Maak kans op eeuwige roem en help dit probleem op te lossen.

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hey mensen,

wij hebben hier in huis een BNC 10Mbit netwerk liggen met 7 desktops (waarvan 1 server speelt) en 2 laptops. Alles werkt prima, behalve dat 1 laptop geen verbinding met de server kan krijgen. Deze laptop zit als 1 na laatste computer in het netwerk. Als de laptop tot laatste computer gemaakt wordt (m.a.w. als er een terminator op het t-stukkie van de laptop gezet wordt) doet de laptop het wel en vindt ie zonder problemen de server.
Met de laptop als 1 na laatste computer werkt het dus niet... Simpel zou je zeggen..de kabel van de laptop naar de laatste computer op de rij is niet goed. Maar het geval wil dat die computer het wel doet, met of zonder laptop aan het netwerk. De kabel lijkt dus in orde, maar ook weer niet. Een software probleem kan het niet zijn, want als ik de laptop (om te testen) ergens anders in het netwerk hang, doet ie het prima.

Mijn vraag: wie o wie kan mij met dit vreemde probleem helpen??? Kan het zijn dat er toch iets niet goed is met de kabel??? en zoja hoe kan ik dat nagaan?? (de kabel is een vaste kabel, die kan ik niet verwijderen.

Bij voorbaat mijn hele grote dank aan een ieder die met een zinvol idee komt om dit probleem op te lossen.

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
T-stukkie stuk?

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Nee, want hoe kan het dan dat als de laptop tot laatste computer gemaakt wordt, met gebruik van hetzelfde t-stukkie, de laptop het wel doet??
Hij reageert namelijk direct op het gebruik van de terminator. ICQ zie je ineens connecten bijvoorbeeld.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Moet aan het T-stukkie liggen!

Verwijderd

inderdaad een vaag probleem..

en als je die vage laptop helemaal naar het midden gooit bijvoorbeeld?

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Toch maar even T-Stukkie tjekken.

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Misschien een beetje lame, maar netwerk upgrade naar UTP ???

Maar in dit geval de laatste kabel en T stuk vervangen of in ieder geval een ander stuk draad ertussen kijken of je het nog hebt??

Ja ja ja Nee !!

Verwijderd

Zou het kunnen dat je aan de grens van het kunnen van het netwerk zit? Misschien een te lange totale kabellengte? Ik meen dat 150 m ongeveer de grens was, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

185 meter :7
Denk dat hij daar niet aan komt ;)

Verwijderd

Joh die maximale kabellengtes hoef je je niet druk over te maken... ik heb 210 Meter Cat.5 naar m'n buurjongen (aantal huizen verder) liggen en dat werkt zonder packetloss op 100Mbit. Ga eens wat apparatuur die in de buurt staat na... straling van TL-balk kan nadeling ffect hebben op prestaties en dan wil nog wel eens het geval dat de ene netwerkkaart het wel trekt en de andere niet.... ;)

Maar waarom laat je die laptop dan niet gewoon laatste?? dan werkt het toch??

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 10:32

wiho

Certified Nerd

Cat-5 (UTP) kan veel langer zijn dan BNC (coax) zonder teveel signaalverlies, dus jouw ervaring is hier niet zozeer van toepassing.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Onwijs bedankt voor de (in mijn ogen) grote hoeveelheid (nuttige) reacties.
Echter:
-UTP is geen optie (het is maar een studentenhuis en dat zal niet iedereen financieel acceptabel vinden)
-De laptop verhuizen is ook geen optie, want dan zou de bewoonster mee moeten verhuizen en dat kan niet.
-Ik heb het een keer met een ander T-stukkie geprobeerd.....ook niets...maar dit laatste zal ik nog eens proberen.

Het meeste debiele is nog wel dat het allemaal goed gewerkt heeft. Er is sinds de tijd dat het goed gewerkt heeft alleen een jongen met een Linuxbak i.p.v. de laptop geweest (evil Linux misschien??)..en er is nog een tweede laptop bijgekomen.

Hmm....verdere tips zijn nog altijd welkom!!

Dex

• K-2SO
  • Laatst online: 26-08 15:47
Ga toch maar over op UTP :)

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

Crusader

Arc Nature

even een stomme vraag maar je-weet-maar-nooit:
Je gebruikt toch niet toevallig TV-coaxkabel he? Je moet echt RG-58 kabel (50 Ohm) gebruiken. TV kabel (RG-59 dacht ik) is nl. 75 Ohm en kan bij langere lengtes problemen geven. Is officieel niet geschikt voor coax netwerkies maar 'k heb 't wel zien werken.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
hmm...zo'n stomme vraag is dat niet, want ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat voor kabel er naar die laptop loopt...is ook een beetje vaag ding....

Die kan ik het beste maar een keer doormeten dan??

Dex

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kunt die laptop toch wel in het midden zetten? Moet je alleen de kabel een paar meter om laten lopen maar de volgorde is toch niet zo moeilijk te veranderen?

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Nee, helaas...dat is voorlopig geen optie (mocht ie het dan überhaupt al wel doen). Heeft te maken met de plattegrond en de manier van aanleggen van het netwerk bij ons in huis. Trust me on this one :)

Dex

Verwijderd

Dan doe je het toch anders? Dan pak je de kabel op bij de 1na laatste aansluiting, die trek je door naar de plek van de laatste aansluiting en dan vanaf daar weer terug naar de 1na laatste. Dan heb je dus de laptop op plaats van de laatste aansluiting maar als 1na laatste aangesloten.

Ok je zal wat extra kabel moeten kopen maar het werkt wel :)

En ik weet dat je kabel vastzit maar 2 kabels naast elkaar zie je nauwlijks.

En dan nog :) dan lijk je alleen maar grotere nerd :P hoe meer kabels hoe beter :P

Verwijderd

Misschien zeg ik iets stoms maar kan er op de netwerkkaart van die laptop een ingebouwde terminator zitten? Eentje die nu dus aan staat?
Lijkt me onwaarschijnlijk dat er op een PCMCIA-kaart een jumper zit maar misschien kun je iets vinden met de bijbehorende software.
Pagina: 1