Toon posts:

SATA schijf opeens niet meer bootable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren eindelijk mijn nieuwe PC in elkaar geprutst.

Dat ging allemaal uitstekend, de rook is er nergens uitgelopen.
Ook het installeren van Win 2k op de SATA schijf verliep probleemloos. Ik heb mijn schijf gepartitioneerd met Partition Magic, drivers en andere zinnige software geinstalleerd, en wat benchmarkprogramma's getest.

Om een uur of twee had ik het gehad, maar ik was toch benieuwd of alle programma's er wel goed opstonden.
Ik reboot, en windows blijft tijdens het opstarten hangen op het scherm waar staat dat je voor probleemoplossing F8 moet drukken. De foutmelding erbij was
i/o 00008001
Hierover vond ik op google eigenlijk alleen dingen die niet van toepassing lijken op mijn situatie. (zip-drives die rottigheid geven en zo...)

Ik heb geprobeerd de systeempartitie te formatteren en windows er opnieuw op te gooien. Dat ging goed, maar het probleem bleef. Ik ga er dus vanuit dat de schijf nog wel dingen doet (schrijven en lezen) maar dat het probleem zich elders voordoet.

Vanochtend heb ik geprobeerd mijn oude schijf er bij te zetten, en daar een nieuwe windowsinstallatie op te zetten. Dat ging, maar bij het opnieuw starten gaat de pc toch proberen de seagate aan te spreken. Dat zal wel met primary-master instellingen te maken hebben, ik had geen tijd meer om er nog iets aan te doen.

Vraag nu: Waarop slaat die foutmelding?
En: Kan ik mijn SATA schijf nu nog wel als bootschijf gaan gebruiken, en hoe?

Nog even de specs:

Abit AI7 mobo
Pentium 4E 2,8 GhZ
512 Mb Corsair DDR400
Seagate Barracuda 120 Gb
Zalman 400W voeding
Hierop moet dus Windows 2000 gaan draaien

Verwijderd

heb je onboar sata contoller?/
Anders kan je proberen je controler in een andere pci slot te zetten.
Check ook eens je boot sequence.
Je kan dat ij je bios zetten, dat hij de oude schijf ( non sata neemik aan) moet aanspreken bij het booten.
Anders kan je het ook proberen met een andere sata controler( leen van iemand).
Mischien is iets mis met je sata controler.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een on-board controller, dus die kan ik niet uitwisselen. In mijn bios had ik alleen de mogelijkheid "boot van harddisk", en dat doet 'ie, alleen dan van de verkeerde...

Mijn volgende stap gaat waarschijnlijk zijn: Het resetten van mijn bios. Ik hoop dat daar gewoon iets verkeerd is gegaan. Tot twee uur vannacht deed alles het tenslotte perfect.

• marcelhijma
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07-2025
kijk eens of je de laatste sata controller software hebt.

dus de sata driver disk (meestal op diskette meegeleverd, die je dus moet gebruiken aan het begin van de installatie)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste dagen vanalles geprobeerd, en ik heb ook een boel doemscenario's bedacht. UIteindelijk bleek dat het booten soms wel, en soms niet lukte, en dat het ooki op verschillende momenten mis ging. :X

Toen ben ik ook maar eens naar andere dingen gaan zoeken. Uiteindelijk ben ik nu zover dat ik denk dat het te maken had met de stroomvoorziening van de twee CCFL's die er in de kast hengen. De kabels daarvoor raakten mijn SATA-datakabel... Nu ik die heb opgebonden gaat alles weer perfect. Een DVD rippen en verkleinen kost me nu nog maar een half uur, ipv. 15 uur. :) (stokoude AMD)

Nog wel bedankt voor de suggesties, maar problemen hebben soms duidelijk bijzonder simpele oplossingen 8)7