Toon posts:

Monitor gebruikt opeens slechts 1/3 van breedte scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar jaar oude monitor, die tot voor kort probleemloos werkte maar nu opeens heel raar beeld geeft. Ik gebruikte deze monitor in een dual-monitor setup als 2e beeldscherm. Van de ene op de andere dag wordt het scherm nog maar voor 1/3 breedte gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hakeemt/monitor.jpg

Het gaat hier om een Siemens MCM 1707 NTD.

Ik kan via de knoppen op de monitor het beeld gewoon veranderen (uitrekken, contrast, e.d.), maar het geheel blijft dus op 1/3 van het scherm staan. Ik heb de monitor als primaire monitor ingesteld, en ook op 2 andere pc's hier in huis geprobeerd, maar telkens ditzelfde beeld. Op de site van Siemens kwam ik nog wat oude drivers tegen (Win98), maar hiermee bleef ik ook dit beeld houden.
Ik neem dus aan dat er iets met de monitor zelf mis is, aangezien hij dus opeens dit beeld gaf, zonder dat ik iets aan instellingen veranderd had.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en wat ik er mogelijk nog aan kan doen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit probleem ken ik van de PB a720 monitoren, die deden dat ook wel eens, maar dan in een breedbeeld manier zeg maar.
De enige manier was om die dingen te vervangen, was niet zo te repareren. Ik ben bang dat je je monitor af kunt schrijven.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het breder/hoger maken van het beeld is gewoon afstelling van het beeldkannon op het scherm, het lijkt mij dan ook gewoon dat je beeldkannon een beetje gaar is geworden.

Afbeeldingslocatie: http://www.bikermice.demon.nl/GoT/crt.gif

[ Voor 15% gewijzigd door Vinnie op 25-08-2004 15:13 ]

C:\>_

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zoals op het plaatje hierboven te zien is is het de horizontal deflection die niet lekker meer werkt, te weinig spanning oid om de electronen voldoende af te buigen. Of dat reparabel (rendabel) is kan ik niet zeggen :)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Zitten soms stelknopjes aan. Kan je hem weer bijtrekken maar dat is wel link ivm hoge spanningen.!!!! PAS OP!. Die dingen zitten meestal onder een plaatje op de bovenkant van het kanon. Heb zo ook wel eens mijn iiyama gered..

Nogmaals PAS OP > HOGE spanningen tot 10000 volt dacht ik. ZEER pijnlijk en de condensatoren blijven zeer lange tijd onder spanning staan. Kwestie van weken.....

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Als je de monitor versteld met een spanning zoeker kan er weinig gebeuren. Maar denk dat je het beeld niet meer goed krijgt. Vast wel iets beter maar veel zal het niet zijn. En wat kost nou zo´n oude monitor op de rommelmarkt _/-\o_

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

vingerfrits schreef op 26 augustus 2004 @ 01:04:
Als je de monitor versteld met een spanning zoeker kan er weinig gebeuren. Maar denk dat je het beeld niet meer goed krijgt. Vast wel iets beter maar veel zal het niet zijn. En wat kost nou zo´n oude monitor op de rommelmarkt _/-\o_
Een spanningszoeker daar kun je je bij 25kV (TV) dus behoorlijk op verkijken! Ik dacht ook een keer dat dit wel safe was maar dat is niet het geval.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Gewoon ergens een condensator open geklapt.

Maak de kast maar open, en zoek maar ergens vlak bij het voedingsgedeelte.

Kan je voor een paar euro zelf vervangen als je een beetje handig bent ;)

Verwijderd

Nieuwe monitor kopen, zoals ik net gedaan heb. Had precies hetzelfde met een vier jaar oude Vobis Highscreen 19 " CRT.. Versmalde, verbreedde uit zichzelf.. Volgens velen "experts" in mijn omgeving was het ding niet meer te repareren, of tsja, het zou nooit meer hetzelfde zijn in ieder geval.. Nu dus een LG T910B Flatron voor 220 € gekocht en superblij :)
Banshee79 schreef op 26 augustus 2004 @ 01:22:
Gewoon ergens een condensator open geklapt.

Maak de kast maar open, en zoek maar ergens vlak bij het voedingsgedeelte.

Kan je voor een paar euro zelf vervangen als je een beetje handig bent ;)
Alleen als je dus overweg weet met die dingen.. Niet dadelijk denken van monitor uitzetten, kapje eraf en effetjes met mijn klauwen bij het voedingsgedeelte komen, dan kan je nog eens voor een ongename verrassing komen te staan (kennelijk blijven condensators in een CRT monitor nog vrij lang gevuld met stroom), dus een schokstoot van enkele duizenden volten is niet uitgesloten.. Mijn advies dus kwa zelf repareren: NIET DOEN als je er geen ervaring mee hebt :+

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 10:56 ]

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 00:15

Erikie

www.erikie.nl

Pakjebakmeel schreef op 25 augustus 2004 @ 15:49:
Zitten soms stelknopjes aan. Kan je hem weer bijtrekken maar dat is wel link ivm hoge spanningen.!!!! PAS OP!. Die dingen zitten meestal onder een plaatje op de bovenkant van het kanon. Heb zo ook wel eens mijn iiyama gered..

Nogmaals PAS OP > HOGE spanningen tot 10000 volt dacht ik. ZEER pijnlijk en de condensatoren blijven zeer lange tijd onder spanning staan. Kwestie van weken.....
pff autch,,. je bedoelt toch die zuignap?? toen ik een jaar of 14 was maakte ik een vissekom van m'n oude tv, maar moest ergens een gaatje maken om de vacuum op te heffen. Daardoor raakte ik met m'n priem een draad die door de zuignap heenliep, en vervolgens stonden m'n haren recht overeind :D..

anyway, was me nog wel gelukt om er een vissekom van te maken.. glas is nogal zacht.

traktor scratch!

Verwijderd

ik heb zoiets ook een keer gehad met mijn philips 105 S.
ik sloeg altijd maar hard met geweld :P tegen de zijkant van me monitor en kwam het beeld affentoe nog wel is goed.
maar na een paar uur ging die weer hetzelfde.

de engiste optie is dat ding weggooien je hebt er niet veel meer aan.

Verwijderd

Ik heb sinds een paar maanden iets soortgelijks met mijn ViewSonic P225f, maar alleen bij resoluties kleiner dan 800x600. Refreshrate maakt niet uit: het gebeurt zowel bij 640x480 @ 60 Hz als bij 640x480 @ 240 Hz, en ook bij 740 x 480@60 en 740x576@60. Maar 800x600 en alles daarboven gaan goed, ik draai normaal altijd op 2048x1536@75 en dat werkt prima.

Als ik net naar 640x480 switch (of als ik de PC net aanzet), doet-ie het soms een fractie van een seconde goed, en daarna 'krimpt' hij helemaal in.
Het beeld is ook nog een keer 'opgerold': als ik met mijn muis van links naar rechts beweeg, zie ik de pointer eerst een stukje van links naar rechts bewegen, vervolgens beweegt hij weer naar links, daarna weer naar rechts tot hij aan de rechterkant van het zichtbare scherm is, waarna hij nog een stukje naar links beweegt. Allemaal vloeiend. De exacte positie waar het beeld 'opgerold' is kan ik aanpassen door aan de Horizontal Size knop van de monitor te draaien. Het zichtbare beeld wordt er niet groter of kleiner door. De Horizontal Position knop heeft geen merkbaar effect.

Beetje mal allemaal, maar gelukkig niet echt problematisch (behalve als ik een keer in me BIOS moet pielen)
Pagina: 1