VPN en Freesco

Pagina: 1
Acties:

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik probeer een VPN op te zetten achter een FreescoPC, maar aangezien freesco kennelijk het GRE protocol niet kent is dit tot nu toe zonder succes.

Ik heb wat rondgezocht en het is kennelijk mogelijk om een programma te installeren op de freesco computer (poptop) om dat VPN mogelijk te maken. Nu is dit een boel werk (kernel is verouderd volgens dat poptop en aangezien de floppydrive van de freescopc het begeven heeft wordt het lastig om deze te vervangen volgens mij) dus ik wil weten of het de moeite waard is.

De situatie is als volgt:

thuisnetwerk {5pc's+1 x freesco} -- [internet] -- {pc X}

Op de een of andere manier wil ik het nu zo maken dat pc X (en evt. meerdere pc's) zich kunnen aanmelden op mijn thuisnetwerk (dus zodat er middels de windows verkenner bestanden uitgewisseld kunnen worden etc.)

de vragen:
- een brandende vraag waar ik al de hele tijd mee loop is: moeten alle pc's zich aanmelden op het VPN (dus ook de pc's in mijn thuisnetwerk)?

- is poptop een geschikt alternatief of zijn er programma's die kunnen draaien achter de freesco-pc?

Verwijderd

n3ck schreef op 26 augustus 2004 @ 11:22:
- een brandende vraag waar ik al de hele tijd mee loop is: moeten alle pc's zich aanmelden op het VPN (dus ook de pc's in mijn thuisnetwerk)?
:) je vpn is niet meer dan een virtueel kabeltje. meld je nu ook pc's aan op kabels?

wat ik begrijp is dat je de vpn laat stoppen op je freesco bak. als je vpn ipnummer van pc x een intern nummer is zal het wel werken zonder problemen (ik ken poptop niet).
- is poptop een geschikt alternatief of zijn er programma's die kunnen draaien achter de freesco-pc?
je zegt net zelf de freesco geen gre (ip 47) ondersteund dus er is geen tool die achter freesco werkt.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Kun je niet gewoon een VPN client (Poptop is de server dacht ik) op je Freesco box zetten en die laten verbinden? Lukt dat? Dan kun je gewoon met je routes en firewall correct in te stellen gewoon verbinden via je VPN zonder die elke keer te moeten opbellen vanop je client achter je Freesco

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• n3ck
wat ik begrijp is dat je de vpn laat stoppen op je freesco bak. als je vpn ipnummer van pc x een intern nummer is zal het wel werken zonder problemen (ik ken poptop niet).
Hmm ik ben behoorlijk nieuw op dit gebied; op dit moment is er geen VPN (tenminste als je een standaard windows netwerk niet tot die categorie rekent); maar de precieze situatie is als volgt:

thuisnetwerk: PC1 - PC5 IP: 192.168.0.x
Freesco: IP: 192.168.0.1 & InternetIP
Te verbinden pc: InternetIP
Kun je niet gewoon een VPN client (Poptop is de server dacht ik) op je Freesco box zetten en die laten verbinden? Lukt dat? Dan kun je gewoon met je routes en firewall correct in te stellen gewoon verbinden via je VPN zonder die elke keer te moeten opbellen vanop je client achter je Freesco
Poptop is inderdaad een server, maar begrijp ik het dan goed dat je dan eea omdraait? Dus op de PC buiten het interne netwerk een server laten draaien en dan Freesco te laten verbinden met die server..
je vpn is niet meer dan een virtueel kabeltje. meld je nu ook pc's aan op kabels?

Cheers dat is de inspiratie die ik nodig heb om een beetje door te prutsen!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:35

AirX

Tweak Guru

poptop werkt perfect :) Allemaal heel simpel in te stellen, zolang je geen encryptie toepast, want dan moet je je kernel patchen en dat is meer gedonder. En als je alles ffe goed route dan kun je de PC's in je LAN meteen bereiken als je vanaf het inet inbelt op je server

[ Voor 33% gewijzigd door AirX op 26-08-2004 13:30 ]

Verwijderd

AirX schreef op 26 augustus 2004 @ 13:29:
poptop werkt perfect :) Allemaal heel simpel in te stellen, zolang je geen encryptie toepast, want dan moet je je kernel patchen en dat is meer gedonder. En als je alles ffe goed route dan kun je de PC's in je LAN meteen bereiken als je vanaf het inet inbelt op je server
Die encryptie is over internet wel heel handig natuurlijk :) Probleem bij FreeSCO is dat ze een 2.2 of zelfs een 2.0 kernel gebruiken meen ik, en daar zijn geen patches voor voor zover ik weet.

Je kunt heel Freesco natuurlijk om gaan patchen, maar ik vrees dat wat teveel werk is :)

• n3ck
poptop werkt perfect Allemaal heel simpel in te stellen, zolang je geen encryptie toepast, want dan moet je je kernel patchen en dat is meer gedonder. En als je alles ffe goed route dan kun je de PC's in je LAN meteen bereiken als je vanaf het inet inbelt op je server
Het werkt nu bij mij ook inderdaad :)

Kun je bij jou eigenlijk ook de computernamen zien die in het VPN zitten?
Pagina: 1