Ík moest toch net een productfoto maken voor een ander topic op GoT, dus dan waag ik maar eens een poging.
Hoe heb ik dit gedaan?
Men neme een wit vel papier, zo wit mogelijk. Ik heb een a4 vel high gloss fotopapier gebruikt. Zet de camera op een statief, en richt hem op het papier. Voer een handmatige witbalans uit op het vel papier. Het product leg je nu in het midden. Stel het diafragma van je camera in. Ik heb hier F/2.8 gebruikt, omdat het een heel platte cardreader is, maar heb je iets dat vrij hoog is, moet je misschien F/4 of nog hoger gebruiken.
Zoom in, of zet je camera korter bij het product totdat het aardig je frame vult. Probeer scherp te stellen op je product. Als dat niet lukt, moet je de macrostand van je camera gebruiken. (Dat heb ik ook gedaan, want alles van 2 tm 40 cm is voor mijn camera "macro".) Hoe je scherpstelt, moet je zelf even uitvinden dus.
Zet nu je sluitertijd steeds langer, totdat het papier op je schermpje / viewfinder echt wit wordt. De perfecte "overgang" is die van net-nog-ietsje-grijs naar perfect-wit. Waarschijnlijk moet je, zoals al vaker gezegd, iets overbelichten; hier was 0.3 EV al voldoende. (F/2.8, ISO 100, resulterend in een sluitertijd van 0.77 seconde.)
Zet nu de zelfontspanner aan. Afdrukken, loslaten, en klaar. Het enige dat ik in Photoshop heb gedaan, is een resize naar 600 pixels breed. De schaduw aan de linkerkant is veroorzaakt door de lamp die rechtsboven mij aan het plafond hangt. Als je zoiets niet wilt, moet je die met een extra lamp "wegbelichten", of fixen in Photoshop. Ik heb het laatste gedaan, even snel-snel in 2 minuutjes; met meer tijd zou het mooier kunnen worden gedaan.
De versie met weggewerkte schaduw:
Edit: oh ja, ik heb niks speciaals gebruikt, slechts een ondergrond, statief en (natuurlijk) camera. Geen extra belichting, behalve de gewone lamp aan het plafond. Mijn camera is trouwens een Sony F717.
Edit 2: Gelieve deze foto's niet te gebruiken als "uitwerking" van je opdracht, mocht je dat overwegen.

Zelf doen is zelf leren.
[
Voor 20% gewijzigd door
Verwijderd op 27-08-2004 03:04
]