Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] S-ATA connector op molex solderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit mijn voeding komt een tak met daar aan twee 4-pins molex-connectoren. Nu heb ik twee Serial ATA harde schijven in mijn PC, welke middels een voedingsverloopje molex -> S-ATA zijn aangesloten. Aangezien dit nogal wat extra kabel geeft in de kast, had ik het plan om de kabeltjes door te knippen en de Serial ATA-connector direct op de plaats van de molex'en te solderen. Nu is mijn vraag; kan dit zomaar? De molex'en zitten immers serie-geschakeld en de laatste molex is een aftakking na de eerste molex op de kabel.

Daarnaast vroeg ik mij af of iemand dit misschien al heeft gedaan en hoe hij dit met de eerste molex heeft opgelost (waarna zeg maar nog een aftakking volgt) en of daar dan ook misschien pics van zijn :)

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Waarom zou dit niet werken ?
Volgens mij kan dit best.

De voltages zijn volgens mij nog steeds de bekende voltages die ook op de molexen staan en alleen het 'aansluitinkje' is iet anders :)

[ Voor 61% gewijzigd door GeforceDDQ op 26-08-2004 00:02 ]

301SQN

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Ik denk dat het nog makkelijk (moeilijker) kan. Als je goed kijkt naar die SATA power aansluiting, dan zie je metalen plaatjes in U vorm, waar die kabel tussen zit. Waarschijnlijk moet je dus niet meer doen dan die bovenkant eraf halen ('k weet niet hoe moelijk dat is, maar makkelijk zou ik niet verwachten) en dan die kabels erin duwen.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 23:57:
Uit mijn voeding komt een tak met daar aan twee 4-pins molex-connectoren. Nu heb ik twee Serial ATA harde schijven in mijn PC, welke middels een voedingsverloopje molex -> S-ATA zijn aangesloten. Aangezien dit nogal wat extra kabel geeft in de kast, had ik het plan om de kabeltjes door te knippen en de Serial ATA-connector direct op de plaats van de molex'en te solderen. Nu is mijn vraag; kan dit zomaar? De molex'en zitten immers serie-geschakeld en de laatste molex is een aftakking na de eerste molex op de kabel.

Daarnaast vroeg ik mij af of iemand dit misschien al heeft gedaan en hoe hij dit met de eerste molex heeft opgelost (waarna zeg maar nog een aftakking volgt) en of daar dan ook misschien pics van zijn :)
Ik dacht altijd dat molexen parallel zaten? Anders kun je toch nooit een vast voltage garanderen?

Verwijderd

Gewoon zo:
Afbeeldingslocatie: http://rotzooi.lakwijk.com/molexnaarsata.gif
De draadjes met het wiebelige lijntje erboven komen dus van je voeding af.

1: molex van je voeding afknippen
2: sata convertor kabeltje doorknippen
3: de boel aan mekaar solderen en een krimpkousje eroverheen

Mocht je meer dan 1 aansluiting willen op de draadjes van je voeding, gewoon 3 'setjes' draadjes (2 setjes van de connectoren en 1 van de voeding zelf) kleur aan kleur aan elkaar solderen. Zolang je rood aan rood maakt, geel aan geel en zwart aan zwart kan er weinig (eigenlijk niks, maar zeg nooit nooit), gebeuren en zal het altijd werken.

mspaint.exe ownage 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 02:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alright, dus dat is idd zoals ik het zelf ook in m'n hoofd had! Heb ik nog een vraagje.. Hoe pak je die connector aan die het eerst op de kabel zit (vanaf de voeding gezien), deze gaat nml nog door naar een volgende connector. Kun je daar gewoon de molex vanaf halen, de 4 pinnetjes eraf halen en dan een S-ATA connector met een klein stukje draad erop solderen?

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 06:38

hellfire_ultd

Effe checke!

Ik zou het plastic van de molex connector er af halen en daarna de draadjes van de SATA connector IN de pinnetjes van de oorspronkelijke molex vastsolderen.

En daarna een krimpkous eroverheen om kortsluiting te voorkomen.

Waarom zo omslachtig? Omdat de aftakking naar de volgende molex ook IN die pinnetjes vastgeknepen zit. Als je de pinnetjes er af haalt, gaat ook de aftakking naar de volgende molex verloren.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

hellfire_ultd schreef op 26 augustus 2004 @ 10:15:
Ik zou het plastic van de molex connector er af halen en daarna de draadjes van de SATA connector IN de pinnetjes van de oorspronkelijke molex vastsolderen.

En daarna een krimpkous eroverheen om kortsluiting te voorkomen.

Waarom zo omslachtig? Omdat de aftakking naar de volgende molex ook IN die pinnetjes vastgeknepen zit. Als je de pinnetjes er af haalt, gaat ook de aftakking naar de volgende molex verloren.
Je kunt beter de SATA connector loshalen, die is wat makkelijker (geperst ipv geknepen)
Pagina: 1