Toon posts:

[VPN] lokale printer bereiken na inloggen op vpn

Pagina: 1
Acties:
  • 1.502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een laptop waarmee ik kan inloggen op een bedrijfsnetwerk via Cisco VPN Cliënt. Dit werkt allemaal prima naar mn zin. Echter ik heb op mijn lokale netwerk een laserprinter die ik graag zou willen blijven gebruiken, alleen dit lukt niet zodra ik op het VPN inlog omdat al het netwerkverkeer de tunnel ingaat. Ik heb in Cisco VPN client al zitten zoeken, daarin kan ik de optie allow local lan acces aanvinken. Als ik dat doe dan kan ik alleen nóg niet op mn lokale netwerk. 8)7

Weet iemand hoe ik met dit programma het zo voor mekaar kan krijgen dat ik mn netwerk op kan of misschien zelfs in de vpn client een netwerkprinter in kan stellen op mn lokale netwerk? :+

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 22:16
welke foutmelding krijg je dan als je een printopdracht geeft?

ik log soms ook wel eens in middels een vpn verbinding en als ik dan de printer selecteer in mijn eigen thuisnetwerk dan print die gewoon.
ik gebruik dan wel de eigen vpn verbindingssoftware van windows en dus geen aparte cisco software

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geef even je "route print" op je pc en de ip configuratie van je pc en je printer svp
(ook met vnp). en verberg de laatste getalletjes van je ip adres op het internet

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op 26 augustus 2004 @ 00:09:
geef even je "route print" op je pc en de ip configuratie van je pc en je printer svp
(ook met vnp). en verberg de laatste getalletjes van je ip adres op het internet
wat wil je nu precies weten? ik vind het een beetje een rommelig verzoekje van een aantal gegevens.

wat ik in ieder geval wel kan geven:
IP settings:
automaties toegewezen door dhcp,
verbinding met vpn server dmv ipsec over UDP
in router staat clientpc buiten de firewall omdat anders het vpn niet werkt, ik heb ook (nog) niet kunnen ontdekken welke poorten ik open moet zetten of welke andere setting ik moet wijzigen om het werkend te krijgen.

Het ip wat de client pc krijgt is 10.0.0.104, het ipadres van de printserverpc is 10.0.0.101,
Gateway ip: 10.0.0.10
Wireless Lan AP IP: 10.0.0.1
subnetmasker 255.0.0.0

dat was het wel zo'n beetje geloof ik, als je nog iets wilt weten hoor ik het graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 17:40 ]

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:40

rammes

koekebakker 1e klas

dat gaat niet lukken. ik heb ook een cisco concentrator op mijn werk staan die ik zo heb geconfigureerd dat wanneer er een verbinding is je op je locale netwerk niets meer kunt doen. ;) akelige lui he die systeembeheerders :P

Ik zou het doen!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 17:39:
[...]

wat wil je nu precies weten? ik vind het een beetje een rommelig verzoekje van een aantal gegevens.

wat ik in ieder geval wel kan geven:
IP settings:
automaties toegewezen door dhcp,
verbinding met vpn server dmv ipsec over UDP
in router staat clientpc buiten de firewall omdat anders het vpn niet werkt, ik heb ook (nog) niet kunnen ontdekken welke poorten ik open moet zetten of welke andere setting ik moet wijzigen om het werkend te krijgen.

Het ip wat de client pc krijgt is 10.0.0.104, het ipadres van de printserverpc is 10.0.0.101,
Gateway ip: 10.0.0.10
Wireless Lan AP IP: 10.0.0.1
subnetmasker 255.0.0.0

dat was het wel zo'n beetje geloof ik, als je nog iets wilt weten hoor ik het graag :)
nou ja ik was nog benieuwd naar je "route print" (met vpn draaiend)
(in de hoop maar dat het niet helemaal dicht is gettimerd zoals onze vriend hierboven)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bang dat het ook helemaal is dichtgetimmerd, want het lukt me echt niet om het draaiend te krijgen, beetje vermoeiend is da wel. Dan mn printer maar via internet beschikbaar maken en dan via de proxy op het vpn via internet printen :+

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 22:20:
ik ben bang dat het ook helemaal is dichtgetimmerd, want het lukt me echt niet om het draaiend te krijgen, beetje vermoeiend is da wel. Dan mn printer maar via internet beschikbaar maken en dan via de proxy op het vpn via internet printen :+
Die route print heeft geen zin als je de cisco vpn client draait, aangezien die "transparant" is (geen route naar een 'vpn interface').

De "beste" mogelijkheid zou misschien zijn om je printer "lokaal" te maken; je kan namelijk lokaal een printer definiëren en via de (uit mijn hoofd) poort eigenschappen te verwijzen naar een netwerk printer.

@rammes: De server kant van de cisco vpn's ken ik niet, maar het lijkt me toch wel dat de policy localhost verkeer toestaat?

Ik frut, dus ik epibreer

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ow een edit .. wacht ff lezen

sja al die transparante meuk eenmaal zo in ingesteld .... stja

[ Voor 133% gewijzigd door Fish op 26-08-2004 22:38 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
De "beste" mogelijkheid zou misschien zijn om je printer "lokaal" te maken; je kan namelijk lokaal een printer definiëren en via de (uit mijn hoofd) poort eigenschappen te verwijzen naar een netwerk printer.
Iemand ideeën hoe ik dit doe onder windows nt4.0? zover gaat mijn kennis helaas niet B)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 22:42 ]

• pistole

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 22:42:
[...]
Iemand ideeën hoe ik dit doe onder windows nt4.0? zover gaat mijn kennis helaas niet B)
Had je dat niet eerder kunnen vermelden? NT4 wordt niet meer gesupport ;)

Hmm, ik realiseer me nu dat deze oplossing waarschijnlijk geen oplossing is: uiteindelijk moet je toch nog een netwerkverbinding met je printer(server) maken, en dat wordt juist wél weer opgepakt door die Cisco VPN Client...

Er gaat nog wel even een lampje branden: ik heb ooit eens zo'n vpn client kunnen "faken" toen ik 2 netwerkkaarten had. Eerst verbinding maken; vervolgens een paar routes weggooien, en nieuwe route over de andere interface aanmaken. Hierdoor kon ik regelen dat alleen het verkeer dat ik wilde over het VPN ging.

Laatste opmerking: kan je deze vraag niet beter neerleggen bij je systeembeheerder?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
denk het niet, die laptop is niet echt bedoeld om thuis mee te spelen :X

• pistole

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 22:51:
8)7 |:(
Ik zou zeggen: zet op je scherm wat je wilt printen; verbreek vpn verbinding, print.

Soort van KISS methode....

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 22:51:
Maar je moet toch wel eens printen voor je werk? O-)

Verwijderd

Je Local LAN access moet inderdaad wel aanstaan in je VPN client.

Helaas hangt deze optie wel weer af of ie het doet wat er voor VPN terminate device staat.

Bij een PIX werkt dit niet, bij een VPN Concentrater is het een optie die aangezet kan worden.

Ff navragen bij de beheerders?

Wat je zou kunnen proberen is met een 2e netwerkkaart waarvan je de Cisco VPN driver uitschakeld een 2e ip adres tegeven.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 11:29 . Reden: editje ]

Pagina: 1