet meteen in A3 :P )

Repareren doe je zo.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Dat is inderdaad ook erg leuk spul. Maarre Farnell is geen optie (te grote hoeveelheid en in principe niet voor particulieren bedoeld). Daarom bij Conrad even gekeken:

http://www1.nl.conrad.com...L&p_init_ipc=X&~cookies=1

Ziet eruit als een goed alternatief. Kan hier achter dan ook nog zo'n Q-touch sensor worden geplaatst?

/edit: Wat kost zo'n inverter schakeling ongeveer?

[ Voor 9% gewijzigd door JPS op 14-10-2004 23:33 ]

Verwijderd

Sine schreef op 14 oktober 2004 @ 22:20:
Wat duurder ... *kuch*

bij conrad is het btw goedkoper te krijgen ( en niet meteen in A3 :P )
:+ ik heb er maar een voorbeeld uitgenomen, kan er veel kleinere formaten krijgen ook...
Wist niet dat conrad ze had, dacht het maar even als idee op te spelen, maar dan nog, als je met SMD led's gaat werken, stel blauwe of witte, dan ga je volgens mij toch duurder uitkomen als je eenzelfde egaal verlicht vlak wilt als met EL folie..
My two cents .. :)
Pagina: 1