[debian] Via bug opgelost?

Pagina: 1
Acties:

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02
Naar aanleiding van deze thread: Bestands corruptie post ik deze thread.

Ik ben (zoals jullie misschien kunnen lezen in die voorgenoemde thread) de dupe van via's wondere wereld.

Hoe kun je nagaan of deze workaround ook daadwerkelijk werkt??? Aangezien ik nog steeds last heb van bestands corruptie. Mijn southbridge is dus ook die 686B chip.

In m'n dmesg zie ik wel gewoon
code:
1
2
Applying VIA southbridge workaround.
VP_IDE: VIA vt82c686b (rev 40) IDE UDMA100 controller on pci00:07.1

Lijkt du sdat ie er wat mee doet, maar net wat ik al zeg, blijf het probleem houden.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik zou zo niet weten hoe je het goed kan testen. Als ik de beschrijving van de bug zo lees gaat het om grote bestanden die tussen twee verschillende hd op verschillende kabels voorkomt. Je zou dus een groot bestand kunnen kopieren en daar met sfv kunnen bepalen of het bestand beschadigt.

Je zou nog wel twee dingen kunnen proberen:
  • Zet in je bios "advanced chipset preformance" op enabled. Dit hielp bij mij altijd om de sblive problemen op te lossen en aangezien deze bug ook weer met de sblive wordt verergerd kan het misschien wel eens helpen.
  • Check of je geheugen wel in orde is. Kapot geheugen kan namelijk ook voor datacorruptie zorgen. Je kan dit testen met memtest86.

• Sa1
cool_zero schreef op 25 augustus 2004 @ 21:11:
Ik zou zo niet weten hoe je het goed kan testen. Als ik de beschrijving van de bug zo lees gaat het om grote bestanden die tussen twee verschillende hd op verschillende kabels voorkomt. Je zou dus een groot bestand kunnen kopieren en daar met sfv kunnen bepalen of het bestand beschadigt.

Je zou nog wel twee dingen kunnen proberen:
  • Zet in je bios "advanced chipset preformance" op enabled. Dit hielp bij mij altijd om de sblive problemen op te lossen en aangezien deze bug ook weer met de sblive wordt verergerd kan het misschien wel eens helpen.
  • Check of je geheugen wel in orde is. Kapot geheugen kan namelijk ook voor datacorruptie zorgen. Je kan dit testen met memtest86.
Dat van memtesten is idd een goed plan, hoewel ik met m'n oude moederboard nooit problemen met deze modules heb gehad. Het is wel zo dat dit moederboard single sided aan kan en de vorige niet.. dus misschien dat er idd iets mis is met de rest zeg maar..

Die bios setting ga ik ook even zoeken. Had al op het internet gevonden dat je de volgende zaken op 0 moest zetten:

code:
1
2
3
4
   - PCI Delay Transaction = 0 (off) (Register 0x70, Bit 1)
   - PCI Master Read Caching = 0 (off) (Register 0x70, Bit 2)
   - PCI Latency = 0 (values between 0 and 32 *seem* to be safe,
        everything above seems to be *not* !)

Dat dus, uit een stukje van google, maar ik ga deze ook nog even proberen. K laat em dan gewoon de hele nacht memtest draaien.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Mjah ik heb dit probleem dus ook en het is om kriekelgek van te worden. Ik heb er een jaar geen last van gehad, nu heb ik m'n disken op andere plaatsen gehangen en nu duikt het weer op.

Ik zou je willen adviseren om dat bord gewoon weg te tiefen en je een 2de hands mobo + cpu te kopen. Gaat je veel shit besparen.

• Sa1
XTerm schreef op 26 augustus 2004 @ 14:57:
Mjah ik heb dit probleem dus ook en het is om kriekelgek van te worden. Ik heb er een jaar geen last van gehad, nu heb ik m'n disken op andere plaatsen gehangen en nu duikt het weer op.

Ik zou je willen adviseren om dat bord gewoon weg te tiefen en je een 2de hands mobo + cpu te kopen. Gaat je veel shit besparen.
Sjah.. was het maar zo makkelijk :) ben net blij dat ik eindelijk een noemenswaardige server heb :)

Maar goed, ik heb dus afgelopen nacht m'n geheugen laten testen, en wat blijkt, er zijn fouten..

HEU?? .. zullen die 2x 128mb wel zijn die eerder niet functioneerden.

Maar goed, vanmorgen dus 1 bankje der uit gehaald, om te kunnen bepalen welke bank de problemen gaf. TOen ik tussen de middag weer thuis kwam om te eten (werk van 08:00 tot 13:30 + 2x 15min reistijd, dus 6 uur getest) waren er geen fouten gevonden.

goed, moet het de 2e bank zijn. Dus 2e bank er in gedaan, getest. Na vier uur te hebben gedraaid, ook geen problemen..

ik sta dus nu met een vraagteken op m'n voorhoofd.. ..

ik heb er nu 1 bank in, die vanmiddag heb getest.

Wanneer ik nu weer een backup naar m'n server kopieer gaat alles goed. WAAAA

maar goed, ik ga dus nu m'n 2e bank in een ander slot er in doen. .. jullie horen zo weer van me..

Goeddddddddd... erg waas, ik heb nu beide banken er weer in. K kopieer weer bestanden naar m'n server.. vlekkenloos..

AAAGGG.. ik denk dus dat gewoon m'n bank2 stuk is, ik heb nu namelijk 1 geheugen bank in sleuf1, en 1 in sleuf3..

nou.. laat maar weer zitten, ben je 2 a 3 dagen aan het zoeken, je verplaatst 1 module en 't werkt allemaal.. .. sux

[ Voor 13% gewijzigd door Sa1 op 26-08-2004 18:08 ]