'Overbelichte' foto's: Toch mooi?

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:12
Je kent het vast wel, je wilt een mooie foto maken, maar eigenlijk staat de zon net verkeerd om een perfecte foto te maken, waarschijnlijk zal hij toch wel overbelicht raken. Toch maar maken, je weet nooit. En dan ontwikkel je de foto/zie je de foto op een groter scherm, en blijkt het toch een aardige foto te zijn... (vind ik).

Hebben jullie dat ook? Ik bedoel, technisch gezien geen perfecte foto, maar toch aardig?

Voorbeeldjes:

Oslo, Haven. Vol in de zon gefotografeerd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mdz/oslozon.jpg%20+%20http://members.home.nl/mdz/oslozon.jpg

Fjord. Kon eigenlijk alleen zo maar het prachtige turqoise water erop krijgen

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mdz/bergzon.jpg%20+%20http://members.home.nl/mdz/bergzon.jpg

IJsdikte op de Elfstedentocht

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 10:37

André

Analytics dude

Die bovenste vind ik dus alles behalve overbelicht ;)

En die onderste is idd mooi, heeft een aparte sfeer.

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 14:04
Ik denk dat overbelichte foto's, zij het niet teveel, best heel mooi kunnen zijn... Bovenstaande foto's zijn daar absoluut een voorbeeld van...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik vind ze ook mooi, het is tenslotte ook zo dat je een technisch perfecte lelijke foto kan maken en een technisch inperfecte prachtige foto. Het is gewoonweg geen exacte wetenschap.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Jij bent de kunstenaar. Als jij het mooi vindt, is het ok. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent (en ook als dat niet zo is kunnen er best mooie plaatjes uitkomen). Film of CCD's hebben niet het dynamische bereik wat je ogen wel hebben, dus soms zul je keuzes moeten maken: wil ik detail in de donkere of lichte delen van m'n plaat.

De bovenste foto vind ik trouwens niet echt spannend, de tweede foto is wel cool.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Twee gratis tips voor je (gebruik in dezelfde volgorde als je foto's):
  • polarisatiefilter
  • graduated neutral density filter
:)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:49
Ik persoonlijk heb maling aan 'technisch perfect'. Gaat er mij om of de foto me aanspreekt ja of nee (en dat doen ze bij de eerste oogopslag, niet bij nadere bestudering). De onderste heeft een leuke kleur onderaan, spreek me direct wel aan (bovenkant van diezelfde foto spreekt me juist weer niet aan, beetje ambivalente pic dus :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 20:03
De onderste foto was misschien mooier geworden met een kortere sluitertijd, en vervolgens een curves bewerking in PS of een andere pakket. Die kleur van het water had je dan weer terug kunnen halen, maar de berg had meer detail gehad.

Maar overbelichten kan mooi zijn. Soms zie je van die prachtige portretfoto's waar het licht om het gezicht 'heenvouwt'. Dat kan ik vaak wel waarderen.

edit:
Hoe kan het dat de witte lucht kleur FEFEFE heeft?

[ Voor 38% gewijzigd door Mercarra op 25-08-2004 18:34 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56
Eerste foto is imo niet overbelicht, ik vind het ook best wel een mooie foto eigenlijk... :)

Zelf ook 1 keertje meegemaakt dat tegenlicht een onverwacht effect kreeg dat ik niet echt negatief vond... :)
Afbeeldingslocatie: http://www.heynsbergen.com/xander/images/foto/foto1.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mercarra
XanderH schreef op 25 augustus 2004 @ 18:33:
Zelf ook 1 keertje meegemaakt dat tegenlicht een onverwacht effect kreeg dat ik niet echt negatief vond... :)
Euh, ja, maar deze foto is dan ook niet overbelicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Mercarra op 25-08-2004 18:35 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Xander
mercarra schreef op 25 augustus 2004 @ 18:35:
[...]

Euh, ja, maar deze foto is dan ook niet overbelicht.
Past toch wel bij de beschrijving in de TS? Bovendien stond Overbelichte in de title tussen aanhalingstekens...
Je kent het vast wel, je wilt een mooie foto maken, maar eigenlijk staat de zon net verkeerd om een perfecte foto te maken, waarschijnlijk zal hij toch wel overbelicht raken. Toch maar maken, je weet nooit. En dan ontwikkel je de foto/zie je de foto op een groter scherm, en blijkt het toch een aardige foto te zijn... (vind ik).

Hebben jullie dat ook? Ik bedoel, technisch gezien geen perfecte foto, maar toch aardig?
Dat heb ik imo dus ook, ik beweer niet dat mijn foto overbelicht is... :)

• Mercarra
Maar die van jou is dus wel technisch perfect, en de zon staat juist precies op de goede plek. :)

offtopic:
mijn user icon is net zo gemaakt

[ Voor 25% gewijzigd door Mercarra op 25-08-2004 18:44 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
XanderH schreef op 25 augustus 2004 @ 18:33:
Eerste foto is imo niet overbelicht, ik vind het ook best wel een mooie foto eigenlijk... :)

[afbeelding]
tegenlicht != overbelicht. De huis-, tuin- en keukenregel dat je niet tegen de zon in mag fotograferen is alleen voor huis-, tuin- en keukenfotografen. Tegen de zon in krijg je met een beetje verstand van zaken namelijk de mooiste foto's.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Prachtige foto's, zeker niet overbelicht, ziet er mooi uit.

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:12
Had inderdaad met opzet overbelicht tussen haakjes gezet. Eerste foto is inderdaad alleen tegenlicht, maar was vol in de zon met blauwe lucht, dus niet met een zon verscholen achter een wolk oid.

En dat je niet tegen de zon in mag fotograferen is uiteraard onzin, maar blijft tegen onze natuur in, tenminste de mijne wel. Heb dan meer dan eens het gevoel dat de foto overbelicht raakt.

IJsdikte op de Elfstedentocht

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.jovak.nl/fuji/catamaran.jpg

Foto is genomen op het strand van kijkduin. Foto is onbewerkt.

camera fujifilm S7000.
sluitertijd, diafragma handmatig ingesteld.

Ik vind dat overbelichte fotos best mooi kunnen zijn. :)

• Xander
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 23:15:
[afbeelding]

camera fujifilm S7000.

Lol, ja, die is inderdaad écht overbelicht... :P

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[afbeelding]

camera fujifilm S7000.

hoop niet dat je dit serieus meent? ;)

wit vlak met paar sprietjes en klein poppetje d'rop. woow man :/

Verwijderd

[afbeelding]

camera fujifilm S7000.

Met nog ietsje meer moeite had hij helemaal wit kunnen zijn. Jammer. :+

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Afbeeldingslocatie: http://vincent.ddq.nl/albums/schotland/2004/normal_20040717a-Callanish-03.jpg

Uiteindelijk kun je dit soort prentjes alleen maar goed afgedrukt krijgen via de digitale centrale, ondanks dat deze bv gewoon 'analoog' genomen is. De standaard negatiefafdrukken worden allemaal uitgebalanceerd tot een flets plakplaatje.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

Verwijderd

een beetje zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.sogware.nl/photos/020121_132454_p.jpg
redelijk overbelicht maar, nog genoeg detail in de schaduw (compositie is iets anders... ;) )

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

hierzo een foto die ik bewust 2 stops overbelicht heb... vond het wel een erg mooi effect hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.vslcatena.nl/elcid/dinsdag/sjors/twee/DSCF0010.JPG
640x480, niet gesoept

Ik heb een WOS-post!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 15:54

mutsje

Certified Prutser

ik denk dat "mooi" per persoon verschillend is. Je kunt het imo zien als kunst en dan is het maar wat de gek er voor geeft. Ik vind sommige van de foto's die ik hier zie enorm gaaf ondanks dat andere gotter's braakneigingen erop krijgen.

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tijgerkust in Dalian, China
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/foulflip/forum/got/dalian.jpg

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

GormSuil schreef op 28 augustus 2004 @ 00:54:
[afbeelding]

Uiteindelijk kun je dit soort prentjes alleen maar goed afgedrukt krijgen via de digitale centrale, ondanks dat deze bv gewoon 'analoog' genomen is. De standaard negatiefafdrukken worden allemaal uitgebalanceerd tot een flets plakplaatje.
Ga dan naar de vakfotograaf, die drukt dat soort platen wel fatsoenlijk af.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Pagina: 1