Een ultieme fanbus maar hoe maak je dit ????

Pagina: 1
Acties:

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 21:45
Is er ook iemand die nog een schema heeft voor de aansluiting van ventilatoren met drie draads aansluiting waarmee je het toerental van de fan kunt meten?
b.v. met voor elke fan een lcd schermpje
waarop je het toerental kunt aflezen????
met eventueel een piëzo die alarm geeft bij
te laag toerental van de fan (instelbaar)
Want dat lijkt me de uitieme Fan bus
Of weet iemand wat er voor signaal op die derde draad staat en hoe je dat kunt aansturen???? Wie o wie ????????????????

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
Je kunt de fansnelheid regelen dmv een Transistor+potmeter schakeling. Je zet deze schakeling in de 12 volt draad. (heb ik ook)
(een paar stevige transistors uit een oude tv van geschikt type (pa met verstand daarvan))
de gele 3de draad is de monitor draad. staat gewoon een bloksignaal op (osciloscoop)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Had FANBUS.COM hier niet een stukje over staan? :P

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 21:45
Bij fanbus.com is hier geen info over helaas.
is er dan niemand die dat weet ????
en nitenite ik wil niet de fansnelheid regelen, maar het toerental kunnen aflezen
en als het toerental te laag word een alarm laten gaan d.m.v. een piëzo of zo.
Wie o Wie kan me helpen met een schema ?????
:?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
er was ooit iemand die een of andere progammeerbare chip in zn puter had verwerkt, zodanig dattie alle fans aan en uit kon zetten, temps aflezen, de fans foor temp laten schakelen etc. en ook een schermpje eraan. als je zoiets hebt, dan kan je ook wel een proggie schrijven voor die chip zodat ie de fansnelheid kan aflezen.

anders doe je gewoon zo'n fietskilometerteller met schermpje aan je fan ;)