geheugen of mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Sinds ik mijn pc in een nieuwe kast heb ingebouwd deze vakantie, begon het met de problemen. Opera en Sonique begonnen met crashes en meldingen over geheugen wat niet gelezen kon worden. Ik d8 dat mn windows installatie aan een verversing toe was dus heb net een paar dagen geleden een schoon image terug gezet.

Maar de problemen kwamen terug. De pc loopt wel en snel ook, maar opera en sonique en later ook de msi installer crashen gewoon wanneer het ze uitkomt. Ook explorer begint nu met problemen te komen.

Dus heb ik memtest86 tooltje gedownload en deze gedraait. Bij Test 5 (Block move, 64 moves, cached) op 98% geeft ie ineens allemaal errors. Beide reepjes geheugen los geprobeerd maar bij beide zelfde problemen, en door alle registers, dus de volledige 512 MB!

Als ik de reepjes geheugen in een bak van mn huisgenoot zet zijn er geen fouten.

Iemand anders dit ook gehad? Is mijn mobo nou stuk, heeft ie misschien een statische tik gehad waardoor die ene block move niet goed gaat? De rest van de test worden wel goed voltooid.

Hieronder nog ff mijn specs:
Abit KG7
AMD Athlon 1800+
2x 256 MB Infineon cas 2 DDR 2100

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

zat er bij die kast ook een ander voeding.
Het kan zijn dat de nieuwe voeding niet stabiel is of te weinig vermogen.

• Fostar82
Het is de zelfde voeding, en ik heb er geen apparaten bijgeplaatst. Vorige moederbord is overleden door kapotte voeding, dus hij is zon 2.5 jaar oud. Aopen 250 watt. Nieuwe kast kost neem ik aan niet veel meer stroom. Is zon Coolermaster Cavalier dus heeft ene DB meter, en een extra fan maar das ook alles.

Maar bedankt voor de tip zal eens kijken of ik ergens een 300 of 350 watt kan lenen.

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Verwijderd

zoals je het omschrijft lijkt het het geheugen te zijn.. maar het lijkt me stug dat allebei de bankjes defect zijn.. dus ik zou het moederbord ook even laten testen

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 12:58:
zoals je het omschrijft lijkt het het geheugen te zijn.. maar het lijkt me stug dat allebei de bankjes defect zijn.. dus ik zou het moederbord ook even laten testen
Het hoeven niet de bankjes te zijn natuurlijk, maar een kapotte lijn naar de northbridge of iets dergelijks lijkt me meer voor de hand liggend. Aangezien de TS z'n mem in een andere pc heeft getest en het daar geen fouten produceerde is dat dus niet de oorzaak ;)

@TS maakt je mobo niet ergens sluiting met je kast? Kan je je mobo eens buiten de kast testen, omdat je aangeeft dat het probleem zich voor ging doen nadat je het hele spulletje in een nieuwe kast hebt gebouwd

[ Voor 18% gewijzigd door Turkish op 26-08-2004 13:03 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Turkish schreef op 26 augustus 2004 @ 13:02:
[...]

Het hoeven niet de bankjes te zijn natuurlijk, maar een kapotte lijn naar de northbridge of iets dergelijks lijkt me meer voor de hand liggend. Aangezien de TS z'n mem in een andere pc heeft getest en het daar geen fouten produceerde is dat dus niet de oorzaak ;)

@TS maakt je mobo niet ergens sluiting met je kast? Kan je je mobo eens buiten de kast testen, omdat je aangeeft dat het probleem zich voor ging doen nadat je het hele spulletje in een nieuwe kast hebt gebouwd
hmm ja :+ nu zie ik et pas

het zou ook inderdaad kunnen dat de mobo sluiting maakt met de kast maar dan zou ie eigenlijk niks moeten doen. Maar zoals je zelf al zei dat ie maybe een statisch tikkie heeft gehad, vind ie ook niet fijn.

Verwijderd

Ha, ook leuk dat-ie in een andere PC geen fouten geeft.
Maar die andere PC stuurt die reepjes misschien aan op een lagere kloksnelheid, of met een andere CAS (3 bijvoorbeeld), waardoor ze het daar net wel doen ; en bij jou net niet.
Als je echt wilt weten of het het mobo is test je gewoon het geheugen uit die andere bak even in jouw machine en kijk je of dat ook fouten geeft.

Ik heb zelf net een reepje geruild waar vergelijkbare fouten (niet over de hele lijn, maar in een paar MB) in zaten. Werden wel gevonden door Memtest en niet door de standaard opstarttest.
Is ook niet bevorderlijk voor de stabiliteit van een ocmputer heb ik gemerkt.

Die fouten van jou over de hele linie zouden misschien kunnen wijzen op één complete defecte chip. In dat geval zijn het altijd dezelfde bits over het hele geheugen.

Maar... wel typisch dat-ie deze fouten met twee reepjes doet; dat ligt niet in de lijn der verwachtingen. En ook dat de rest van de tests foutloos is heel apart. Dat wijst meer in de richting van mobo, chipset of misschien wel CPU (cache of instructiefout), dan op een geheugenfout.
Zie opmerking hierboven om het mobo te testen.
Laat het ons ook ff weten.

G.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 13:34 ]

• Fostar82
Thx voor de replies guys,

Ga idd de zooi eens ff helemaal uit de kast halen en testen.

• Fostar82
Erg raar, maar enige kapotte wat ik verder kon vinden was een ide kabel met een breukje. Mn cdrom gaf het daardoor af en toe op. Dit leidde tot explorer crashes.

De Microsoft geheugen tester gaf aan dat alles ok was. Later probeerde ik nog wat met sisoft sandra en die gaf aan dat er ergens een geheugen lek was maar dat die getagt was zodat daar geen gebruik meer van gemaakt zou worden. (D8 dat dit alleen met linux kon :?) Maar die memtest86 vind nog steeds fouten.

Verder heb ik geen fouten meer gehad. Ik ben daar niet echt blij om, heb namelijk geen idee of er nou nog wat mis is of niet. Maar ala ik zie het wel uit. Als ie weer rare shit gaat geven vervang ik het mobo, misschien ga ik dan direct voor een upgrade naar een 64 bits amd.

Iedereen in elk geval bedankt voor de aandacht.

Pagina: 1