Bij uploaden is downloadsnelheid weg.

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 11:17
Ik zit met een klein probleempje:

Als ik aan het downloaden ben met bijvoorbeeld dc++ en er wordt geupload, dan keldert mijn download snelheid in tot bijna nul. Ik weet dat er altijd wat verlies is, maar zit met een Chello Basic abonnement en als ik download met 180kb/s en er wordt ook maar 1 bestandje met 4 kb/sec ge-upload, dan komt mijn download snelheid op 10kb/s max. Hieronder is een klein grafiekje van Netlimiter waarop te zien is dat ik een paar keer de upload afknijp en dat dan gelijk de download sky high gaat. Weet iemand hoe ik dit extreme verschil kan verhelpen?

Afbeeldingslocatie: http://www.versteegen.biz/Netlimiter.JPG

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Verwijderd

dat is bij iedereen zo, omdat het iets met de kabel is, dat het niet tegelijk kan verzenden en ontvangen. (zoiets heb ik een keer gehoord)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Probeer eens in de advanced options "Small send buffer" aan te zetten. Scheelt ook een beetje. Nu heb ik er met dc geen last meer van . :)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 10:47
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 09:06:
dat is bij iedereen zo, omdat het iets met de kabel is, dat het niet tegelijk kan verzenden en ontvangen. (zoiets heb ik een keer gehoord)
vroeger had ik het ook maar tegenwoordig merk ik er niks meer van en ik heb gewoon kabel..denk dat het met nieuwe technieken zo goed als verleden tijd is.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bij het downloaden worden er continue pakketjes teruggestuurd naar de verzender om te melden of een pakketje wel of niet aangekomen is.
En als je upload dan vol zit, gaat je download ook naar de knoppen.
Daarom moet je je upload afknijpen tot bv 75% van je max uploadbandbreedte. De meeste Kazaa-achtige pakketten kunnen dit.

This footer is intentionally left blank

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 11:17
ajhaverkamp schreef op 26 augustus 2004 @ 09:17:
Bij het downloaden worden er continue pakketjes teruggestuurd naar de verzender om te melden of een pakketje wel of niet aangekomen is.
En als je upload dan vol zit, gaat je download ook naar de knoppen.
Daarom moet je je upload afknijpen tot bv 75% van je max uploadbandbreedte. De meeste Kazaa-achtige pakketten kunnen dit.
Ik kan uploaden met 12kb/s, maar ook als ik de snelheid afknijp naar 4 kb/s dan ben ik mijn download kwijt. Alleen een afknijpsnelheid van 1kb/sec resulteert in een maximale downloadsnelheid...

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:08
Ik heb Telenet (kabel internet, België) en daar is dat ook zo. Uploaden naar webruimte of eender wat, je download snelheid zit quasi aan de grond.

Lijkt mij ook heel normaal volgens ajhaverkamp's theorie. :)

Verwijderd

Het is geen full duplex.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij is het gewoon 'normaal' wat er gebeurt hoor...

Je krijg namelijk van je ISP een bepaalde up- en downloadsnelheid... (bijv. 400kbit up en 2048kbit down)
Dan kan je of met 400kbit (theoretisch dus 50kb/sec) uploaden... Of je download met (een eveneens theoretische) snelheid van 256kb/sec... Je kan dus niet beiden tegelijk verlangen van je ISP... En bij de een is dit effect gewoon 'erger' dan de andere...

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2004 09:46 ]

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:29

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Bij het downloaden gebruik je ook je upstream (en andersom). Dit komt omdat je bijv. DNS moet resolven, ACK's moet sturen voor ontvangen pakketjes, etc. Als ik op 250kbyte/sec download, gebruik ik ongeveer 8kbyte/sec upload. Het heeft er dus niets mee te maken dat je verbinding niet full-duplex is (istie wel), maar meer dat je upstream nodig hebt om te downloaden en als je de volledige upstream gebruikt, gaat het downloaden dus ook langzamer (want het versturen van de ACK's, etc duurt langer).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

B_O_S_S schreef op 26 augustus 2004 @ 09:48:
Bij het downloaden gebruik je ook je upstream (en andersom). Dit komt omdat je bijv. DNS moet resolven, ACK's moet sturen voor ontvangen pakketjes, etc. Als ik op 250kbyte/sec download, gebruik ik ongeveer 8kbyte/sec upload. Het heeft er dus niets mee te maken dat je verbinding niet full-duplex is (istie wel), maar meer dat je upstream nodig hebt om te downloaden en als je de volledige upstream gebruikt, gaat het downloaden dus ook langzamer (want het versturen van de ACK's, etc duurt langer).
:) Weet ik dat ook weer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 09:06:
Ik denk dat het niet inherent is aan het medium kabel, wel aan het gekozen platform.

ik heb zelf een multikabel kabel aansluiting en kan rustig overnet met 20kb/s upload en unlimited download aan hebben staan en nog merk ik aan mijn rtt's tijdens het gamen helemaal niets.

Maarre ts, gebruik je een router ? zo ja is het zonder ook zo ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 11:23 ]

• paultje1966
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 19:44

paultje1966

feel the force

staat je MTU wel goed ingesteld? Dit bepaald de groote van een datapakket. Als deze te klein staat krijg je teveel tcp checks. zet hem eens op 1500

het nadeel van een draadloos netwerk is dat je zoveel kabels moet trekken

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 08:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 11:21:
[...]

Ik denk dat het niet inherent is aan het medium kabel, wel aan het gekozen platform.
ACK pakketjes (de 'Ik heb 'm goed ontvangen hoor, je hoeft 'm niet nog eens te sturen' berichtjes) zijn in bandbreedte maar enkele procenten van de donload. Als de max-upload echter een paar procent is van de max-download dan is dat een serieuse bedreiging voor de stabiliteit van je verbinding.

Het 'fabeltje' dat dit een kabel probleem is wordt veroorzaakt doordat bij kabel de verhouding tussen up en download erg scheef is. Adsl heeft vaak iets van 25% tot 50% terwijl @home voor de uploadverhoging rond de 4% zat. Hierdoor treed het vaker op bij de kabel.

Aan 'het platform' ligt het ook niet echt, tenzij je een ander protocol dan TCP/IP wilt voorstellen ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
heb je al Small send buffer geprobeert in dc?

Verwijderd

zo extreem heb ik het hier nog nooit gehad met Chello Classic. Boven 75% max upload gaat het merkbaar naar beneden, maar bij een upload van 10-20kb/s merk ik weinig.

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 12:15
Ik snap dat je bij een max upload geen of vertraagde ACK's kunt versturen en dat daardoor je download flink inzakt.
Maar als ik netlimiter op 20k max upload zet (van de 64) dan gebeurt het dus ook.
Nou dacht ik dat het probleem hezelfde bleef maar de ACK-pakketjes worden volgens mij helemaal niet op het applicatie niveau van netlimiter verzonden, dat gebeurt volgens mij op een veel lager laag van het OSI-model dus netlimiter zou deze upload pakketjes helemaal niet zien als het goed is.

Correct me if I'm wrong.....

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:08

Jimbolino

troep.com

is heel normaal gedrag, heeft te maken met de buffers in je kabelmodem enz

meer info en voor oplossing: de wilde wereld van traffic shaping

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Maar waarom kick je hiervoor een 3 maanden oud topic?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Zie leuk_he.

Oh, en bedenk je dit: die ACK's worden veroorzaakt door commands op de Application Layer (je stuurt een request met bijv. je browser), waarna het door alle lagen van het OSI-model gaat. En dus ook langs je NetLimiter komt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.