2 SATA Discs, 1 niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 12:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Om maar even bij het begin te beginnen :

Ik heb afgelopen weekend een nieuw systeem aangeschaft :

P4 3,2 Ghz Hyperthreading,
S478 Gigabyte GA-8IK1100 DC-DDR Intel i875P
2 x 512 DDR 3200 Ram Dual Channeled
2 x Maxtor 200 GB 8mb 7200r Serial ATA 150
Club3D ATi Radeon X800 Pro TV 256 MB
Windows XP Home edition (Pro was niet leverbaar :( ) SP1

en dan nog een dvd fikker + dvd speler, monitor etc...maar dat doet er niet toe :)

In ieder geval, dit is het probleem...

In de bios kan ik netjes instellen dat ik de 2 sata discs als IDE door kan linken (ivm. installatie Windhoos ) en deze geeft nu ook aan dat ik 400 gig aan opslagruimte hebt...

Alles mooi en wel, ik windhoos geinstalleerd, alles mooi en wel, en ik zit in windhoos om de drivers van het moederbord te installeren, kom ik tot de verbazing dat windhoos maar 1 disc ziet, dus ik dacht nog van, misschien ziet hij de beide schijven als 1 schijf, dus 400gig, maar niet dus, gewoon 200gb totaal....

In systeem omgeving hardware geeft de comp. gewoon aan dat er 2 schijven zijn geinstalleerd, maar ik kan er maar 1 uitlezen, er zijn geen hardware conflicten, het enige wat er is, is dat die 2e SATA schijf nog niet is geformateerd...

Ik zie ook geen mogelijkheid deze schijf te formatteren, daar ik in windhoos de schijf helemaal niet uit kan lezen....

Ik heb al geprobeert via de search een antwoord te vinden, maar daar vind ik alleen topics over systemen met iig 1 IDE schijf en dan een SATA schijf erbij, maar dat is bij mij niet het geval....

Is er een mogelijkheid om deze schijf te formatteren, want ik heb het idee dat dat namelijk de reden is dat windhoos deze niet in kan lezen en zien als vaste (bestaande) schijf....
Of is er een andere mogelijkheid om de schijf ongeformateerd zichtbaar te maken....

Heb zelf al de bios afgestruind naar een eventuele oplossing, maar daar kan je de schijven alleen maar instellen als SATA of SATA <-> IDE.

PS. De computer start niet op als de SATA niet om is gezet naar primairy IDE (en de 2e schijf als secundairy IDE)

Alvast bedankt voor de hulp

Wabbawabbawabbawabba

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je niet "per ongeluk" een RAID1 configuratie (mirroring) aangemaakt op de beide disken?

Trouwens: het OS-product dat door het bekende bedrijf uit Redmond wordt uitgebracht heet Windows en niet Windhoos :)

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 12:37
Wanneer je met de rechtermuis-knop op je 'Mijn Computer' klikt en dan 'Beheren' kiest, krijg je het Computer Management te zien. In de groep 'Storage' (weet niet hoe dat bij de NL versie heet), staat een dingetje 'Disk Management' (Schijf beheer :? ).

Daar kan je als het goed is alle schijven zien, waarschijnlijk is je probleem dat je schijf nog geen partities bevat. Die kan je daar aanmaken.

(Rechtermuisknop op de lege schijf, create partition, geloof ik).

[ Voor 24% gewijzigd door sorted.bits op 26-08-2004 11:18 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
BalusC schreef op 26 augustus 2004 @ 11:15:
Heb je niet "per ongeluk" een RAID1 configuratie (mirroring) aangemaakt op de beide disken?

Trouwens: het OS-product dat door het bekende bedrijf uit Redmond wordt uitgebracht heet Windows en niet Windhoos :)
Raid 1 config kan ik me niet herrinneren, zit nu op mijn werk, jammer genoeg niet achter mijn pc...

Wat ik me wel kan herrinneren is het feit dat, zoals ik al zei, in de bios ingesteld heb dat SATA 0 en SATA 1 als IDE gezien moesten worden, kan me niet herinneren dat ik de optie RAID 1 mirroring ingesteld heb....

En over de post hierboven, ik ga dat eens proberen, waarschijnlijk zal dat het zijn :) want de schijf is splinternieuw, dus gepartitioneerd moet hij idd nog worden :)

Andere opties zijn altijd welkom, ik ga dit vanavond even proberen :)

editje :

Ik zie net dat in schijfbeheer de computer eerst de schijven uitleest, dit is dus volgens mij niet mogelijk, omdat de schijf niet door windows als schijf gezien wordt....misschien dat ik toch de fout gemaakt heb met mirroring :P

Ik kijk thuis wel even, dan laat ik het wel horen :)

[ Voor 16% gewijzigd door KatirZan op 26-08-2004 11:20 ]

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Mirroring was het dus niet :)

Het is opgelost nu, heb de schijf geallocated, quick format gedaan en heb nu een mooi totaal van 400gb aan schijfruimte :)

Zal morgen even (met overleg met een van de mods) enkele foto's en specs + test plaatsen van dit high end systeem :) just for fun :)

topic kan op slot :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

KatirZan schreef op 26 augustus 2004 @ 11:12:
... Windhoos .... windhoos .... windhoos .... windhoos .... windhoos ..... windhoos ....
Psssst... Het is Windows.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 13:26:
[...]

Psssst... Het is Windows.
Windhoos ja......., jaren met linux gewerkt, dus windows is windhoos voor mij ;)

niet zeuren :) topic mag toch dicht :)

Wabbawabbawabbawabba

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
Als een probleem is opgelost gaat een topic niet dicht, het verdwijnt in de vergetelheid van aller topics, en als iemand hetzelfde probleem heeft en de search gebruikt, kan hij er weer wat van leren.
Echter, dan moet hij wel windows in het topic kunnen vinden, hij kan moeilijk ook op alle verbasteringen gaan zoeken, vandaar dat we graag Windows ipv windhoos zien, al vind jij dat het ook anders mag.
Als je zelf een probleem met iets van logitech wil je toch ook niet hoeven te zoeken naar Log!tech en l0gitech?
:+ Iig mooi dat je probleem is opgelost:D

[ Voor 5% gewijzigd door BlackIce op 27-08-2004 18:13 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
icemancool schreef op 27 augustus 2004 @ 17:45:
Als een probleem is opgelost gaat een topic niet dicht, het verdwijnt in de vergetelheid van aller topics, en als iemand hetzelfde probleem heeft en de search gebruikt, kan hij er weer wat van leren.
Echter, dan moet hij wel windows in het topic kunnen vinden, hij kan moeilijk ook op alle verbasteringen gaan zoeken, vandaar dat we graag Windows ipv windhoos zien, al vind jij dat het ook anders mag.
Als je zelf een probleem met iets van logitech wil je toch ook niet hoeven te zoeken naar Log!tech en l0gitech?
:+ Iig mooi dat je probleem is opgelost:D
Zoals je zelf al gezien hebt, gebruik ik alleen windhoos als referentie in mijn uitleg aan jullie, in de specificaties van mijn systeem geef ik netjes aan dat mijn operating syste m Windows XP Home Edition is ;)
Dit is ondertussen alweer veranderd naar Windows XP Professional Edition omdat de computerzaak in kwestie deze nu wel weer kon leveren.

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1