[Linux] E-mail doorsturen - welk commando?

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo!

Ik zoek een commando waarmee ik een e-mail kan doorsturen nadat hij is binnengekomen bij mijn mailserver. Dit wil ik doen via een alias; voorbeeld: als ik een alias maak voor foo@company.nl naar '|tee >/tmp/mail' dan schrijft hij hem weg in /tmp/mail. Nu zoek ik dus een commando waarmee ik de hele mail met headers en al (hij komt bij Outlook Express vandaan) opnieuw kan versturen naar een ander adres.

Een andere alias heeft geen zin; de adressen zijn in mijn programma dynamisch.

Het commando 'mail' doet volgens mij niet wat ik wil, die pleurt er zelf ook nog wat headers bij en dat mag niet. Hij moet gewoon meteen de hele message naar de SMTP-server dumpen. :)

Iemand een idee?

Verwijderd

pelleke schreef op 25 augustus 2004 @ 14:01:

Het commando 'mail' doet volgens mij niet wat ik wil, die pleurt er zelf ook nog wat headers bij en dat mag niet. Hij moet gewoon meteen de hele message naar de SMTP-server dumpen. :)

Iemand een idee?
als je het bericht echt onveranderd weer doorstuurd dan komt ie weer in dezelfde mailbox als waar ie vandaan kwam, omdat je de To: header niet aanpast, dus dat is niet helemaal wat je bedoelt geloof ik.,

maar met
code:
1
 | sendmail -t
werkt 't zoals jij bedoelt, 't bericht wordt onveranderd verstuurd, je moet dan alleen de regel met To: veranderen, om naar een ander adres te versturen

extra argumenten die je evt kan gebruiken
code:
1
2
-oi   # een regel met alleen een punt erop wordt niet gezien als einde bericht
-odq  # stop mail in de outgoing mail queue ipv direct versturen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 14:17 ]

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 14:12:
[...]
als je het bericht echt onveranderd weer doorstuurd dan komt ie weer in dezelfde mailbox als waar ie vandaan kwam, omdat je de To: header niet aanpast, dus dat is niet helemaal wat je bedoelt geloof ik.,
Is een punt. To-header moet aangepast worden, maakt het alleen maar rotter. :(

PHP scripts zijn natuurijlk ook OK, dan schrijf ik zelf wel een shellscript die hem aanroept. Volgens mij moeten dit soort scripts best kunnen werken:
code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
cat > /tmp/mail
chmod 777 /tmp/mail
php mail.php

Idee?

Verwijderd

Door in de homedir van de Unix-user een bestand te plaatsen genaamd .forward waar je het mailadres in zet waar de mail naar toe doorgestuurd moet worden kun je alle mail aan deze user door laten sturen. Maar ik begrijp uit je startpost niet helemaal of dat nou is wat je wilt...

Verwijderd

je kan ook sed gebruiken in de pipe zoals hieronder
code:
1
 | sed 's/^To:.*$/To: jouwemail@adres.nl/' | sendmail -t

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 14:27 ]

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Of met formail:
code:
1
formail -I 'To: nieuw@adres.nl' < /tmp/mail | sendmail -oi -t

Of als je de To: header niet aangepast hoeft te hebben:
code:
1
sendmail -oi nieuw@adres.nl < /tmp/mail

[ Voor 17% gewijzigd door rvm op 25-08-2004 14:36 ]

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Lieve lezers,

Ik gebruik geen sendmail, maar exim. Dat wordt dus niks... Ik zoek eigenlijk gewoon een scriptje die van een rauw mailtje de TO- header verwijderd, er een nieuwe bijzet en 'm vervolgens naar een opgegeven smtp-server stuurt. (bij voorkeur localhost, in mijn geval, maar dat hoort niet uit te maken.) Volgens mij moet dat best kunnen.

Andere approach: Het mail-commando vraagt altijd om een subject, kan je die ook zo runnen dat je zelf de headers erin mag poepen?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:48

RvdH

Uitvinder van RickRAID

formail is het commando wat jij wilt hebben.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Exim accepteert dezelfde commandline opties als sendmail. Het zou me ook niet verbazen als er op je systeem toch een /usr/sbin/sendmail te vinden is die een symlink is naar exim.

[ Voor 3% gewijzigd door rvm op 25-08-2004 15:32 ]

Pagina: 1