Antivirus/Antispam - BCC probleem

Pagina: 1
Acties:

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb een Antivirus/Antispam (hierna genoemd AVAS) systeem die de mail ontvangt, checkt en daarna doorstuurt. Een gewone relay dus.

Dus een mailserver ontvangt de mail, stuurt die door de AVAS die vervolgens de mail al dan niet doorstuurt. Als het geen spam is en virusvrij wordt het gewoon doorgestuurd naar de andere mailservers, is het wel spam dan wordt die in een bepaalde directory weggeschreven, door een script gesorteerd op user en domein zodanig kunnen de gebruikers in hun eigen directory via een GUID die ze krijgen hun spam nakijken en dan whitelisten, verwijderen etc.

Om te sorteren gebruik ik gewone PHP scripts, die adhv de TO: of CC: in de headers sorteert in de juiste directory's en de gebruiker een verwittiging stuurt.

Nu krijg ik te horen dat iemand sommige mails niet krijgt nl. een bepaalde nieuwsletter.
Wat blijkt: Het from adres is lists@nieuwsletter.domein.xx en het to adres identiek. Natuurlijk wordt het verkeerd gesorteerd etc. dat is niet het main probleem. Blijkbaar worden die personen die de nieuwsletter krijgen in BCC gezet.

Dus wat ik wil weten: is er een bepaalde ontvangende mailserver die de BCC wel in de headers laat tot na verwerking (daar het een relay is) de BCC zou normaalgezien in de volgende server dan moeten verwerkt worden?

Of wordt BCC in de verzendende mailserver verwerkt en zoja, hoe komt die dan in hemelsnaam bij de ontvanger terecht. Ik snap het principe van BCC maar ik vind niet hoe die precies of waar die verwerkt wordt en hoe die te onderscheppen. Ik ben ook geen programmeur, dus zomaar eventjes een mailserver herschrijven om dat toe te laten kan ik ook niet direct en ik denk dat het ook niet mogelijk is (wat is anders het principe van BCC als een slimme gebruiker ze toch te zien krijgt).

[ Voor 3% gewijzigd door Guru Evi op 25-08-2004 13:51 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Een mailbericht kent 2 addressen welke een TO: zijn.

De eerste is zoals jij ken. Deze zul je zien in je client applicatie. Dit TO: veld hoord bij de _data_ van een email. En deze kan dus ingevult worden zo iedereen die wil (vandaar dat bij dit probleem het TO: en FROM: het zelfde is).
Met deze TO: zal een mailserver niets doen om te zorgen dat de mail aankomt.

Wat er echter ook is, is een RCPT TO:. Deze is geen onderdeel van de _data_ maar wordt meegestuurd terwijl mailservers met elkaar praten. (een mailserver die mail wil aflevereren, leverd meestal 3 dingen, MAIL FROM, RCPT TO, DATA (in deze data zit dat weer de TO: die ik eerder vermeld heb).
Deze RCPT TO: wordt gebruik om de mail ook werkelijk gebruikt om de mail te krijgen waar die heen moet.
De RCPT TO is meestal wel in de header van de email terug te vinden (een header bestaat meer dan alleen uit to:, cc:, from:, date: en subject:).

In geval van een bcc, wordt er dus in de TO: (die van de data) niets, of iets anders ingevult, maar wordt tegen de server wel het juiste RCPT TO gebruikt. De mail komt dus aan, maar heeft geen juiste TO: veld.

Je zal dus moeten gaan zoeken naar de RCPT TO: om de juiste gegevens te vinden.
Niet alle mailservers zetten dit namelijk in de header, sommige wel, sommige niet.

[ Voor 4% gewijzigd door bakkerl op 25-08-2004 14:07 ]