Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

120 mm fan i.p.v aero 7+ fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een aero7+.
Nu heb ik op het forum wel eens gelezen dat men er een gewone fan op zet i.p.v de Aero fan omdat dit veel beter zou koelen.

Nu heb ik op het internet wat na gezocht en kwam ik op het volgende idee.

En 120mm fan van ac. ryan, antec o.i.d met een fan adapter van 120mm naar 80mm.

Dit wil ik doen omdat een 120mm een lucht verplaatsing heeft van +/- 80 cfm.
en mijn aero 7+ een luchtverplatsing heeft van 20 cfm op 3500 rpm en dat wil je niet horen.

Heeft het bovenstaande wel nut m.b.t de fan adapter? Of zakt de cfm zo omdat de druk mischien te hoog word.

Graag opmerkingen op dit idee.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Goed idee ja, dat koelblok leent zich daar uitstekend voor :)
Je zal zeker wat verliezen door die fanduct, maar dan heb je vast nog 75 cfm over, misschien kun je zelfs kijken voor een iets stillere 120 mm fan. :)

Je moet btw wel even kijken of het past met je kast. Als je cpu socket helemaal bovenin je moederbord zit, kan dit problemen opleveren met je voeding (in mid tower).

[ Voor 29% gewijzigd door Race Eend op 25-08-2004 14:49 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik heb ook zo'n Aero geval... en inderdaad maakt ie aardig wat geluid.

Ik heb er zelf een 80mm Ystech opzitten @17dba @ 12v. Ik merk bijna geen verschil in temperatuur, maar hij is een stuk stiller.

Fan kost een tientje bij freezing.

suc6

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

haha, 75cfm houd je echt niet over ;) die 20cfm van de stock fan is gemeten zonder weerstand van t blok, net als bij de 120mm. Maar alsnog heb je denk wel gelijk dat er meer lucht doorheen zal gaan. :)

Verwijderd

Topicstarter
crap daar heb ik nooit aan gedacht.
daar moet minstens 4 cm nog over zijn. Daar moet ik es naar kijken.
de lucht druk zie je ook wel eens bij fans staan heeft dat ook nog veel invloed??
die van de aero is 10,7 mm (of is dit niet de druk die de fan opbouwd)

Verwijderd

Het beste kun je de fan er dan niet op laten blazen, maar van laten zuigen. Als je namelijk blaast, perst hij de lucht door de adapter, maar omdat de airflow daar niet genoeg voor is, zal de lucht er voor een gedeelte langsheen gaan. Daarom kun je hem betere laten zuigen, want dan trekt hij de lucht door het gat. Hij zal dan nog wel wat lucht van de zijkanten weghalen, maar de effectiviteit is een stuk hoger. Ik zelf heb dit geprobeerd met een YS-Tech op 5 V, waarbij de temperatuur van de CPU zo'n 4 graden scheelde. De luchtverplaatsing die dan verloren gaat is ook minder.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm, ik heb die Areo7+ ook, ding werkt bij mij perfect :? hoor er neits van op laagste RPM, en koelt als de neten.

Maar als je er een andere fan op wil hebben, zou ik een Papst erop zetten. Ik denk inderdaad dat het wel effect heeft in ieder geval om er een grotere fan op te zetten, zeker gezien de koelprestaties van het blok met de stock fan :)

Verwijderd

Topicstarter
@ fludizz wat zijn je temps en heb je je sys overgeklokt?
Dit wil ik wel gaan doen en mijn temp is nu 45 met de koeler op 3000 rpm dus is de temp vrij hoog. ik heb mijn sys wel eens overklocked maar toen werd mijn temp al gau 55 graden en dit met de fan op full

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 15:01 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 14:58:
@ fludizz wat zijn je temps en heb je je sys overgeklokt?
Dit wil ik wel gaan doen en mijn temp is nu 45 met de koeler op 3000 rpm dus is de temp vrij hoog.
zo zo... met mijn Ystech is de temp 51 stressed met een fan op 1600 toeren :D

2500+ @ 3200+

Verwijderd

Je zou ook het toerental van de 120mm fan kunnen verlagen, zit je op zn laagst misschie ook op 20cfm, maar met minder geluid. Wil je gaan gamen, dan zet je de fan weer op normale snelheid.

Denk er wel om dat een 120mm op volle snelheid ook best lawaai kan maken.

Papst fans zijn vaak vrij stil. De Papst 4412FGL: 55.3cfm, 26 dB, RPM of de Papst 4412/F2GLLE, 41.2 CFM, 18dB, 1200RPM (beide 120mm) om maar wat te noemen.

Verwijderd

Ik heb de voorganger van de Aero 7+ hier. Met de standaard fan liep de temperatuur vaak op tot 60'C en nu met 92mm fan (een 120'er past net niet ivm voeding) blijft de temperatuur perfect onder de 50'C full load.

Kortom, gewoon een fan naar smaak op zetten - het liefst zo groot als je kan vinden ;)

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 14:56:
Het beste kun je de fan er dan niet op laten blazen, maar van laten zuigen. Als je namelijk blaast, perst hij de lucht door de adapter, maar omdat de airflow daar niet genoeg voor is, zal de lucht er voor een gedeelte langsheen gaan. Daarom kun je hem betere laten zuigen, want dan trekt hij de lucht door het gat. Hij zal dan nog wel wat lucht van de zijkanten weghalen, maar de effectiviteit is een stuk hoger. Ik zelf heb dit geprobeerd met een YS-Tech op 5 V, waarbij de temperatuur van de CPU zo'n 4 graden scheelde. De luchtverplaatsing die dan verloren gaat is ook minder.
Je fan laten zuigen op je heatsink werkt echt goed. :) PC is nu 7 graden koeler :)

Maar ik heb ook een tijdje een Aero 7+ gehad, maar heb me geld gaan terug halen omdat het teveel geluid maakte :r 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een antec 1000amg kast en volgens mij moet dat tocht echt wel passen. boven de voeding heb ik nog zo'n 5 cm over. aleen aan de achterkant ben ik nog niet zo zeker van mijn zaak.

Nog een vraag Heeft iemand mischien de 120mm fan van titan en hebben deze een 3 pins aansluiting? Kan het op hun site nergens vinden. Dit schijnen namelijk wel goede koelers te zijn en zijn heel goed te betalen

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 08:40 ]

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 14:56:
op mijn zalman CNPS5100-Cu ook een fanduct geplaatst van 60 mm naar 80 mm. maar als ik die laat zuigen dan creeer je dus een leuk stofnest op je socket. En dat wil je absoluut niet rond een gloeiend hete CPU. En daarnaast isoleert stof ook weer warmte en zal de luchtdoorstroming beperkt worden.

Ik laat mijn Delta FFB0812SHE nu maar blazen met een stoffilter ervoor op 5 volt.
Dat waait ook nog wel voldoende :*)

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
sw_reijnders schreef op 26 augustus 2004 @ 08:54:
[...]

op mijn zalman CNPS5100-Cu ook een fanduct geplaatst van 60 mm naar 80 mm. maar als ik die laat zuigen dan creeer je dus een leuk stofnest op je socket. En dat wil je absoluut niet rond een gloeiend hete CPU. En daarnaast isoleert stof ook weer warmte en zal de luchtdoorstroming beperkt worden.

Ik laat mijn Delta FFB0812SHE nu maar blazen met een stoffilter ervoor op 5 volt.
Dat waait ook nog wel voldoende :*)
Stof is voor mij toch niet zo'n groot probleem.
Ik maak namelijk de PC toch elke maand helemala schoon, dus de heatsink word ook hele stof vrij gemaakt :)
Maar mij gaat het wel om de koeling, niet om de stof :P

Maar voor mensen die hun PC nog nooit hebben schoongemaakt is het niet slim om het te laten zuigen ;) TIP: Schoonmaken :9

Verwijderd

Topicstarter
Staan de fan adapters (fan ducts) niet in de price watch?? Wilde vandaag eigenlijk ff een halen
maar weet niet of ze hier in de buurt te koop zijn (friesland).

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 13:42:
Staan de fan adapters (fan ducts) niet in de price watch?? Wilde vandaag eigenlijk ff een halen
maar weet niet of ze hier in de buurt te koop zijn (friesland).
Jep ze staan hier:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/55

Over die titan fan:

Specificaties:
-Type: TFD-A12025/12V
-Grootte: 120 x 120 x 25 mm.
-Vermogen: 3,36 W.
-Toerental: 2000 RPM.
-Luchtverplaatsing: 79,14 CFM
-Spanning: 12 V
-Aansluiting: 3-pin molex
-Lagering: kogellagering

Deze koeler produceert 29 dBA aan geluid.

een 3 pin stekkertje dus.. dus voor op het moederbord :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles besteld. (fan + adapter) dus ff een weekje wachten.
Laat uiteraad horen wat het verschil is in temp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vandaag dus een 120mm fan op mijn aero heatsink gedaan. en de temp is idd wat gezakt. Niet schrikbarend maar het grote voordeel is dat het systeem nu stiller is. Voorheen had ik de aero op 2500 rpm staan en deze fan staat op 2000 rpm. Ik ga de randen nog af kitten kijken of dit nog wat beter wordt. maar er is zeker vooruitgang geboekt.

BTW ik heb de fan op zuigen gezet dit scheelt ook al 2 graden
Pagina: 1