Dpi verticaal & horizontaal

Pagina: 1
Acties:
  • 790 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-02 06:36
Bij de eigenschappen van een ingescande foto staat 200dpi verticaal en 200 dpi horizontaal.

Betekent dit nou dat de foto 200 dpi is of 400dpi?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat maakt het uit? Het enige wat belangrijk is, is het formaat (in pixels) van het beeld. Als je gaat afdrukken geef je zelf een formaat mee (in cmxcm, bv. 50x75). De drukker let dan helemaal niet op de resolutie van het bronbestand (in jouw geval 200x200dpi).

Ohja: hier zijn al talloze topics over geweest, gebruik de search eens en spit er een paar door.

[ Voor 17% gewijzigd door koraks op 26-08-2004 09:25 ]

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:45

Tarin

Just plain weird.

VivaAtloni schreef op 26 augustus 2004 @ 09:17:
Bij de eigenschappen van een ingescande foto staat 200dpi verticaal en 200 dpi horizontaal.

Betekent dit nou dat de foto 200 dpi is of 400dpi?
Dat betekent dat je foto zoals hij nu opgeslagen is op 200 pixels per inch in de breedte ingesteld is, en op 200 pixels per inch in de hoogte. Per vierkante inch zitten er dus 40000 pixels in.

Dat kan je zelf weer veranderen in bijvoorbeeld Photoshop, en de daadwerkelijke grootte van de afbeelding (in cm of inch) is afhankelijk van het aantal dpi en het aantal pixels wat hij totaal in de hoogte en breedte is.
koraks schreef op 26 augustus 2004 @ 09:24:
De drukker let dan helemaal niet op de resolutie van het bronbestand (in jouw geval 200x200dpi).
En dat doet-ie dus wel. Samenhangend met het aantal dpi van een afbeelding zit er ook een grootte in cm aan. Als ik de drukker een bestandje van bijvoorbeeld 86*60mm (standaard visitekaartje) stuur op een resolutie van 300 dpi geeft dat in principe een printout van 86*60 mm. Ook als je het vanuit Photoshop op 100% uitprint overigens. Je drukker zal niet direct uit je beeldinformatie de uiteindelijke afmetingen halen, maar hij stelt het wel op prijs als je het op 300 dpi (voor de meeste drukkers waar ik mee heb gewerkt dan) bij hem aanlevert. Bovendien weet je dan zelf beter wat je kan verwachten.

[ Voor 39% gewijzigd door Tarin op 26-08-2004 09:29 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• koraks
  • Niet online
Tarin schreef op 26 augustus 2004 @ 09:25:
[...]

En dat doet-ie dus wel.
Ja, officieel doet ie dat wel. Maar aangezien de meeste mensen hierzo afdrukken laten maken bij (online) fotowinkels en die winkels allemaal de opgeslagen resolutie negeren en het gekozen formaat in cm's toepassen, is de opgeslagen resolutie in dpi bijna altijd irrelevant.
Samenhangend met het aantal dpi van een afbeelding zit er ook een grootte in cm aan. Als ik de drukker een bestandje van bijvoorbeeld 86*60mm (standaard visitekaartje) stuur op een resolutie van 300 dpi geeft dat in principe een printout van 86*60 mm. Ook als je het vanuit Photoshop op 100% uitprint overigens.
Als je zelf gaat uitprinten is het zeker handig om de resolutie goed in te stellen. Maar je kan in Photoshop natuurlijk ook resamplen of bij afdrukken automagisch de hele pagina laten benutten.
Je drukker zal niet direct uit je beeldinformatie de uiteindelijke afmetingen halen, maar hij stelt het wel op prijs als je het op 300 dpi (voor de meeste drukkers waar ik mee heb gewerkt dan) bij hem aanlevert.
Drukkers stellen het wellicht op prijs; fotolabs doen er niks mee.
Bovendien weet je dan zelf beter wat je kan verwachten.
Och, ik vind het sowieso moeilijk te beoordelen hoe een plaat op papier eruit zal komen te zien. Maar het is natuurlijk wel handig om vantevoren ff uit te rekenen welke printresolutie je zal halen, dat voorkomt dat je straks zit met een afdruk van 25dpi :+

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
ik zal het kort houden... hij blijft 200 dpi.

• koraks
  • Niet online
unSOUND schreef op 26 augustus 2004 @ 12:41:
ik zal het kort houden... hij blijft 200 dpi.
Briljant 8)7 . Maar wat bedoel je nou precies?

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:45

Tarin

Just plain weird.

koraks schreef op 26 augustus 2004 @ 10:32:
[...]
afdrukken laten maken bij (online) fotowinkels
[...]
Drukkers stellen het wellicht op prijs; fotolabs doen er niks mee.
[...]
Ehm, jij begon zelf over drukkers hoor :P.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
koraks schreef op 26 augustus 2004 @ 18:47:
[...]

Briljant 8)7 . Maar wat bedoel je nou precies?
Nou, in tegenstelling tot de rest beantwoord ik de vraag van de TS...

Dat anderen zo ver off topic raken dat ze dat vergeten is niet mijn probleem.

• koraks
  • Niet online
Tarin schreef op 26 augustus 2004 @ 19:28:
[...]

Ehm, jij begon zelf over drukkers hoor :P.
Hmz, ik zie het ja :>
Pagina: 1