Toon posts:

PC gaat geheel niet aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik kon geen betere topic titel bedenken want ik heb echt geen idee waar 't nou aan kan liggen.

Het gaat om het volgende systeem:
ASRock K7S8X (jaja.. :/)
AMD XP 1600+
300W merkloze voeding

De rest van het systeem heb ik nog niet eens ingebouwd omdat 'ie zelfs zo niet start. (512MB PC2700 Dane Elec en 256MB PC2100 merkloos, Asus V8200 Deluxe, Realtek 100mbit ding en SB 128 PCI moeten er nog in, alsmede 3 HD's en een AOpen brander)

Het probleem is, de PC gaat -niet- aan. Wanneer ik de powerknop indruk beweegt de CPU fan ongeveer 1/10 rondje, dit echter maar 1x. Wanneer ik 'm nog een keer indruk gebeurt er niks.

Dit gebeurt overigens sinds gisterenavond. Ik probeerde een torrent te maken en ineens ging de PC uit. Nadat ik de power cable eruit trok en weer erin stopte ging hij weer aan, de CPU was toen 55 graden. Voor de zekerheid heb ik de zijkant van de kast eraf gehaald, maar 10 minuten later ging de PC weer uit en bleef uit.

Ik heb de voeding vervangen door een waarvan ik zeker weet dat 'ie werkt, heb de CPU in een andere PC gedaan, werkte ook. Verder lijkt het me dat als ik alleen een moederbord + CPU + koeler inbouw, er toch in ieder geval wel -iets- moet gebeuren (gepiep omdat er geen geheugen in zit bijvoorbeeld). Ook met geheugen en videokaart werkt 't echter niet. Het moederbord waarmee de PC zichzelf uitzette was een ECS K7S6A, deze heb ik dus zojuist vervangen door de Asrock omdat ik zeker dacht te weten dat hier het probleem zat.

Heeft iemand een idee wat hier het probleem wel kan zijn?

edit:
Ja ik heb gezocht :}

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 16:38 ]

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

probeer eens met 1 reepje geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Had ik ook geprobeerd, ook dan doet 'ie niks :/

• Dr.SnakeS
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05-2025
Heeft nu wel niets met het niet werken van je pc te maken, maar ik lees dat je PC2700 en PC2100 geheugen door elkaar gebruikt. Ik had altijd gehoord dat als je dit deed alle geheugen op de snelheid van het traagste van de 2 zou werken (2100 dus). Misschien een tip om als je de rest weer werkend krijgt enkel je PC2700 te gebruiken, of ben ik hier nu fout aan het redeneren?

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 00:31

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

VERYYYYYYYY LONGGGGGGGG SHOT

toevallig de aan/uit schakelaar niet helemaal jofel?????

Mr. T.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hmz.. als ik het goed begrijp heb je ALLES al vervangen?? Ik zou haast gaan denken dat het misschien aan de stroomkabel ligt of iets anders onbenulligs...

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:39

me1299

$ondertitel

Probeer eens de atx stekker van je mobo los en weer vast te drukken. Dat wil nog wel eens helpen na kortsluiting.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Topicstarter
Stroomkabel! Deksels daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, even proberen.

Dr.SnakeS: dat klopt, het werkt inderdaad op PC2100 snelheid (133MHz meen ik). De CPU die erin zit heeft echter ook een 133MHz FSB, dus het is niet echt een probleem. Daarbij draai ik nogal veel programma's op die bak, die niet echt snelheid nodig hebben maar wel geheugen (web/mysql/ftp server, af en toe een gameserver, MSN, ICQ en IRC :)).

[edit] Aan/uit schakelaar kan 't idd ook zijn, enig idee hoe ik dat kan testen?
[edit2] Andere kabel en ATX voedingskabel lostrekken/vastmaken hielpen niet :/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 16:58 ]

Verwijderd

Moederbord kapot ???

Verwijderd

Klinkt inderdaad als kortsluiting. Had ik ook toen ik mijn moederbord inbouwde zonder busjes te gebruiken (mijn vriendin zat tegen me te blaten, dat gebruik ik altijd als excuus...)
Ligt/hangt er niets metaligs tegen je bord aan?

Verwijderd

Topicstarter
Pascal: topic gelezen?

sjaakdaak: daar dacht ik ook aan, maar het leek me onwaarschijnlijk dat dat ten eerste spontaan gebeurde terwijl ik de kast niet aanraakte en de PC draaide, en ten tweede dat 't nog steeds zo was als ik een nieuw moederbord aansloot :/

Ik kan het moederbord natuurlijk wel even op m'n bed leggen en proberen te draaien zonder in de kast te steken. Straks maar even doen.

Verwijderd

Heb je wellicht een andere voeding voor handen? Mijn persoonlijke ervaring met dit soort dingen is meestal dat het de voeding is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 17:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ook dat staat in m'n openingspost reeds vermeld, maar bedankt :)

Ik las in de faq dat je 2 pinnetjes van je ATX stekker met elkaar kunt verbinden om de voeding te testen. Krijg je dan geen schok? :/

Verder, als ik 'm test zonder kast, kan ik dan een powerknop simuleren door een paperclip tegen de 2 pinnetjes van de powerknop op het moederbord te houden?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 17:04 ]

Verwijderd

Dat schreef TS al...

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 16:15

iMars

Full time prutser

Ik heb het ook een keer gehad ....
Volgens mijn lag het toen aan de schakelaar...( weet het niet meer zeker ...)
Met een schroevendraaier kan je makkelijk ff de twee pinnen kortsluiten....

edit:
ja, met een paperclip kan dat...
alles wat van metaal is ;) 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door iMars op 25-08-2004 17:15 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Topicstarter
Even proberen dan maar, ik hoop dat m'n schroevedraaier geisoleerd is :}

[edit] De fan beweegt weer heel eventjes en dan gebeurt er niks meer. :/

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 17:18 ]

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:45

UTM

Laat maar 8)7

[ Voor 91% gewijzigd door UTM op 25-08-2004 17:40 ]

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Moederbord vervangen, voeding vervangen, kabels getest ==> Processor stuk?

Heb je wel je pc-speaker aangesloten (of zit die op je moederbord) anders hoor je de piepjes natuurlijk niet. Je kunt nog even proberen je CMOS te legen, anders blijft toch echt je processor over (je hebt hem toch niet stiekem overgeklokt he ;) ).

Too many people, making too many problems

Verwijderd

Topicstarter
In m'n openingspost staat ook dat ik de CPU in een andere PC heb gedaan (werkte) :)

Nee, was niet overgeclocked. Ik heb 'm net op m'n bed gelegd met de PSU ernaast, aangedaan met een schroevedraaier maar nog steeds draait de fan maar een heel klein stukje :/

[edit] o_O
Na nog zo'n 10x moederborden en voedingen wisselen start 'ie ineens weer met het schroevedraaier truukje.. nu inbouwen en kijken of 'ie het dan nog doet :/

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 18:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok voorlopig werkt het weer.. hoe weet ik niet :/ Danks allemaal :)

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 01:25
Als hij er weer mee ophoud, check dan de jumper voor de FSB even. Waarschijnlijk staat die dus verkeerd.
Pagina: 1