Astroide op record korte afstand langs de aarde

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:38
Gisteren is er wederom een astroide, met een geschatte diameter van 5 a 10 meter rakelings langs de aarde gevlogen. Naar schijnt is de astroide op ongeveer
6.500 km het aardoppervlak gepasseerd.

Bron

Dit had wel interessant geweest, want dit object had welliswaar in de dampkring opgelost, maar een geweldige explosie had aardig imposant kunnen lijken vanaf de grond.

Maar om de global killers even weer op te rakelen.
Er wordt gezegt dat we haast niets kunnen doen tegen objecten die groter zijn dan 500 meter in diameter. Maar als ik naar de nucleaire testen kijk, dan zie je dat
een wel heel wat groter gebied dan 500 meter verwoest wordt door een nucleaire
explosie.

Als men de zwaarste denkbare kernbom monteert aan een astroide van 10km doorsnee, dan zou deze toch in z'n geheel moeten verpulveren..... of niet?

Mijn YouTube Channel

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
lijkt me wel, maar waarschijnlijk word door de snelheid van de asteroide de nucleaire bom eerder verbrand / verpulverd :P

edit: en een nucleare bom zorgt voor verwoesting in 'n redelijk 2 dimensionale radius van meer als 500 meter, maar zo'n asteroide is w.s. ook 500 meter hoog zeg maar

[ Voor 42% gewijzigd door Wussie op 25-08-2004 13:22 ]

• Snowwie
WuSSiE schreef op 25 augustus 2004 @ 13:21:
lijkt me wel, maar waarschijnlijk word door de snelheid van de asteroide de nucleaire bom eerder verbrand / verpulverd :P

edit: en een nucleare bom zorgt voor verwoesting in 'n redelijk 2 dimensionale radius van meer als 500 meter, maar zo'n asteroide is w.s. ook 500 meter hoog zeg maar
Je moet er wel van uitgaan dat de astroide zich nog in de ruimte bevind. Het
plaatsen van een kernbom terwijl dat ding zich al in de atmosfeer bevind heeft weinig zin.

Mijn YouTube Channel

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
mja ok da's waar... a-la apocalypse zeg maar :o oid hoe die film ook heet... Maja, ik weet het ook nie, ik heb me niet echt verdiept in nucleaire bommen e.d. ;P Misschien kan je 't bij willem wever vragen :D (j/k ofc.)
D'r zullen vast wel theorieen over wezen, maar ikzelf denk dat een "blast radius" van 500*500*500 meter best 'n berg is voor 'n bom... ;;x

Verwijderd

Snowwie schreef op 25 augustus 2004 @ 13:24:
[...]

Je moet er wel van uitgaan dat de astroide zich nog in de ruimte bevind. Het
plaatsen van een kernbom terwijl dat ding zich al in de atmosfeer bevind heeft weinig zin.
Een kernbom in de atmosfeer laten ontploffen geeft toch een gigantische EMP?

offtopic:
Ah gevonden:
High Altitude Burst. A high altitude burst is one in which the weapon is exploded at such an altitude (above 30 km) that initial soft x-rays generated by the detonation dissipate energy as heat in a much larger volume of air molecules. There the fireball is much larger and expands much more rapidly. The ionizing radiation from the high altitude burst can travel for hundreds of miles before being absorbed. Significant ionization of the upper atmosphere (ionosphere) can occur. Severe disruption in communications can occur following high altitude bursts. They also lead to generation of an intense electromagnetic pulse (EMP) which can significantly degrade performance of or destroy sophisticated electronic equipment. There are no known biological effects of EMP; however, indirect effects may result from failure of critical medical equipment.
bron: http://www.fas.org/nuke/intro/nuke/effects.htm

Verwijderd

De kracht van zware bommen, waaronder fuel-bombs, heavy impact shock devices, nuclear devices wordt voor een groot gedeelte bepaalt door de hoogte waarop ze gedetoneerd worden. Voor kernbommen is dat enkele honderden meters over het algemeen. De vernietiging die volgt komt dan ook voornamelijk door de gigantische drukgolf die gegenereerd wordt. In de ruimte is vacuum het medium waar een eventuele bom in wordt gedetoneerd. Er kan dus alleen een schokgolf gegenereerd worden met de deeltjes waar de bom zelf uit bestaat, dit is nihil in vergelijking met gevaarlijke objecten en dus geen oplossing. Het boren van een gat en het plaatsen van explosieven hierin omzeilt dit probleem maar je blijft zitten met brokstukken waarvan tevoren alleen naar gegist kan worden.

De grootste asteroide in het zonnestelsel is Ceres(960x932km) deze heeft een snelheid van bijna 18km/s. Dit is een redelijk gemiddelde snelheid voor asteroiden. Het belangrijke hieraan is dat deze snelheid laag genoeg is om ver van te voren te weten of het object met ons gaat botsen of niet en dan ook in te grijpen. Opblazen van zulk grote objecten is te ingewikkeld en gevaarlijk en hoeft ook niet.

Neem aan de een asteroide geheel recht naar het midden der aarde beweegt met een snelheid van 20km/s. We willen niet dat zo'n asteroide te dicht langsbeweegt uiteindelijk dus neem 700km atmosfeer, dat is dus ongeveer 7000 km dat geraakt kan worden(straal). We zien deze asteroide pas op een miljoen kilometer(das heel erg dichtbij). Als we hem nu uit zijn baan willen duwen dan hebben we daar dus bij benadering 1 miljoen kilometer voor. Ofwel 13,9 uur. Dus als we de asteroide een trap van 504 km per uur een richting opgeven dan zal hij de aarde missen. Dit is nog te veel voor de huidige technische mogelijkheden bij de grote jongens maar de kleintjes kunnen we al wel zo'n tik geven. Maar dodelijke asteroiden worden op enkele honderden miljoenen kilometers al gedetecteerd en dat betekent dat enkele cm per uur al genoeg zijn. Dit is het simpel monteren van een klein raketmotertje op het blok steen en we zitten vrij veilig. Asteroiden zijn vrij solide, zelf de lichtste varianten(puimsteen-achtig) kun je zo uit onze buurt houden.

Het grote probleem zijn kometen, veel hogere snelheid, onbekende baan, onbekende samenstelling. En we zijn al 65000 jaar over tijd voor een leuke inslag. Bidden dus maar. :p

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:12

Luke!

#Treinbaas
Een beetje off-topic: in dit SG-topic (Asteroïde miste in maart de aarde op een haartje na) wordt n.a.v. een bericht op FoK! diezelfde asteroïde gemeld, maar dan wel in maart van dit jaar.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 17:02:
Dit is het simpel monteren van een klein raketmotertje op het blok steen en we zitten vrij veilig.
Míts hij niet om z'n as draait (as die door de motor "heenloopt" zou wel kunnen natuurlijk, maar andere draaiassen leveren problemen op)..

Verwijderd

Osiris schreef op 25 augustus 2004 @ 17:08:
[...]

Míts hij niet om z'n as draait (as die door de motor "heenloopt" zou wel kunnen natuurlijk, maar andere draaiassen leveren problemen op)..
Dan zou je moeten kiezen voor hevige bursts in plaats van een constante kracht een bepaalde kant op (denk ik (8>)

Verwijderd

Lucske schreef op 25 augustus 2004 @ 17:08:
Een beetje off-topic: in dit SG-topic (Asteroïde miste in maart de aarde op een haartje na) wordt n.a.v. een bericht op FoK! diezelfde asteroïde gemeld, maar dan wel in maart van dit jaar.
Idd, eerder dit jaar is er ook asteroide geweest die de aarde net miste. We hadden volgens mij toen toch wel een beetje geluk gehad. :)

• Snowwie
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 19:10:
[...]
Idd, eerder dit jaar is er ook asteroide geweest die de aarde net miste. We hadden volgens mij toen toch wel een beetje geluk gehad. :)
Die was ook ontploft met een kracht van 1 megaton.
Volgens mij was de Hiroshima bom een bom van 20 megaton.

In maart is idd dat steentje langsgekomen, die was iets van 30 meter groot, deze
van gisteren was maar 5 a 10 meter. Zijn leuke projectielen die, als ze de atmosfeer
induiken een leuk spektakel geven.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 17:02:
En we zijn al 65000 jaar over tijd voor een leuke inslag. Bidden dus maar. :p
We zijn ook al ver over tijd voor een serieuze ijstijd. Dankzij het feit dat een grote asteroide en een ijstijd zo lang uitgebleven zijn, heeft onze beschaving een kans gehad om tot stand te komen en zitten we hier nu te internetten... Nog een paar eeuwen en we kunnen ons wapenen tegen een grote asteroide of een ijstijd, maar het zou nu nog te vroeg zijn. FF duimen dus dat het nog even goed gaat!

DutchVince

• Snowwie
Kan er tenminste weer een fatsoenlijke elfstedentocht gereden worden :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op 25 augustus 2004 @ 13:20:
Gisteren is er wederom een astroide, met een geschatte diameter van 5 a 10 meter rakelings langs de aarde gevlogen. Naar schijnt is de astroide op ongeveer
6.500 km het aardoppervlak gepasseerd.

Bron

Dit had wel interessant geweest, want dit object had welliswaar in de dampkring opgelost, maar een geweldige explosie had aardig imposant kunnen lijken vanaf de grond.

Maar om de global killers even weer op te rakelen.
Er wordt gezegt dat we haast niets kunnen doen tegen objecten die groter zijn dan 500 meter in diameter. Maar als ik naar de nucleaire testen kijk, dan zie je dat
een wel heel wat groter gebied dan 500 meter verwoest wordt door een nucleaire
explosie.

Als men de zwaarste denkbare kernbom monteert aan een astroide van 10km doorsnee, dan zou deze toch in z'n geheel moeten verpulveren..... of niet?
.. Net als de film armageddon dus .. daar gingen ze een gat in zo'n ding boren en daar een bommetje in. Ging best goed op die manier 8)

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Snowwie schreef op 25 augustus 2004 @ 20:06:
[...]

Die was ook ontploft met een kracht van 1 megaton.
Volgens mij was de Hiroshima bom een bom van 20 megaton.
De bom op Hiroshima had een kracht van rond de 15 kiloton (schattingen gaan van 12,5 tot 20).

Een impact van 1 megaton is dus vele malen groter dan de bom op Hiroshima.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• Snowwie
PeeJay schreef op 26 augustus 2004 @ 17:08:
[...]

De bom op Hiroshima had een kracht van rond de 15 kiloton (schattingen gaan van 12,5 tot 20).

Een impact van 1 megaton is dus vele malen groter dan de bom op Hiroshima.
Ik quote een stukje van onderstaande site:
On Aug. 6, 1945, an atomic weapon of about 15 kilotons--carried by a U.S. bomber named Enola Gay--was exploded about 1,800 feet (550 meters) over the Japanese city of Hiroshima. The result was similar to that of the first test, but this bomb used enriched uranium. On August 9, a Trinity-type weapon of about 20 kilotons was exploded about 1,800 feet (550 meters) above Nagasaki. The bombs devastated both cities. About 70,000 people died at Hiroshima and about 40,000 at Nagasaki, and many thousands more were injured. Within days the war with Japan was over
http://www.grolier.com/wwii/wwii_atom.html

Mijn YouTube Channel

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Snowwie schreef op 26 augustus 2004 @ 19:20:
[...]

Ik quote een stukje van onderstaande site:

[...]

http://www.grolier.com/wwii/wwii_atom.html
Als je dit nou eerder had gedaan, had je het bij je eerste post hierover ook niet fout gedaan ;)

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Pagina: 1