Toon posts:

NEC 2510A gooit alles in PIO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb pas (een week of twee) een NEC 2510A dual layer DVD schrijver. Elke keer dat ik een dvd brand echter, gaat mijn pc daarna extreem traag. Ik heb ontdekt dat om de een of andere reden al mijn IDE apparaten in PIO mode staan (wat uiteraard heel traag is) rebooten helpt niet.

In BIOS staat alles op DMA, en in windows op 'DMA if available'. Het enige dat helpt is de primary en de secondary channel in de device manager verwijderen (wat op zich al enorm raar is) en dan twee keer rebooten (eenmaal om te detecteren, eenmaal om de installatie te vervolledigen)
Dan staat alles weer in DMA mode 6 en werkt het.

De dvd's worden normaal geschreven, ik brand met Nero 6...

maar ik wil dit niet elke keer hoeven te doen :)

enig idee?

sys specs:

MSI KT133A mobo met Thunderbird 1.2 Ghz, 512 Mb SDRam (133 Mhz)
Win XP SP1
IDE kanaal 1 : Maxtor HDD
IDE kanaal 2 : NEC 2510A en Pioneer DVDlezer op slave

Verwijderd

Heb je in eventviewer gekeken of er fouten optreden op je hd's? Bij x aantal fouten schakelt XP vanzelf over op PIO mode.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 08:48

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb dit gehad met een Plextor cd-writer. Die bleek gewoon kapot te zijn. Na vervanging werkte alles weer naar behoren.

Het heeft me wel een MoBo gekost om uit te vinden dat het de brander was (ik ging wat experimenteren met bios e.d.). Je verwacht het nml niet, omdat de brander ansich nog wel werkt (al is het alleen op PIO).

If possible: probeer de brander eens in een andere PC te zetten om te kijken of het daar ook voorkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door BlaTieBla op 25-08-2004 20:05 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Om het met 1x booten af te kunnen helpt het door setting

MasterIdDataChecksum en/of SlaveIdDataChecksum

weg te halen uit registrykey:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Dit is iets eleganter dan deleten van IDE drivers :) .

Oorzaak kunnen leesfouten van een slecht gebrande cd of dvd zijn. Dit heb ik zelf recent aan de hand gehad. Dat het na het branden van een DVD gebeurt is wel vreemd. Firmware?

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Ik heb hetzelfde gehad met m'n NEC 1300A. Het probleem was (volgens mij) dat ik door m'n dma-kanalen heenzat. Ik heb het in elk geval opgelost door wat onboard handel op m'n moederbord uit te zetten in het bios. O.a. een seriele poort, de parallelle poort en het onboard geluid. Hierna kon ik alle ide devices wel op dma houden.

Verwijderd

Vervang eventuele rounded kabels eens voor een standaard 80 polige flatcable;
Zet de schijver eens als master alleen op een kanaal
Aard je PC zoals het hoort
Check ook eens andere IDE driver versies van je chipset/controller
...

Verwijderd

Topicstarter
Eventviewer geeft idd errors, namelijk IDE0 (dat is mijn HDD) timeout error... dus hij reageert te traag terwijl hij brandt... aan wat zou zoiets liggen?

Al wat niet gebruikt staat reeds uit in bios (serieel, parallel, onboard sound, etc)

Ik heb geen rounded kabels, alleen standaard. Zal wel eens de lezer unpluggen terwijl ik schrijf, om te testen. Drivers zijn al vernieuwd, en naar firmware zal ik eens kijken.

Pc aarden? De stekker heeft een aarding, als het dat is wat je bedoelt. En anders heb ik er geen gedacht van...
Pagina: 1