[win2kAS] routering instellen gaat niet

Pagina: 1
Acties:

• snrg_Paco
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb een windows 2000 advanced server met daarop de volgende services:
Active Directory
DNS
DHCP
Terminal server

Laatste SP geinstalleerd. 2 netwerkkaarten voor internet en intranet. Server kan op Internet. Testen in DNS (simpel en recursief) lukken. DHCP zend DNS-server, naamserver en DNS domeinnaam als scope-optie.
Clients kunnen inloggen op domein en gebruik maken van alle functionaliteiten.

Goed.. wat dus niet lukt is het routeren. Als ik het beheer opstart en een server toevoeg dan ben ik niet gemachtigd om de eigenschappen te bekijken. Ben wel als administrator ingelogd. De server is dus niet beschikbaar voor mij. Als ik de serverlijst opvraag zie ik 2 servers namelijk de netbios-naam en de netbios-naam met "lokaal" erachter. Ik weet ook niet wat ik daarvan moet denken. Niet negatief ofzo maar weet niet precies waar de server het vandaan haalt. Service is wel opgestart van RRAS.

Conclusie:
Wat kan er op dit moment aan de hand zijn en hoe stel ik het goed in?

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat probeer je te routeren dan ?

• snrg_Paco
Ik probeer Internet te routeren naar de clients. Maar het ligt waarschijnlijk aan me DNS. Ik heb het nog als root-server staan. De bekende " . " in de forward-zone. Als ik deze weg haal dan moet het wel lukken. Anders kom ik er op terug.

Verwijderd

uhmmm dat heeft NIKS met het routeren te maken hoor.
Ik neem aan dat je wel kunt pingen naar publieke IP nummers op Internet?

• bgrr
  • Niet online
Zult toch iets moeten installeren voor NAT op de server.

Winroute of iets dergelijks. Voordeel van winroute (www.kerio.com) of dergelijke pakketten is dat er een firewall in zit...

Eventueel kun je de Internetverbinding delen op de server, dan pas kunnen clients internetten. Hiervoor dienen je clients wel de server als gateway ingesteld te hebben. Dit kun je regelen via de dchp server...

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

bgrr schreef op 26 augustus 2004 @ 15:23:
Zult toch iets moeten installeren voor NAT op de server...
Dat heet dus Routing and Remote Access Service, kortweg RRAS

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• snrg_Paco
Ja idd ik heb me DNS "aangepast" maar ik kan waarschijnlijk weer opnieuw beginnen met een clean-install :(. Voordat ik me DNS had aangepast kon ik wel gewoon pingen en Internetten op de server. Het ligt echt aan dat RRAS. RRAS-Server zegt dat ik niet gemachtigd om de eigenschappen te bekijken van RRAS. Service en alles is wel gewoon gestart.

Keb DNS en DHCP gestopt en opnieuw geprobeerd om RRAS in te stellen maar dat maakt niets uit. Kan ik niets iets in active directory aanpassen waardoor ik wel gemachtigd ben? Wie is er sowieso gemachtigd. Administrator mag ik toch hopen maar daar ben ik mee ingelogd.

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt?

[ Voor 10% gewijzigd door snrg_Paco op 27-08-2004 07:37 ]

Pagina: 1